Twarde dane potwierdziły wnioski, które można było wysnuć po rozmowach z maklerami w ostatnim czasie. II kwartał przyniósł wyhamowanie biznesu. Większość pośredników zanotowała mniejsze przychody z prowizji i opłat maklerskich w ujęciu zarówno rok do roku, jak i kwartał do kwartału.
Długa lista
Spadek wpływów maklerskich widać na przykładzie prawie każdej firmy. BM mBanku w II kwartale miało 41,6 mln zł przychodów z tytułu prowizji i opłat za organizację emisji. Rok wcześniej wpływy te wynosiły 56,9 mln zł, a w I kwartale kształtowały się na poziomie 58,9 mln zł. Loty obniżył także Santander BM. Tam prowizje z działalności maklerskiej wyniosły 27,9 mln zł. Rok temu było to 29,6 mln zł, a w I kwartale aż 44,6 mln zł.
Niższe obroty giełdowe i spadająca aktywność inwestorów indywidualnych na rynku akcji odcisnęły także piętno na BM ING Banku Śląskiego oraz w BM Alior Banku. Pierwsza z tych firm miała 12,8 mln zł wpływów maklerskich wobec 14,6 mln zł w II kwartale 2021 r. Jeszcze większy spadek widać w zestawieniu ze szczególnie udanym I kwartałem 2022 r. Wtedy przychody z tytułu prowizji sięgnęły 20,9 mln zł.
– Widać, że ostatnie miesiące to mniejsza aktywność naszych klientów na rynku akcji, ale myślę, że przy takich nastrojach jak obecnie nie powinno to dziwić. Z drugiej strony bardzo duże zainteresowanie obligacjami na Catalyst generuje nam napływ wielu nowych klientów, co nas bardzo cieszy, ponieważ stwarza możliwość zainteresowania tych klientów innymi klasami instrumentów i pogłębienie relacji z nami w przyszłości – mówił niedawno na łamach „Parkietu” Marcin Słomianowski, dyrektor BM ING.
W BM Alior Banku przychody z tytułu prowizji z działalności maklerskiej wyniosły w II kwartale 14,4 mln zł. W analogicznym okresie rok wcześniej było to 11,8 mln zł. Warto natomiast zwrócić uwagę, że firma zanotowała słabszy wynik niż w I kwartale. Wtedy wpływy wyniosły 16 mln zł. W DM BOŚ przychody osiągnęły 19,3 mln zł. Rok temu było to 22,6 mln zł, a w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. – 30,3 mln zł. Wynik z tytułu opłat i prowizji spadł też w BM Pekao. Wyniósł 32,8 mln zł, podczas gdy rok temu było to 33,5 mln zł, a w I kwartale 33,4 mln zł.