Uczniowie II i III klas szkół średnich, których objęło zdalne nauczanie w czasie pandemii, gorzej sobie radzą z matematyką, rozumowaniem w naukach przyrodniczych i w czytaniu ze zrozumieniem niż ich poprzednicy, którzy uczyli się stacjonarnie. Ten negatywny wpływ pandemii odpowiada efektom związanym z ponad jednym rokiem nauki. Tak wynika z badania opracowanego przez ekspertów Fundacji Naukowej Evidence Institute, które objęło 4,6 tys. uczniów z 83 szkół średnich w Warszawie.
Badanie nawiązujące do metodologii międzynarodowych badań PISA (pozwalają one ocenić i porównać umiejętności 15-latków w krajach OECD) pokazało znaczny spadek osiągnięć uczniów względem wcześniejszych lat.
Problem dla firm
Tę lukę edukacyjną eksperci Evidence Institute wiążą zarówno z wprowadzonymi od 2016 r. zmianami w oświacie (likwidacja gimnazjów), jak i ze stratami podczas nauki w okresie pandemii. – Obydwa efekty są negatywne, choć efekt pandemii jest nieco silniejszy – podkreśla Maciej Jakubowski, współautor badania, który zasiadał w komitecie koordynującym badania PISA. Wpływ Covid-19 widać szczególnie w matematyce i w naukach przyrodniczych, gdzie różnica wynosi ok. minus 30 pkt w skali PISA. Oznacza to utratę roku nauczania.
Polska nie jest tu wyjątkiem. Według większości badań z innych krajów zdalna nauka w pandemii spowodowała duże straty edukacyjne, które najsilniej odczuli słabsi uczniowie.