Rok temu dokładnie 45 proc. kupujących deklarowało, że ograniczy wydatki w efekcie wysokich cen. Jednak aż 40 proc. stwierdziło, iż zupełnie nie ma zamiaru się ograniczać w szale zakupów świątecznych - teraz to tylko 11 proc. kupujących. 28 proc. Polaków przeznacza 101-200 zł na artykuły spożywcze w przeliczeniu na jedną osobę. Do tego 89 proc. ankietowanych chce nabyć produkty spożywcze w promocjach, a zaledwie 2 proc. – w cenach regularnych. To wyniki badania firm UCE Research i Grupy BLIX.
Czytaj więcej
Średnio niemal co trzeci konsument w przyszłym roku chce mniej wydać. Najbardziej stabilne są wydatki na żywność i produkty dla zwierząt. Dwie kategorie stracą najwięcej.
- 8 na 10 respondentów zamierza ograniczyć wydatki na artykuły spożywcze w okresie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia, co jest dużą zmianą w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówi Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX. - Wzrost cen jest oczywiście głównym motorem chęci zaoszczędzenia. Nie tyle chcemy oszczędzać, co nie wydawać więcej na święta lub postarać się w ramach zeszłorocznego budżetu kupić jak najwięcej produktów - dodaje.
Konsumenci wskazali również, jaki budżet planują przeznaczyć na zakupy spożywcze w przeliczeniu na jedną osobę. 101-200 zł podało 28 proc. badanych (w ubiegłym roku – 25 proc.), a 201-300 zł – 17 proc. respondentów (poprzednio 19 proc.). 100 zł zadeklarowało 16 proc. ankietowanych (13 proc. przed rokiem). 301-400 zł przewidziało 11 proc. uczestników sondażu, 401-500 zł – 7 proc., a powyżej 500 zł 6 proc.
Czytaj więcej
Przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na zakupy świąteczne nieco ponad 1235 zł – wynika z sondażu IBRIS dla „Rzeczpospolitej”. To mniej niż przed rokiem, ale, jak zwracają uwagę autorzy badania, mimo że tegoroczne Boże Narodzenie upłynie nam w cieniu inflacji, to nasze wydatki, w porównaniu do roku poprzedniego, zmniejszą się tylko nieznacznie.