Kiepskie nastroje przed świętami. Polacy zaczynają oszczędzać na jedzeniu

Wysoka inflacja skłania 81 proc. konsumentów do ograniczenia wydatków na świąteczne zakupy, również żywnościowe. To dwukrotnie więcej niż przed rokiem.

Publikacja: 10.12.2022 17:54

Kiepskie nastroje przed świętami. Polacy zaczynają oszczędzać na jedzeniu

Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

Rok temu dokładnie 45 proc. kupujących deklarowało, że ograniczy wydatki w efekcie wysokich cen. Jednak aż 40 proc. stwierdziło, iż zupełnie nie ma zamiaru się ograniczać w szale zakupów świątecznych - teraz to tylko 11 proc. kupujących. 28 proc. Polaków przeznacza 101-200 zł na artykuły spożywcze w przeliczeniu na jedną osobę. Do tego 89 proc. ankietowanych chce nabyć produkty spożywcze w promocjach, a zaledwie 2 proc. – w cenach regularnych. To wyniki badania firm UCE Research i Grupy BLIX.

Czytaj więcej

Inflacyjne zaciskanie pasa: na czym Polacy chcą oszczędzać najbardziej

- 8 na 10 respondentów zamierza ograniczyć wydatki na artykuły spożywcze w okresie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia, co jest dużą zmianą w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówi Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX. - Wzrost cen jest oczywiście głównym motorem chęci zaoszczędzenia. Nie tyle chcemy oszczędzać, co nie wydawać więcej na święta lub postarać się w ramach zeszłorocznego budżetu kupić jak najwięcej produktów - dodaje.

Konsumenci wskazali również, jaki budżet planują przeznaczyć na zakupy spożywcze w przeliczeniu na jedną osobę. 101-200 zł podało 28 proc. badanych (w ubiegłym roku – 25 proc.), a 201-300 zł – 17 proc. respondentów (poprzednio 19 proc.). 100 zł zadeklarowało 16 proc. ankietowanych (13 proc. przed rokiem). 301-400 zł przewidziało 11 proc. uczestników sondażu, 401-500 zł – 7 proc., a powyżej 500 zł 6 proc.

Czytaj więcej

Świąteczne wydatki będą mniejsze. Ale tylko nieznacznie

– Polacy chcą optymalizować świąteczne wydatki. Nie przeznaczają więcej pieniędzy na tego typu zakupy, mimo że inflacja na produkt FMCG jest przecież mocno dwucyfrowa – przewiduje ekspert z Grupy BLIX. - Niemniej można się spodziewać, że część konsumentów nie dotrzyma ww. postanowień i faktycznie wyda więcej pieniędzy niż rok temu, bo w przedświątecznej gorączce trudno będzie znaleźć wszystkie produkty potrzebne do przygotowania tradycyjnych potraw i wypieków po obniżonych cenach - dodaje.

Aż 89 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zrobi świąteczne zakupy spożywcze w ramach promocji (rok temu – 82 proc.), a zaledwie 2 proc. – w cenach regularnych (poprzednio – 5 proc.).

Rok temu dokładnie 45 proc. kupujących deklarowało, że ograniczy wydatki w efekcie wysokich cen. Jednak aż 40 proc. stwierdziło, iż zupełnie nie ma zamiaru się ograniczać w szale zakupów świątecznych - teraz to tylko 11 proc. kupujących. 28 proc. Polaków przeznacza 101-200 zł na artykuły spożywcze w przeliczeniu na jedną osobę. Do tego 89 proc. ankietowanych chce nabyć produkty spożywcze w promocjach, a zaledwie 2 proc. – w cenach regularnych. To wyniki badania firm UCE Research i Grupy BLIX.

Pozostało 81% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd