Wstępna wersja resortu transportu przewiduje większość środków na drogi i mosty, ale jedną czwartą łącznej sumy przeznacza na inne cele: infrastrukturę łączności bezprzewodowej 5G i na szybki Internet na wsi. Biały Dom, który zapowiadał podobne propozycje w ostatnich latach zamierza przedstawić obecny pakiet w lipcu — powiedział Reuterowi jeden z informatorów.
Trumpowi, który ubiega się o reelekcję w listopadzie bardzo zależy na daniu bodźca gospodarce, aby zwiększyć własne szanse po krytykach jego postępowania wobec pandemii i jego reakcji na protesty w Stanach po zabiciu czarnoskórego obywatela przez policjantów z Minneapolis, co wywołało demonstracje na całym świecie. Gospodarka zaczyna powoli wydobywać się z dwumiesięcznego zamknięcia, ale administracja szuka takich działań, które gwałtownie zwiększą zatrudnianie.
Obecna propozycja rozszerzy ustawę zezwalającą na finansowanie autostrad i innych naziemnych rodzajów transportu. Obecna ustawa, FAST Act zezwoliła na zainwestowanie w to 305 mld dolarów w ciągu 5 lat, ale wygasa 30 września. Biały Dom chce zaproponować wznowienie jej na 10 lat, co byłoby najdłuższym okresem dotyczącym ustawy o transporcie naziemnym, propozycję w tej sprawie ma przedstawić w przyszłym tygodniu. Urząd prezydenta nie ujawni zapewne, jak zamierza sfinansować tak duży wzrost wydatków na infrastrukturę. powtarzał dotąd jedynie, że potrzeba co najmniej biliona dolarów na infrastrukturę w ciągu 10 lat, tak jak to obiecywał Trump w kampanii przedwyborczej w 2016 r.
Republikanie są jednak zaniepokojeni zwiększaniem deficytu kolejnymi wydatkami. Przywódca ich większości w Senacie, Mitch McConnell wyraził zastrzeżenia do ustawy o dużych nakładach na infrastrukturę, a dodatkowo ogromny koszt walki z pandemią może być też przeszkodą. Demokraci z komisji transportu i infrastruktury Izby Reprezentantów mieli debatować o 5-letniej ustawie transportu naziemnego, która przewiduje sumę 494 mld dolarów: 319 mld na remonty 47 tys. l mostów, 105 mld na masowy transport i niemal 30 mld na kolej pasażerską Amtrak i infrastrukturę kolejową. Cala Izba ma głosować na tą ustawą na początku lipca.