E-commerce nie zawodzi, ale kurs Allegro spada

Allegro przekracza plany na I kwartał, rynek w naszym regionie rośnie, ale dla inwestorów to za mało, więc akcje tanieją.

Publikacja: 26.05.2023 03:00

E-commerce nie zawodzi, ale kurs Allegro spada

Foto: materiały prasowe

Choć w ostatnich dniach kurs Allegro mocno rósł i akcje kosztowały już niemal 39 zł, to w dniu ogłoszenia dobrego sprawozdania spółki za pierwszy kwartał traciły ok. 7 proc., a cena spadała w ciągu dnia nawet poniżej 34 zł. Być może to realizacja zysków, ale analitycy nieoficjalnie przyznają, że wciąż niewiadomą są koszty związane z biznesem poza Polską, który może nieraz zaskoczyć stratami.

Allegro podało, że w pierwszym kwartale wartość sprzedaży brutto na platformie (GMV) w Polsce wzrosła o 14 proc. r./r., do 12,3 mld zł. W całej grupie, licząc wraz z rynkiem czeskim, wzrosła o 21,4 proc. r./r. W efekcie przychody z działalności w Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o 22,7 proc. r./r., do 1,71 mld zł. Z kolei liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z rzędu do 14,2 mln.

Czytaj więcej

Lista najbardziej innowacyjnych firm świata. W części z nich pracują Polacy

– Ostatnie miesiące pokazują, że udział firm sprzedających tylko w internecie w całkowitej sprzedaży detalicznej ustabilizował się na poziomie ok. 10 proc. – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group. – Jednocześnie liczba graczy omnichannel z raportowanym udziałem sprzedaży w kanale online wciąż zwiększa się. Nawet jeżeli w ich przypadku udział e-handlu w sprzedaży nie rośnie, to jest na poziomie ponad 20 proc. – dodaje.

Z raportu firmy Salesforce wynika, że w pierwszym kwartale 2023 r. na świecie ruch cyfrowy co prawda wzrósł o 6 proc., ale w handlu internetowym spadł o 2 proc. O 7 proc. spadły też wydatki konsumenckie w tym segmencie. Analitycy wskazują jednak, że to Europa Wschodnia jest regionem notującym wzrosty. Wartość e-zakupów w pierwszym kwartale wzrosła o 14 proc. w porównaniu z 9-proc. wzrostem w poprzednim kwartale.

Według analityków Strategy& wartość polskiego e-commerce ma wynieść 124 mld zł w 2023 r. i 187 mld zł na koniec 2027 r. względem 109 mld zł rok wcześniej i 57 mld zł w jeszcze przedpandemicznym 2019 r. – Wśród najsilniejszych czynników wzrostu w e-handlu w latach 2022–2023 wymieniają oni bardzo wysoką i utrzymującą się w czasie inflację oraz przyspieszające rozwój rynku innowacje, zapewniające konsumentom lepsze doświadczenia zakupowe – mówi Kacper Skoczylas, szef marketingu produktu Stores w cyber_Folks z Grupy R22. – Szybkość zakupów i dostawy, ich wygoda oraz bezpieczeństwo (szczególnie w obszarze płatności) to elementy najbardziej pożądane przez konsumentów podczas e-zakupów – dodaje.

Allegro też optymistycznie patrzy w przyszłość. W drugim kwartale 2023 r. planuje wzrost GMV z działalności w Polsce na poziomie 11–12 proc. r./r. przy wzroście przychodów o 16–18 proc. Wydatki inwestycyjne szacowane są na 110–120 mln zł w Polsce i 35–40 mln zł w Czechach.

– Kolejnym kluczowym celem jest rozwój Allegro.cz, któremu chwilę zajmie zbilansowanie tempa spadającego biznesu tradycyjnego w MALL-u. Podobnie jak w większości krajów Europy Środkowej poza Polską, konsumenci w Czechach nie są jeszcze zaznajomieni z modelem marketplace – mówi Roy Perticucci, prezes Allegro. – Zamierzamy wyciągnąć jak najwięcej wniosków ze startu w Czechach, aby na tej bazie opracować plan działań, który pozwoli nam w przyszłości szybciej wchodzić na nowe rynki w obrębie działania segmentu MALL – dodaje.

Choć w ostatnich dniach kurs Allegro mocno rósł i akcje kosztowały już niemal 39 zł, to w dniu ogłoszenia dobrego sprawozdania spółki za pierwszy kwartał traciły ok. 7 proc., a cena spadała w ciągu dnia nawet poniżej 34 zł. Być może to realizacja zysków, ale analitycy nieoficjalnie przyznają, że wciąż niewiadomą są koszty związane z biznesem poza Polską, który może nieraz zaskoczyć stratami.

Allegro podało, że w pierwszym kwartale wartość sprzedaży brutto na platformie (GMV) w Polsce wzrosła o 14 proc. r./r., do 12,3 mld zł. W całej grupie, licząc wraz z rynkiem czeskim, wzrosła o 21,4 proc. r./r. W efekcie przychody z działalności w Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o 22,7 proc. r./r., do 1,71 mld zł. Z kolei liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z rzędu do 14,2 mln.

Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie