Jak szybko sprawdzić stan konta PPK? Są dwa sposoby

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to program dobrowolnego, długoterminowego oszczędzania dla pracowników. Na oszczędności w systemie składają się wpłaty pracownika, pracodawcy i państwa. Jak sprawdzić, ile wynosi aktualny stan zgromadzonych środków?

Publikacja: 09.10.2024 16:02

Portal MojePPK pozwala na podgląd stanu oszczędności na wszystkich rachunkach PPK przypisanych praco

kobieta, rachunki, finanse, oszczędności, budżet domowy,

Portal MojePPK pozwala na podgląd stanu oszczędności na wszystkich rachunkach PPK przypisanych pracownikowi

Foto: Adobe Stock

Informacje o wysokości zgromadzonych wpłat są dostępne na indywidualnym rachunku pracownika i w systemie MojePPK.

Bieżący dostęp online do konta PPK

Każdy uczestnik PPK ma dostęp do indywidualnego rachunku i konta online prowadzonego przez instytucję, z którą pracodawca zawarł umowę. Metoda logowania i dane dostępu na konto to obowiązkowy element tzw. pakietu powitalnego dla uczestnika PPK. W dokumentacji otrzymanej od instytucji prowadzącej konto znajdują się także dane dotyczące wysokości wpłat i opcji składania dyspozycji odnośnie zgromadzonych środków. Oprócz podglądu stanu konta użytkownik ma też m.in. możliwość aktualizacji danych.

Serwis MojePPK. Jak sprawdzić stan konta?

Pracownik posiadający środki w PPK może również korzystać z ogólnopolskiego serwisu MojePPK. System gromadzi dane z ewidencji prowadzonych przez PFR S.A. Korzystanie z tej opcji będzie szczególnie wygodne m.in. dla osób posiadających kilka rachunków Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dostęp do konta pozwoli na szybki podgląd i porównanie wysokości aktualnie zgromadzonych środków. Trzeba jednak pamiętać, że w systemie nie ma opcji składania dyspozycji. Te można wykonać za pośrednictwem indywidualnego konta w instytucji finansowej, z którą zawarto umowę.

Czytaj więcej

Jak wypłacić pieniądze z PPK? I ile się na tym traci?

„W szczegółach każdego rachunku można sprawdzić bieżącą wartość zgromadzonych środków oraz wysokość dokonanych wpłat, z podziałem na wpłaty pracownika, pracodawcy i dopłaty państwa. Serwis zawiera także informacje o wypłatach lub zwrotach z rachunku, o ile takie miały miejsce” – informuje na łamach portalu mojeppk.pl Małgorzata Smołkowska, członkini zarządu PFR Portal PPK.

Jak zalogować się przez MojePPK?

Pierwszą metodą – dostępną wyłącznie dla pracowników już korzystających z PPK – jest założenie konta bezpośrednio w serwisie. Podczas rejestracji użytkownik zostanie poproszony o podanie:

  • numeru PESEL lub numeru dokumentu tożsamości,
  • e-maila lub numeru telefonu,
  • daty urodzenia,
  • numeru NIP pracodawcy i kwoty ostatniej wpłaty,
  • nazwy instytucji finansowej.

Drugą, dostępną opcją jest logowanie do systemu przez portal Login.gov.pl. Przy wyborze tej metody niezbędne będzie skorzystanie z Profilu Zaufanego, e-dowodu lub systemu mojeID. Logować można się również przez bankowość internetową.

Czytaj więcej

Wyższe emerytury i rekompensaty dla seniorów? ZUS podpowiada, co zrobić

Czym jest autozapis w PPK?

W systemie Pracowniczych Planów Kapitałowych obowiązuje tzw. autozapis. Oznacza to, że pracownik w wieku od 18 do 55 lat jest domyślnie zapisywany w instytucji finansowej, którą wybierze pracodawca. Na pracodawcy spoczywa także obowiązek ponawiania autozapisu co 4 lata. Najbliższy autozapis dla pracowników przewidziano w 2027 roku, a kolejny w 2031 roku.

Jak uniknąć autozapisu? Pracownik musi złożyć deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat na PPK. W przypadku pracowników powyżej 55. roku życia zapisanie do PPK lub wznowienie naliczania wpłat może odbyć się wyłącznie na ich wniosek.

Kiedy podpisywana jest umowa o prowadzenie PPK?

Pracodawca ma obowiązek podpisania umowy o zarządzanie PPK na rzecz osoby zatrudnionej:

  • najwcześniej po upływie 14 dni od momentu zatrudnienia,
  • najpóźniej do 10. dnia miesiąca po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia.

Do omawianego czasu zatrudnienia liczą się wszystkie, wcześniejsze okresy zatrudnienia danego pracownika w firmie (z poprzednich 12 m-cy). Pracownik może złożyć pisemną deklarację rezygnacji z uczestnictwa w Pracowniczych Planach Kapitałowych w dowolnym, wybranym przez siebie terminie. Należy przy tym pamiętać o kolejnych datach autozapisu, do którego jest zobowiązany pracodawca.

Czytaj więcej

Lista 19 świadczeń i ulga dla osób z orzeczeniem o niepełnosprawności

Ile wynoszą wpłaty do PPK?

Pracodawca wpłaca do PPK obowiązkowo kwotę podstawową, wynoszącą 1,5 proc. wynagrodzenia brutto pracownika. W przypadku pracownika podstawowa kwota wpłaty wynosi 2 proc. wynagrodzenia brutto. Obydwie strony mogą również wnosić opłatę dodatkową, która wynosi odpowiednio:

  • 2,5 proc. kwoty wynagrodzenia pracownika, wpłacanej przez pracodawcę,
  • 2 proc. wynagrodzenia wpłacane przez pracownika.

Do tego dochodzą również dopłaty od państwa, czyli jednoroczna opłata powitalna w wysokości 250 zł oraz dopłaty roczne w kwocie 240 zł.

Informacje o wysokości zgromadzonych wpłat są dostępne na indywidualnym rachunku pracownika i w systemie MojePPK.

Bieżący dostęp online do konta PPK

Pozostało 97% artykułu
Finanse
Złoto po 3000 dolarów za uncję w 2025 roku?
Finanse
Pieniądze z rezerwy emerytalnej nie wystarczą nawet na trzy miesiące
Finanse
Najlepszy produkt długoterminowego oszczędzania
Finanse
Zakaz kopania kryptowalut w Rosji. Brakuje prądu do produkcji broni
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Partnera
Zadbajmy lokalnie o bankowość dla firm