Polacy zmuszeni do zaciskania pasa. Na czym będziemy oszczędzać w 2022

Czeka nas trudny rok. Jeśli będziemy zmuszeni do zaciskania pasa, to w pierwszej kolejności obetniemy wydatki na rozrywkę, dobra trwałe i podróże.

Publikacja: 30.12.2021 21:16

Polacy zmuszeni do zaciskania pasa. Na czym będziemy oszczędzać w 2022

Foto: Shutterstock

Dość zaskakujące wyniki przynosi badanie „2022: na czym będziemy oszczędzać", przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z fintechem Mokka, do którego wyników dotarła „Rzeczpospolita".

Czytaj więcej

Ekologia i oszczędzanie. Jak nie marnować i mieć więcej w portfelu

rp.pl

Bolesna lista cięć

Okazuje się bowiem, że mimo kolejnego roku pandemii, wysokiej inflacji i powszechnej drożyzny na progu 2022 r. aż 34 proc. ankietowanych ocenia swoją sytuację finansową bardzo dobrze, a 40 proc. neutralnie. Źle lub bardzo źle ocenia ją 24 proc. badanych, a 2 proc. nie ma zdania w tej kwestii. Co jednak szczególnie ciekawe, mimo gwałtownie rosnących cen, rachunków za prąd i gaz aż 60 proc. z nas oczekuje w przyszłym roku utrzymania statusu finansowego lub wręcz jego poprawy, przy czym tej drugiej odpowiedzi udzieliło 25 proc. badanych. Gorszego dla siebie roku spodziewa się jednak 31 proc. z nas, a dla 9 proc. 2022 r. to niewiadoma.

W kontekście oceny osobistej sytuacji finansowej autorzy badania zapytali o poziom wydatków na poszczególne kategorie produktowe w skali miesiąca. Respondenci wskazali, że na ubrania wydają miesięcznie średnio 184 zł, na obuwie 149 zł, a na kosmetyki 95 zł. Z kolei wyjścia do restauracji to wydatek rzędu 86 zł w skali miesiąca, wydatki na kulturę, kino, teatr itp. pochłaniają średnio 49 zł, a leki 160 zł. Artykuły sportowe – 65 zł, a usługi takie jak fryzjer czy kosmetyczka – 73 zł. Na elektronikę ankietowani wydali przeciętnie 716 zł, na meble 636 zł, a na podróże 1335 zł – to dane w skali roku.

Jeśli będziemy zmuszeni do ograniczenia wydatków, to – tu już zaskoczenia nie ma – cięcia w największym stopniu obejmą kulturę i rozrywkę. Najwięcej, bo 30 proc., ankietowanych zamierza ograniczyć wyjścia do restauracji, 28 proc. do kina czy teatru. Mniej będziemy też wydawać na zakup mebli (29 proc. wskazań), odzieży, elektroniki i artykułów sportowych (po 25 proc.) oraz obuwia (22 proc.). Co czwarty z nas ograniczy wydatki na podróże, a 16 proc. zrezygnuje z części zakupów kosmetyków.

– W przypadku niektórych kategorii produktowych nawet co czwarty konsument planuje ograniczać wydatki. Po stronie sprzedawców detalicznych rodzi to pytanie o sposoby utrzymania tych grup klientów. Sposobem może być wdrożenie zróżnicowanych form finansowania, w tym płatności odroczonych – komentuje Marek Biernacki, szef Mokki w Polsce.

Jak wydajemy

Badanie pokazuje, że już i tak bardzo ograniczamy wyjścia do restauracji i placówek kulturalnych. Aż 44 proc. respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie chodzi do restauracji. Co drugi (49 proc.) w ogóle nie chodzi do placówek kulturalnych (kina, koncerty, wystawy). Autorzy badania oceniają, że wpływ na to może mieć sytuacja pandemiczna.

Co drugi z nas (49 proc.) wydaje na ubrania miesięcznie między 51 a 200 zł, 16 proc. między 201 a 400 zł, a jedynie co dziesiąty 400 zł lub więcej. Co czwarty nie wydaje na ubrania miesięcznie więcej niż 50 zł. Na kosmetyki 46 proc. z nas przeznacza do 50 zł miesięcznie, dla 41 proc. jest to wydatek rzędu 51–200 zł, 6 proc. mieści się z zakupami kosmetycznymi w przedziale 201–400 zł, a jedynie 1 proc. wydaje na nie więcej niż 400 zł.

W porównaniu z innymi kategoriami istotną część naszych wydatków pochłaniają leki. 31 proc. z nas wydaje na ten cel do 50 zł miesięcznie, 44 proc. od 50 do 200 zł, 12 proc. mieści się w przedziale 201–400 zł, a 5 proc. wydaje więcej niż 400 zł miesięcznie. 8 proc. deklaruje, że w ogóle nie kupuje leków.

Marginalne znaczenie w naszych wydatkach mają artykuły sportowe. Co drugi z nas w ogóle ich nie kupuje, co czwarty przeznacza na ten cel do 50 zł miesięcznie. 19 proc. wydaje tu od 51 do 200 zł, a 2 proc. – 200 zł lub więcej.

Autorzy badania zapytali jeszcze o to, gdzie w 2022 r. zamierzamy robić zakupy. Przeszło 2/3 ankietowanych odpowiedziało, że będzie wydawać pieniądze zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i przez internet. 15 proc. chce robić zakupy wyłącznie stacjonarnie, a 7 proc. praktycznie wyłącznie w sieci.

Dość zaskakujące wyniki przynosi badanie „2022: na czym będziemy oszczędzać", przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z fintechem Mokka, do którego wyników dotarła „Rzeczpospolita".

Bolesna lista cięć

Pozostało 95% artykułu
Gospodarka
Największy kryzys wizerunkowy w historii MFW. Jednak będzie powrót do Rosji
Gospodarka
Odbudowa po powodzi uderzy w inne inwestycje?
Gospodarka
Polska właśnie dostała lek na kaca po stracie fabryki Intela
Gospodarka
Viktor Orban „przejechał” się na elektrykach. Gospodarka już cierpi
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Gospodarka
MFW odwołuje misję do Rosji. To nie były „problemy techniczne”