Władze Rosji i Iranu podpisały umowę o współpracy – poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego Iranu. Teheran będzie dostarczał Moskwie części do samolotów. A należące do rosyjskich linii maszyny będą mogły przejść konserwację w centrach naprawczych Iranu.
Jednocześnie liczba lotów pasażerskich między krajami wzrośnie do 35 tygodniowo. Moskwa i Teheran rozpoczęły też prace nad analogiem systemu płatności międzybankowych SWIFT.
„Pod względem rozwoju technologicznego Iran od dawna przewyższa prawie wszystkie państwa islamskie. Posiada własny potencjał naukowy i techniczny, gdyż od prawie 45 lat kraj ten znajduje się w stanie izolacji międzynarodowej. Iran nie buduje samolotów pasażerskich w swoich fabrykach, ale są już modele. Technologia rakietowa jest bardzo zaawansowana. Iran ma też wystarczająco dużo egzemplarzy Boeinga i Airbusie - zapewnia Rajab Safarow szef Centrum Studiów Współczesnego Iranu w rozmowie z gazetą Kommersant. Przyznaje jednak, że Iran nie zastąpi całkowicie Zachodu w rosyjskim przemyśle lotniczym
Czytaj więcej
Jedenaście tankowców zaczęło transportować rosyjską ropę zamiast irańskiej. Większość z nich obsługiwała już Iran w czasie, kiedy kraj ten był objęty sankcjami USA.
Może natomiast pomóc w wyjściu z finansowej izolacji. Iran ma własne technologie płatnicze. Kraj od wielu lat pozostaje bez międzynarodowego SWIFT, a „pomimo to banki działają, a przepływy finansowe docierają do adresatów” - twierdzi Safarow.