Najbardziej załamał się
najpotężniejszy dotąd rynek świata – Chiny. Szacuje się, że
Chiny zakończyły kinowy rok z kwotą około 4,33 mld dolarów,
czyli około 36% mniejszą niż w 2021 r. W stosunku do trzyletniej
średniej sprzed lockdownów suma ta jest niższa aż o 49 proc.
Analitycy podali, że rok 2022 był w Chinach najgorszy od 11 lat.
Sporą rolę odegrała tu polityka, ponieważ w okresie obchodów
stulecia Komunistycznej Partii Chin władze wprowadziły ostrą
cenzurę i na ekrany nie trafiło wiele amerykańskich blockbusterów.
Reszty dokonała pandemia – w Chinach wciąż obowiązuje zasada
lockdownów i „zero Covidu”.
Szacuje się, że rynek międzynarodowy
(z wyłączeniem Chin i Ameryki Północnej) osiągnął w 2022 r.
około 14,1 mld dolarów, przy czym trzy regiony - Europa, Bliski
Wschód i Afryka – podnoszą się nieco szybciej niż Ameryka i
Chiny. Ich łączny wynik wyniósł w 2022 roku 7,1 mld USD, czyli o
31% poniżej średniej sprzed pandemii i o 52% więcej niż w 2021 r.
Region Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem
Chin) przyniósł 5,2 mld USD (spadek tylko o 26 proc. w stosunku do
okresu przedpandemicznego. Japonia była gwiazdą rynku 2022 r.,
osiągając zaledwie 9,4% mniej niż średnia sprzed pandemii , z
szacunkową kwotą wpływów 1,5 miliarda dolarów. Na ten wynik
złożyły się przede wszystkim wpływy z rozpowszechniania hitów
hollywoodzkich oraz lokalnego anime.
Ameryka Łacińska dostarczyła prawie
1,8 miliarda dolarów, około 30% poniżej średniej z trzech lat,
wykazując jednocześnie największy wzrost w stosunku do 2021 r.,
wynoszący 87%.
Z wyłączeniem Indii (gdzie firmy
Gower Street i Comscore nie mają pełnych danych) szacuje się, że
15 największych rynków międzynarodowych (czyli bez Ameryki) w 2022
r. to: Chiny (4,3 mld USD), Japonia (1,5 mld USD), Wielka Brytania i
Irlandia (1,2 mld USD), Francja (1,1 mld USD) ), Korea Południowa
(0,9 mld USD), Niemcy (0,8 mld USD), Australia (0,64 mld USD), Meksyk
(0,63 mld USD), Hiszpania (0,4 mld USD), Brazylia (0,35 mld USD),
Włochy (0,33 mld USD), Rosja (0,31 mld USD) , Holandia (0,27 mld
USD), Arabia Saudyjska (0,25 mld USD) i Zjednoczone Emiraty Arabskie
(0,16 mld USD).