Najmłodsi uciekają z Facebooka

Choć struktura wiekowa użytkowników to tajemnica firmy, analitycy wyliczyli, że na największych rynkach portalowi ubywa najmłodszych internautów.

Publikacja: 25.02.2018 20:00

Najmłodsi uciekają z Facebooka

Foto: Bloomberg

Z Facebooka korzysta na świecie każdego miesiąca już ponad 2,1 mld ludzi. To, jak długo portal będzie w stanie przyciągać najmłodszych internautów (czyli takich, których wiek zaczyna się od 12 lat), jest dla analityków kluczowe w prognozowaniu przyszłości portalu. Mark Zuckerberg nie podaje jednak podczas omawiania wyników finansowych firmy, jaka część użytkowników jego platformy to nastolatki i młodzi dorośli. Amerykańscy analitycy pokusili się o własne prognozy.

Jak oszacował w lutym eMarketer, rok 2018 będzie pierwszym, w którym z Facebooka w USA będzie korzystać mniej niż połowa internautów między 12. i 17. rokiem życia. A liczba internautów, którzy nie skończyli jeszcze 12 lat, spadnie w tym roku za oceanem o 9,3 proc., zaś użytkowników poniżej 25. roku życia ubędą aż 2 mln.

Gdzie się odnajdą? Największym beneficjentem słabnącego przywiązania młodych ludzi do Facebooka będzie najprawdopodobniej nie Instagram (należący do Facebooka), ale najgroźniejsza obecnie konkurencja Marka Zuckerberga, czyli Snapchat. To tej platformie przybędzie w 2018 r. w USA aż 1,9 mln użytkowników poniżej 25. roku życia. Snapchat jest zdecydowanie bardziej zdominowany przez młodych internautów niż Facebook. Jak podaje „The Guardian", według danych Ampere Analysis, internauci między 18. i 24. rokiem życia stanowią 44 proc. użytkowników Snapchata i „tylko" 20 proc. Facebooka.

Nie oznacza to jednak wcale, że przed Snapchatem czas samych sukcesów. Najmłodsi użytkownicy uciekają od Facebooka, gdy na platformie zaczynają się pojawiać starsze pokolenia. To samo może z czasem spotkać Snapchata.

– Pytanie: czy młodzi użytkownicy Snapchata nadal będą uważać go za fajną platformę, gdy pojawią się na niej ich rodzice i dziadkowie. To właśnie kłopot, z którym musi teraz mierzyć się Facebook – komentuje Debra Aho Williamson, główna analityk eMarketera.

Takie same niepokojące dla Facebooka tendencje są widoczne na rynku brytyjskim. Jak szacuje eMarketer, w tym roku z platformy będzie jeszcze korzystać 83 proc. użytkowników mediów społecznościowych między 18. i 24. rokiem życia. Ale w 2021 r. ten odsetek spadnie już do 81,5 proc.

W Polsce w styczniu Facebook miał według badań Gemius/PBI 23,1 mln użytkowników. To o ponad 400 tys. więcej niż miesiąc wcześniej. Oznacza to, że z platformy korzysta wciąż zdecydowana większość, bo aż 82,5 proc. rodzimych internautów.

Z ostatniego raportu o mediach społecznościowych IRCenter wynikało, że najczęściej są to osoby w wieku 25–34 lat. Prawie połowę użytkowników Snapchata w Polsce stanowiły wtedy osoby między 18. i 24. rokiem życia.

Z Facebooka korzysta na świecie każdego miesiąca już ponad 2,1 mld ludzi. To, jak długo portal będzie w stanie przyciągać najmłodszych internautów (czyli takich, których wiek zaczyna się od 12 lat), jest dla analityków kluczowe w prognozowaniu przyszłości portalu. Mark Zuckerberg nie podaje jednak podczas omawiania wyników finansowych firmy, jaka część użytkowników jego platformy to nastolatki i młodzi dorośli. Amerykańscy analitycy pokusili się o własne prognozy.

Pozostało 81% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?