Sędzia federalny wydał nakaz zajęcia Boeinga 787 Dreamlinera o wartości 350 milionów dolarów i Gulfstreama G650 ER o wartości 60 milionów na podstawie tego, że ostatnie ich loty naruszyły amerykańską kontrolę eksportu nałożoną po inwazji Rosji na Ukrainę. Departament Handlu Stanów Zjednoczonych wniósł przeciwko Abramowiczowi oskarżenia administracyjne.
Departament Handlu poinformował, że Gulfstream przyleciał ze Stambułu do Moskwy 12 marca, następnego dnia poleciał do Tel Awiwu i 15 marca ponownie poleciał ze Stambułu do Moskwy. Boeing z kolei poleciał z Dubaju do Moskwy 4 marca. Ponieważ samoloty były wyprodukowane w USA, a loty odbywały się po wejściu w życie ograniczeń eksportowych, Abramowicz, obywatel Rosji, na realizację tych lotów potrzebował licencji.
Czytaj więcej
Departament Stanu USA nałożył sankcje na Boeinga 787 należącego do rosyjskiego oligarchy, Romana Abramowicza. Serwisowanie, a nawet tankowanie tej maszyny będzie oznaczało pogwałcenie US Export Administration Regulations (EAR).
Abramowicz o nie nie wystąpił, maszyny poleciały bez wymaganych dokumentów, co oznacza złamanie sankcji nałożonych na Rosję po inwazji na Ukrainę.
Departament Handlu, oprócz innych kar, może wystąpić o nałożenie na Abramowicza grzywny w wysokości do 328 121 dolarów za nielicencjonowany lot lub prawie 1 milion dolarów za trzy loty.