Rząd chce łączyć instytucje filmowe. Twórcy pełni obaw

Minister Piotr Gliński chce połączyć kilka instytucji filmowych w jedną. Twórcy są zaskoczeni i pełni obaw.

Aktualizacja: 01.01.2019 20:13 Publikacja: 30.12.2018 19:16

Nasze rozdrobnione studia filmowe i rozproszone zasoby nie mogą skutecznie konkurować z zagranicznym

Nasze rozdrobnione studia filmowe i rozproszone zasoby nie mogą skutecznie konkurować z zagranicznymi producentami - uważa wicepremier Piotr Gliński (z prawej)

Foto: Fotorzepa/ Marian Zubrzycki

Jeden organizm stworzyć miałyby Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz studia filmowe: Kadr, Tor, Zebra, Miniatur Filmowych i Kronika. Twórcy obawiają się, że konsolidacja pociągnie wymianę kadr, doprowadzi do podporządkowania przekazu z dużego ekranu partii rządzącej, a w konsekwencji do zubożenia polskiej kinematografii.

Czytaj także:

Disneya w Polsce nie będzie

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w oficjalnym komunikacie opublikowanym w ostatni piątek 2018 r. argumentuje, że dzięki fuzji „powstanie profesjonalny publiczny ośrodek produkcji filmowej wypracowujący w skali roku ok. 100 mln zł przychodu, który będzie poważnym partnerem dla realizatorów wysokobudżetowych produkcji europejskich i amerykańskich", i obiecuje inwestycje.

„Nowa instytucja będzie również wspierać rodzimych i zachodnich producentów, szczególnie młodych twórców" – zapewnia, nie podając, jak wyglądać ma struktura kierownicza.

Obecnie u sterów mających połączyć się instytucji stoją znani i uznani twórcy. WFDiF z siedzibą przy ul. Chełmskiej w Warszawie kieruje Włodzimierz Niderhaus, Kadrem – Filip Bajon, Torem – Krzysztof Zanussi, a Zebrą – Juliusz Machulski, którego ostatnia komedia – „Volta" – to satyra na polityczne public relations.

– Organizacyjnie to bardzo nietrafiony pomysł – ocenia Krzysztof Zanussi, reżyser uważany przez niektórych za neutralnego politycznie. Porównuje koncepcję z budową w latach 20. XX w. radzieckiego Mosfilmu, utworzonego w oparciu o dwa znacjonalizowane przedsiębiorstwa.

„Nasze rozdrobnione studia filmowe i rozproszone zasoby nie mogą skutecznie konkurować z zagranicznymi producentami, co w świetle przyjętych zachęt dla produkcji audiowizualnej będzie osłabiało ich pozycję konkurencyjną. Kultywowanie tej pozostałości PRL doprowadzi do marginalizacji polskiej produkcji filmowej" – mówi zaś w komunikacie minister Gliński.

„Obecnie poszczególne studia filmowe działają na granicy rentowności, dwa z nich po trzech kwartałach 2018 r. przyniosły straty w wysokości kilkuset tysięcy zł" – czytamy też.

Krzysztof Zanussi uważa, że straty studiów filmowych to kłamstwo. Podkreśla, że instytucje trwają nieprzerwanie od lat, choć nie są dotowane przez państwo. – Korzystamy, jak wszyscy, z dostępnych środków, takich jak fundusze unijne, ale nie dostajemy „na życie" od państwa – mówi. Tłumaczy, że wyniki instytucji zmieniają się w zależności od tego, na jakim etapie są nowe projekty.

– Zostaliśmy zaskoczeni i na razie niewiele możemy powiedzieć na temat planu resortu. Wiele zależeć będzie od tego, kto pokieruje mającą powstać instytucją. Resort podał, że ma powstać instytucja profesjonalna, co można interpretować jako krytykę obecnych struktur – mówi „Rz" Jacek Bromski, szefujący Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. – Pomysł nie jest niczym nowym. Tak było w latach 80., gdy działało Przedsiębiorstwo Realizacji Filmów Zespoły Filmowe – przypomina Bromski.

Według innego rozmówcy „Rz", który chciał pozostać anonimowy, za planem konsolidacji stać może niechęć do wypowiadających się krytycznie o rządzie PiS twórców, ukaranie kierownictwa Kadru za to, że „sprzedało filmy do Polsatu", a nie do Telewizji Polskiej. Zwraca przy tym uwagę, że Bajon wyprowadził Kadr z długów w ciągu dwóch lat od przejęcia steru.

Konsolidacja instytucji filmowych to nie pierwszy pomysł rządu PiS na polską filmówkę. W I kw. 2019 r. wejdzie w życie nowa ustawa o wspieraniu produkcji filmowych.

Jeden organizm stworzyć miałyby Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz studia filmowe: Kadr, Tor, Zebra, Miniatur Filmowych i Kronika. Twórcy obawiają się, że konsolidacja pociągnie wymianę kadr, doprowadzi do podporządkowania przekazu z dużego ekranu partii rządzącej, a w konsekwencji do zubożenia polskiej kinematografii.

Czytaj także:

Pozostało 90% artykułu
Film
Film „Kolonia nr 5”. Cała prawda o życiu emigrantów we Francji
Film
EnergaCAMERIMAGE: Hołd dla Halyny Hutchins
Film
Seriale na dużym ekranie - znamy program BNP Paribas Warsaw SerialCon 2024!
Film
„Father, Mother, Sister, Brother”. Jim Jarmusch powraca z nowym filmem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Film
EnergaCAMERIMAGE 2024: Angelina Jolie zachwyca w Toruniu jako Maria Callas