Instrument "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF) w perspektywie 2021-2027 ponownie zapewni spore pieniądze na polskie inwestycje transportowe. To druga edycja Instrumentu „Łącząc Europę”, gdyż w latach 2021-2027 stanowi on kontynuację z perspektywy 2014-2020. Bywa więc potocznie nazywany CEF 2 lub CEF bis.
Polska bardzo dobrze radziła sobie w pierwszej edycji programu bezpośrednio nadzorowanego przez Komisję Europejską. Do naszego kraju na inwestycje transportowe z CEF trafiło ponad 4,3 mld euro co stawia nasz kraj na pozycji pierwszego beneficjenta przed Niemcami (2,3 mld euro), Francją (1,9 mld euro), Włochami (1,6 mld euro) i Czechami (1,1 mld euro).
Co ciekawe, również inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) są wspierane finansowo przez Unię. - Z instrumentu „Łącząc Europę” w ubiegłym roku trafiło do nas dofinansowanie na projekt budowlany dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi (ten obiekt zacznie się na stacji Łódź Fabryczna – podobnie jak budowany tunel PKP PLK dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, ale posłuży dla pociągów dużych prędkości i jego przebieg będzie inny) i dla studiów wykonalności dla odcinka: Warszawa-Łódź-Sieradz- Poznań, czyli kluczowego fragmentu tzw. igreka) – przypomina Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
I jak dodaje, wszystkie te inwestycje CPK są już bardzo zaawansowane. - Tunel CPK w Łodzi znajduje się w fazie projektowania i przed nami w tym roku przetarg na wykonawcę prac budowlanych, a studia wykonalności są w przygotowaniu, np. dla 140-kilometrowego odcinka Warszawa-Łódź ogłosiliśmy na początku czerwca wariant inwestorski – wylicza Majszyk.
Druga edycja CEF
Ogólny budżet CEF 2 na lata 2021-2027 wynosi 33,7 mld euro, w tym na transport trafi 25,8 mld euro, na energię 5,8 mld euro i na technologie cyfrowe 2,1 mld euro.