Muzea i galerie otwierają się po majówce

Od 4 maja w całej Polsce muzea i galerie znów ożyją. Oferują dużo nowości i udostępniają głośne wystawy, które długo z powodu pandemii pozostawały w stanie hibernacji.

Publikacja: 30.04.2021 08:50

Galeria Sztuki XIX wieku

Galeria Sztuki XIX wieku

Foto: MNW/fot. Bartosz Bajerski

Na Zamku Królewskim w Warszawie będzie można oglądać od wtorku najnowszą jubileuszowa wystawę „Polskie elity a upadek Rzeczypospolitej. W 230 rocznicę Konstytucji 3 Maja”, przypominającą, że to w zamkowej Sali Senatorskiej w 1791 roku doszło do uchwalenia jednego z najważniejszych aktów prawnych w historii Rzeczypospolitej. Jest to opowieść o polskich elitach, stojących przed dramatycznymi wyborami i politycznym dyskursie miedzy dwiema przeciwstawnymi grupami. Jedna dążyła do modernizacji kraju i reform. Druga konserwatywna chciała pozostać przy dawnych rozwiązaniach ustrojowych. Wystawa prezentuje blisko setkę portretów uczestników Sejmu Wielkiego, dokumenty i unikatowe obiekty.

Zwiedzający Zamek Królewski w Warszawie będą mogli zobaczyć wreszcie także na żywo „Arcydzieła z Watykanu. Wystawę w stulecie urodzin Jana Pawła II” (Dotychczas dostępną tylko on-line.) Tu eksponowane są wszystkie wspaniałe arcydzieła, przywiezione

z Muzeów Watykańskich: piękna „Madonna z Dzieciątkiem i świętymi Dominikiem i Katarzyną Aleksandryjską” Fra Angelica, „Odkupiciel” Correggia, „Święta Trójca z martwym Chrystusem” Ludovica Carracciego, „Święty Mateusz z aniołem” Guida Reniego, „Uczynki miłosierdzia” Olivuccia di Ciccarellego, „Madonna z Dzieciątkiem” Giovanniego Battisty Salviego zwanego Sassoferratem i „Obserwacje astronomiczne” Donata Cretiego.

Dostępna do zwiedzania będzie też stała Trasa Królewska i Galeria Obrazów.

Natomiast w Krakowie Zamek Królewski na Wawelu zaprasza zwiedzających od środy 5 maja. Jego hitem jest wystawa „Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021–1961–1921”, która z powodu lockdownu została zamknięta niemal zaraz po otwarciu. Teraz jest szansa na uważne obejrzenie wszystkich zachowanych w polskich zbiorach arrasów z kolekcji Zygmunta Augusta, czyli 137 wyjątkowych tkanin, które król zamówił w latach 1550-60 w najlepszych, słynnych w całej Europie warsztatach tkackich Brukseli. Wśród nich jest 19 monumentalnych tkanin figuralnych ze scenami z Księgi Rodzaju (m.in. „Szczęśliwość rajska”, „Wejście zwierząt do arki”, „Budowa wieży Babel”, „Potop”, „Dzieje Noego). Wystawa upamiętnia ważne dla Polski wydarzenia - 100. rocznicę powrotu arcydzieł z Rosji Sowieckiej na mocy traktatu ryskiego w 1921 roku i 60. rocznicę powrotu arrasów po II wojnie - z Kanady w 1961.

Specjalne czterodniowy „renesansowy” program na uczczenie ponownego otwarcia instytucji kultury Zamek na Wawelu zaplanował na 20 - 23 maja (bilet wstępu w tym terminie tylko 1 zł) pod hasłem „WAWEL. ODRODZENIE: ARRASY CRANACH SKARBIEC”. Otwarta zostanie wówczas najnowsza wystawa „Cranach na Wawelu”, prezentująca „Madonnę z dzieciątkiem w otoczeniu aniołów” – głośne, nigdy nie pokazywane dzieło, poddane ostatnio konserwacji oraz inne arcydzieła mistrza niemieckiego renesansu: „Madonnę pod jodłami”, „Chrystusa błogosławiącego dzieci”, „Portret Jerzego Brodatego, elektora saskiego”, „Portret 19-letniego mężczyzn” w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni wystawienniczej.


 

Moc sztuki

Muzeum Narodowe w Warszawie świętuje otwarcie nową kampanią promocyjną z wybranymi obrazami ze swoich zbiorów, opatrzonymi komentarzami zwiedzających

o kojącej mocy sztuki w trudnych czasach pandemii.

