Co oznacza triumf oscarowy koreańskiego filmu „Parasite"?
Oscar jest nagrodą branżową; nagroda dla „Parasite" oznacza więc zwiększenie szerokości spojrzenia Amerykańskiej Akademii Filmowej. Pięć lat temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia. Nikt nie wyobrażał sobie wówczas, aby film nieanglojęzyczny zdobył statuetki w czterech arcyważnych kategoriach.
Czy to nie dziwne, że ten sam film zdobył Oscara za najlepszy film oraz za najlepszy film międzynarodowy, wygrywając tym samym z „Bożym Ciałem" Jana Komasy?
Możliwe, że ta sytuacja zapoczątkuje zmiany. Należy podkreślić, że w 92-letniej historii nagrody jeszcze nigdy nieanglojęzyczny film nie otrzymał głównego Oscara. Anachroniczny podział na najlepsze filmy – w domyśle amerykańskie – i na „całą resztę" zagraniczną staje się nieaktualny w warunkach globalnego rynku filmowego. Choć w najbliższym czasie nie wierzę, aby zdecydowano się na usunięcie tej kategorii.
A może na koreański film głosowano niejako przeciwko faworytom, na złość gigantom kina, takim jak Martin Scorsese, Sam Mendes czy Quentin Tarantino?