Iran pomoże Rosji remontować samoloty i stworzyć kopię SWIFT. Jest umowa

Rosyjskie mordy na Ukrainie nie robią wrażenia na władzach Iranu. Są gotowe do pomocy Rosji w poradzeniu sobie z sankcjami. Iran będzie remontował samoloty rosyjskich linii i pomoże stworzyć kopię SWIFT.

Publikacja: 27.07.2022 16:52

Iran pomoże Rosji remontować samoloty i stworzyć kopię SWIFT. Jest umowa

Foto: AFP

Władze Rosji i Iranu podpisały umowę o współpracy – poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego Iranu. Teheran będzie dostarczał Moskwie części do samolotów. A należące do rosyjskich linii maszyny będą mogły przejść konserwację w centrach naprawczych Iranu.

Jednocześnie liczba lotów pasażerskich między krajami wzrośnie do 35 tygodniowo. Moskwa i Teheran rozpoczęły też prace nad analogiem systemu płatności międzybankowych SWIFT.

„Pod względem rozwoju technologicznego Iran od dawna przewyższa prawie wszystkie państwa islamskie. Posiada własny potencjał naukowy i techniczny, gdyż od prawie 45 lat kraj ten znajduje się w stanie izolacji międzynarodowej. Iran nie buduje samolotów pasażerskich w swoich fabrykach, ale są już modele. Technologia rakietowa jest bardzo zaawansowana. Iran ma też wystarczająco dużo egzemplarzy Boeinga i Airbusie - zapewnia Rajab Safarow szef Centrum Studiów Współczesnego Iranu w rozmowie z gazetą Kommersant. Przyznaje jednak, że Iran nie zastąpi całkowicie Zachodu w rosyjskim przemyśle lotniczym

Czytaj więcej

Rosja wywozi ropę morzem, a pomaga jej Iran

Może natomiast pomóc w wyjściu z finansowej izolacji. Iran ma własne technologie płatnicze. Kraj od wielu lat pozostaje bez międzynarodowego SWIFT, a „pomimo to banki działają, a przepływy finansowe docierają do adresatów” - twierdzi Safarow.

Aleksiej Małaszenko z Instytutu Gospodarki Światowej i Stosunków Międzynarodowych Rosyjskiej Akademii Nauk, zwraca uwagę, że „Iran ma niewiele własnych rozwiązań technologicznych. Zasadniczo modernizuje stare rozwiązania krajów zachodnich lub kupuje je nielegalnie.

„Wszyscy na Zachodzie o tym wiedzą i traktuje to dyplomatycznie, bo gdyby naprawdę chcieli zmiażdżyć kraj, znaleźliby jakieś opcje. Gdyby wszystko było tam naprawdę źle, byłoby dużo katastrof lotniczych, a to jest stale monitorowane” - twierdzi Małaszenko.

Wkrótce w Iranie ma zacząć działać rosyjski system płatności Mir. Dokładne daty nie są jeszcze znane. Teheran i Moskwa miały się też zgodzić się na złagodzenie warunków wymiany handlowej między tymi krajami. Pozwoliłoby to Iranowi importować rosyjską stal w zamian za części samochodowe i turbiny gazowe.

Władze Rosji i Iranu podpisały umowę o współpracy – poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego Iranu. Teheran będzie dostarczał Moskwie części do samolotów. A należące do rosyjskich linii maszyny będą mogły przejść konserwację w centrach naprawczych Iranu.

Jednocześnie liczba lotów pasażerskich między krajami wzrośnie do 35 tygodniowo. Moskwa i Teheran rozpoczęły też prace nad analogiem systemu płatności międzybankowych SWIFT.

Pozostało 81% artykułu
Gospodarka
Warszawa nadrabia zaległości w globalnym rankingu miast
Gospodarka
Rolnictwo kością niezgody w traktacie z Mercosur. Europa będzie protestować
Gospodarka
Gorsze nastroje i perspektywy gospodarki Niemiec
Gospodarka
Gawkowski: 100 miliardów złotych na cyfryzację to konieczność, by dogonić Europę
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Gospodarka
Prywatyzacja kontra kapitalizm interesariuszy i państwowych „czempionów”
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje