Najmłodsi uciekają z Facebooka

Choć struktura wiekowa użytkowników to tajemnica firmy, analitycy wyliczyli, że na największych rynkach portalowi ubywa najmłodszych internautów.

Publikacja: 25.02.2018 20:00

Najmłodsi uciekają z Facebooka

Foto: Bloomberg

Z Facebooka korzysta na świecie każdego miesiąca już ponad 2,1 mld ludzi. To, jak długo portal będzie w stanie przyciągać najmłodszych internautów (czyli takich, których wiek zaczyna się od 12 lat), jest dla analityków kluczowe w prognozowaniu przyszłości portalu. Mark Zuckerberg nie podaje jednak podczas omawiania wyników finansowych firmy, jaka część użytkowników jego platformy to nastolatki i młodzi dorośli. Amerykańscy analitycy pokusili się o własne prognozy.

Jak oszacował w lutym eMarketer, rok 2018 będzie pierwszym, w którym z Facebooka w USA będzie korzystać mniej niż połowa internautów między 12. i 17. rokiem życia. A liczba internautów, którzy nie skończyli jeszcze 12 lat, spadnie w tym roku za oceanem o 9,3 proc., zaś użytkowników poniżej 25. roku życia ubędą aż 2 mln.

Gdzie się odnajdą? Największym beneficjentem słabnącego przywiązania młodych ludzi do Facebooka będzie najprawdopodobniej nie Instagram (należący do Facebooka), ale najgroźniejsza obecnie konkurencja Marka Zuckerberga, czyli Snapchat. To tej platformie przybędzie w 2018 r. w USA aż 1,9 mln użytkowników poniżej 25. roku życia. Snapchat jest zdecydowanie bardziej zdominowany przez młodych internautów niż Facebook. Jak podaje „The Guardian", według danych Ampere Analysis, internauci między 18. i 24. rokiem życia stanowią 44 proc. użytkowników Snapchata i „tylko" 20 proc. Facebooka.

Nie oznacza to jednak wcale, że przed Snapchatem czas samych sukcesów. Najmłodsi użytkownicy uciekają od Facebooka, gdy na platformie zaczynają się pojawiać starsze pokolenia. To samo może z czasem spotkać Snapchata.

– Pytanie: czy młodzi użytkownicy Snapchata nadal będą uważać go za fajną platformę, gdy pojawią się na niej ich rodzice i dziadkowie. To właśnie kłopot, z którym musi teraz mierzyć się Facebook – komentuje Debra Aho Williamson, główna analityk eMarketera.

Takie same niepokojące dla Facebooka tendencje są widoczne na rynku brytyjskim. Jak szacuje eMarketer, w tym roku z platformy będzie jeszcze korzystać 83 proc. użytkowników mediów społecznościowych między 18. i 24. rokiem życia. Ale w 2021 r. ten odsetek spadnie już do 81,5 proc.

W Polsce w styczniu Facebook miał według badań Gemius/PBI 23,1 mln użytkowników. To o ponad 400 tys. więcej niż miesiąc wcześniej. Oznacza to, że z platformy korzysta wciąż zdecydowana większość, bo aż 82,5 proc. rodzimych internautów.

Z ostatniego raportu o mediach społecznościowych IRCenter wynikało, że najczęściej są to osoby w wieku 25–34 lat. Prawie połowę użytkowników Snapchata w Polsce stanowiły wtedy osoby między 18. i 24. rokiem życia.

Z Facebooka korzysta na świecie każdego miesiąca już ponad 2,1 mld ludzi. To, jak długo portal będzie w stanie przyciągać najmłodszych internautów (czyli takich, których wiek zaczyna się od 12 lat), jest dla analityków kluczowe w prognozowaniu przyszłości portalu. Mark Zuckerberg nie podaje jednak podczas omawiania wyników finansowych firmy, jaka część użytkowników jego platformy to nastolatki i młodzi dorośli. Amerykańscy analitycy pokusili się o własne prognozy.

Pozostało 81% artykułu
Media
Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę
Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Media
Potężna porażka Elona Muska. X zablokowany w całym kraju