W MNW od 4 maja można będzie zwiedzać galerie stałe: Sztuki Starożytnej, Faras, Sztuki Dawnej, Sztuki XIX Wieku i Galerię Wzornictwa Polskiego.

A już 7 maja MNW zaprasza na nową wystawę „Różne spojrzenia. Malarstwo holenderskie i flamandzkie z Kolekcji ERGO Hestii”. To jedyna w Polsce korporacyjna kolekcja ze sztuką dawną, m.in. dziełami Salomona van Ruysdaela, Davida Teniersa młodszego i Jana Breughela młodszego. Publiczność zobaczy ją po raz pierwszy. XVII-wieczne pejzaże, martwe natury i sceny rodzajowe będziemy oglądać w kontekstach politycznych, ekonomicznych oraz artystycznych przemian epoki.

Muzeum Narodowe w Krakowie przygotowuje z kolei nową ekspozycję w Galerii Stałej Sztuki Starożytnej po remoncie w Arsenale. Jej otwarcie planuje na maj, ale dokładnej daty jeszcze nie podało.

Jednak już 4 maja w MNK będzie co zwiedzać. Warto zobaczyć w Kamienicy Szołayskich wystawę „Aleksander Kotsis. Odcienie realizmu”, opowieść o jednym z najważniejszych polskich malarzy połowy XIX wieku.

W Dawnym Hotelu Cracovia będzie dostępna ekspozycja „Architektura muzyką przestrzeni” z wielkoformatowymi zdjęciami pięciu unikatowych sal koncertowych Europy.

A w głównej siedzibie MNK jeszcze tylko do 16 maja eksperymentalną wystawa „MOC MUZEUM” z ponad setką obiektów z różnych epok.

 

Zimna rewolucja, partytura i ogród

Warszawska Zachęta przygotowuje się już do międzynarodowego pokazu „Zimna rewolucja. Społeczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej wobec socrealizmu, 1948–1959” z ponad 400 pracami z sześciu krajów dawnego bloku wschodniego, który otworzy 24 maja.

Ale już od wtorku 4 maja warto odwiedzić Zachętę, żeby zobaczy projekt Joanny Rajkowskiej „Rhizopolis”, który już obrósł legendą. Przedstawia niepokojące podziemne miasto przyszłości, przypominające umarły las. I ostrzega przed ekologiczną i klimatyczną katastrofą.

Czeka także kolejny pokaz z kolekcji Zachęty w cyklu „Żywe magazyny” z pracami m.in. Zbigniewa Dłubaka, Leszka Rózgi i grupy Twożywo. Motywem przewodnim tej odsłony jest „Dydaktyka” – traktowana tradycyjnie lub z ironią i dystansem.

Krakowski Bunkier Sztuki poluzowanie restrykcji lockdownu powita 4 maja wernisażem wystawy „Partytura i ogród. Muzyka wobec obrazu, ogród wobec muzyki”, upamiętniającej Krzysztofa Pendereckiego. Znajdą się na niej muzyczne partytury wybitnego kompozytora, jego fotografie i portrety malarskie (m.in. Marcina Maciejowskiego), dokumentacja parku w Lusławicach, który był jego wielką prywatną pasją (wraz z osobistymi szkicami muzyka koncepcji ogrodu). Punktem wyjścia okazu jest film „Partytura i ogród”, zrealizowany w 2003 roku przez Marię Annę Potocką, obecną dyrektorkę Bunkra sztuki, jeszcze z udziałem Krzysztofa Pendereckiego.

X

Na Zamku Królewskim w Warszawie będzie można oglądać od wtorku najnowszą jubileuszowa wystawę „Polskie elity a upadek Rzeczypospolitej. W 230 rocznicę Konstytucji 3 Maja”, przypominającą, że to w zamkowej Sali Senatorskiej w 1791 roku doszło do uchwalenia jednego z najważniejszych aktów prawnych w historii Rzeczypospolitej. Jest to opowieść o polskich elitach, stojących przed dramatycznymi wyborami i politycznym dyskursie miedzy dwiema przeciwstawnymi grupami. Jedna dążyła do modernizacji kraju i reform. Druga konserwatywna chciała pozostać przy dawnych rozwiązaniach ustrojowych. Wystawa prezentuje blisko setkę portretów uczestników Sejmu Wielkiego, dokumenty i unikatowe obiekty.

Pozostało 89% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”