Problemy mogą pojawić się podczas użytkowania obiektu. Może tak być, jeśli okaże się, że np. brama garażowa została dostosowana do domu jednorodzinnego zamiast do budynku wielorodzinnego i serwis odmawia naprawy.
- W takiej sytuacji należy wezwać dewelopera do wymiany bramy, jeżeli faktycznie została źle dobrana. Częstym przypadkiem jest również stosowanie nieprawidłowo dobranych materiałów przy zagospodarowaniu terenu. Montowane są elementy, które nie są przystosowane do używania na zewnątrz obiektów, np. oświetlenie czy ławki. Zarządca przed przejęciem budynku powinien zweryfikować zamontowane elementy, ale najczęściej się to nie dzieje lub jest dokonywane pobieżnie – wyjaśnia Dorota Holko, prawnik zajmująca się ryzykiem budowlanym.
Jak mówi prawniczka, deweloper powinien przekazać komplet kart materiałowych oraz atestów do zastosowanych materiałów, co jest również weryfikowane przez nadzór budowlany, jednakże nikt nie sprawdza dokładnie czy np. szlaban jest przeznaczony dla 20 czy 200 lokali.
Czytaj więcej
Topniejący śnieg wcale nie rozwiązuje problemów zarządców nieruchomości. Przeciwnie, przenosi je na wyższy poziom.
Nabywco pomóż sobie sam
Nabywca przed zakupem powinien zapoznać się z projektem budowlanym, (do czego ma prawo zgodnie z art. 26 pkt 5 ustawy deweloperskiej z 2021 r.) oraz uważnie przeczytać prospekt informacyjny, który stanowi integralną część umowy deweloperskie (art. 23 ust. 2 ustawy deweloperskiej z 2021 r.). Zgodnie z ustawą deweloperską z 2021 r. prospekt informacyjny wymaga m.in. podania informacji o charakterze technicznym. Zapisy prospektu informacyjnego są obowiązujące a nabywca może egzekwować ich wykonanie.