Wyjątkowy werdykt na festiwalu w Wenecji

Dokument o fotografce Nan Goldin zdobył weneckiego Złotego Lwa. Polski reżyser Damian Kocur z nagrodą specjalną jury za „Chleb i sól”.

Publikacja: 12.09.2022 03:00

Laura Poitras, reżyserka dokumentu „All the Beauty and the Bloodshed”

Laura Poitras, reżyserka dokumentu „All the Beauty and the Bloodshed”

Foto: ANDREAS SOLARO / AFP

To był wspaniały festiwal, a jurorzy pod przewodnictwem Julianne Moore wydali werdykt zaskakujący, ale ciekawy. Złotym Lwem nagrodzili jedyny pokazywany w konkursie dokument „All the Beauty and the Bloodshed”.

Laura Poitras w nieszablonowy sposób sportretowała artystkę fotografkę Nan Goldin, która na zdjęciach opowiadała o środowiskach homoseksualnych, kryzysie HIV w latach 80., przede wszystkim jednak pokazywała ciało i jego seksualność, nigdy nie przekraczając granicy pornografii.

Poitras pokazała też ją jako aktywistkę walczącą z rodziną Sacklerów odpowiadającą za śmierć tysięcy ludzi po zażyciu wprowadzanych przez nich na rynek opioidów.

Czytaj więcej

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni zaczął się od kontrowersji

Nagroda specjalna jury przypadła Jafarowi Panahiemu za film „No Bears” – opowieść o reżyserze, który pozbawiony możliwości opuszczania kraju, robi film przez internet. Irański reżyser nie mógł odebrać statuetki, ponieważ znów nałożono na niego sankcje.

Cate Blanchett zdobyła nagrodę za rolę dyrygentki i kompozytorki w „TAR”, zaś Collin Farrell za pełnego goryczy odrzuconego przyjaciela w „Duchach Inisherin” Martina McDonagha, nagrodzonego za scenariusz.

Sukces odniósł polski reżyser Damian Kocur, uhonorowany nagrodą specjalną jury w sekcji „Orrizonti”. Wyprodukowany przez Studio Munka „Chleb i sól” to opowieść o młodych ludziach, którzy wpadają w spiralę nienawiści, gdy w miasteczku bar z kebabami otwierają migranci.

To był wspaniały festiwal, a jurorzy pod przewodnictwem Julianne Moore wydali werdykt zaskakujący, ale ciekawy. Złotym Lwem nagrodzili jedyny pokazywany w konkursie dokument „All the Beauty and the Bloodshed”.

Laura Poitras w nieszablonowy sposób sportretowała artystkę fotografkę Nan Goldin, która na zdjęciach opowiadała o środowiskach homoseksualnych, kryzysie HIV w latach 80., przede wszystkim jednak pokazywała ciało i jego seksualność, nigdy nie przekraczając granicy pornografii.

Film
EnergaCAMERIMAGE: Hołd dla Halyny Hutchins
Film
Seriale na dużym ekranie - znamy program BNP Paribas Warsaw SerialCon 2024!
Film
„Father, Mother, Sister, Brother”. Jim Jarmusch powraca z nowym filmem
Film
EnergaCAMERIMAGE 2024: Angelina Jolie zachwyca w Toruniu jako Maria Callas
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Film
Festiwal Korelacje: Pierwszy taki festiwal w Polsce. Filmy z komentarzem artystów