Bogatsi niech płacą. Parkowanie SUV-a będzie drogie

Jeśli obostrzenia zaczną rozlewać się po Europie, staną się problemem także dla polskich właścicieli dużych aut.

Publikacja: 08.02.2024 03:00

Kompaktowy SUV Mazda Motor Corp.

Kompaktowy SUV Mazda Motor Corp.

Foto: Bloomberg

Już ponad połowa nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Polsce to SUV-y. Tymczasem w krajach zachodniej Europy zaczyna wzbierać kampania zmierzająca do wypchnięcia ich z centrów miast. Przykład dał Paryż, którego mieszkańcy w referendum opowiedzieli się za drastycznym podniesieniem opłat za parkowanie tego rodzaju aut: trzykrotny wzrost stawek, do 18 euro za godzinę (ale z wyjątkiem paryżan). Wcześniej wyższe opłaty dla SUV-ów wprowadził także Lyon (o 15 euro miesięcznie więcej niż za przeciętny samochód).

Wkrótce ruszy lawina podwyżek za parkowanie

Jednak to przykład Paryża jako pierwszej europejskiej stolicy walczącej z SUV-ami miałby wywołać reakcję łańcuchową. – Może to zapoczątkować nowy trend w całej Europie – twierdzi Jens Müller z Transport & Environment (T&E), europejskiej pozarządowej organizacji ds. transportu i środowiska. Burmistrz Londynu Sadiq Khan już oświadczył, że uważnie przypatruje się sytuacji w Paryżu i mógłby rozważyć podjęcie analogicznych kroków. Nad podobną polityką wobec SUV-ów zastanawiają się także władze Amsterdamu. Za wyższymi opłatami za parkowanie w zależności od wielkości pojazdu opowiedziało się również Stowarzyszenie Niemieckich Miast.

Badania przeprowadzone w styczniu tego roku przez T&E wykazały, że nowe auta rosną przeciętnie o 1 cm co dwa lata. W rezultacie ok. połowy nowo sprzedawanych samochodów ma być już zbyt szerokie na miejsce parkingowe o minimalnych wymiarach, wyznaczane na ulicach europejskich miast. – Samochody stają się coraz szersze od dziesięcioleci i tendencja ta będzie się utrzymywać, dopóki nie ustalimy bardziej rygorystycznych limitów. Obecnie prawo pozwala, aby nowe samochody były tak szerokie jak ciężarówki – komentuje James Nix, menedżer ds. polityki pojazdów w T&E.

Czytaj więcej

Drastyczna podwyżka opłat za parkowanie SUV-ów. Mieszkańcy Paryża zdecydowali

W połowie lutego 2024 r. Komisja ds. Transportu Parlamentu Europejskiego ma głosować poprawkę do dyrektywy 96/53/WE (ustanawia dla niektórych pojazdów maksymalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz dopuszczalne obciążenia), która nakładałaby obowiązek przeglądu maksymalnej szerokości nowych samochodów.

Ekolodzy wysuwają dodatkowe argumenty: SUV-y są znacznie cięższe (te duże ważą po 2,5 tony), stwarzają większe zagrożenie dla pieszych i rowerzystów, emitują więcej zanieczyszczeń. – Wszystkie zalety pojazdów elektrycznych, które obecnie sprzedajemy, mogą zostać zniweczone przez SUV-y – uważa Brian Caulfield, profesor transportu w Trinity College w Dublinie: gdy jeszcze w 2012 r. sprzedaż SUV-ów w Irlandii stanowiła 16 proc. rynku, w dziesięć lat później ich udział sięgnął 60 proc.

Już połowa rynkuto SUV-y

Jeśli obostrzenia wobec SUV-ów zaczną rozlewać się po Europie, szybko staną się problemem także dla ich polskich właścicieli, bo te auta opanowują rynek w błyskawicznym tempie. Jeśli w 2015 r. sprzedało się 83,5 tys. SUV-ów, to w rok później już 106,5 tys., a w 2019 r., przekroczona została bariera 200 tys. sztuk. O takim tempie wzrostu inne rodzaje aut mogą tylko pomarzyć. W 2021 r., gdy popyt dopiero zaczynał się odbudowywać po skutkach pandemii, SUV-y znów wyskoczyły daleko przed szereg: zarejestrowano ich 208,7 tys., co stanowiło wzrost r./r. o prawie jedną piątą w porównaniu z niespełna 5-proc. wzrostem całego rynku.

Czytaj więcej

Czeka nas rewolucja w opłatach za parkowanie. Czy to koniec parkometrów?

Według Instytutu Samar tak ogromne powodzenie SUV-ów to jedna z najważniejszych zmian na polskim rynku w ostatnich kilkunastu latach. W 1999 r. ich udział stanowił niecały 1 proc. Dominowały auta małe, a samochody kompaktowe i klasy średniej miały trzy razy mniejszą od nich sprzedaż. – Droga SUV-ów na szczyty rankingów zaczęła się ok. 2010 r., by 11 lat później doprowadzić ten rodzaj nadwozia do pozycji numer jeden na rynku, z blisko 47-proc. udziałem w 2021 r. Obecnie udział tych aut w rynku nowych samochodów przekracza 52 proc. – mówi Dariusz Balcerzyk, ekspert Samaru.

Bogatsi niech płacą za parkowanie

Na zmianę preferencji Polaków miały wpłynąć zwłaszcza dwa czynniki: moda na SUV-y, która przełożyła się na większą ofertę, oraz wzrost zamożności społeczeństwa. – Kiedyś na zakup statystycznego SUV-a potrzebnych było ponad 90 miesięcznych wynagrodzeń. Teraz kilkakrotnie mniej – dodaje Balcerzyk.

Czytaj więcej

Władze Paryża pozbyły się hulajnóg z ulic. Teraz na celowniku znalazły się SUV-y

Można się więc spodziewać, że organizacje działające na rzecz zrównoważonego transportu oraz ekolodzy będą coraz bardziej naciskać na wprowadzenie ograniczeń. Zdaniem Aleksandra Szałańskiego z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych na SUV-y decydują się najczęściej najbogatsi: – Wszyscy żyjemy na tej samej planecie, dlatego zamożni także powinni poczuć ciężar ochrony klimatu. Wyższe opłaty za parkowanie będą więc formą redystrybucji sprawiedliwej społecznie – uważa Szałański.

Według Niny Bąk z Clean Cities Campaign przypadek Paryża miałby wywołać dyskusję, jak ma wyglądać i komu powinna służyć miejska przestrzeń. – Im więcej miejsca dla samochodów, tym mniej dla pieszych. To szczególnie palący problem w polskich miastach, gdzie normą jest parkowanie na chodniku – stwierdza Bąk.

Już ponad połowa nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Polsce to SUV-y. Tymczasem w krajach zachodniej Europy zaczyna wzbierać kampania zmierzająca do wypchnięcia ich z centrów miast. Przykład dał Paryż, którego mieszkańcy w referendum opowiedzieli się za drastycznym podniesieniem opłat za parkowanie tego rodzaju aut: trzykrotny wzrost stawek, do 18 euro za godzinę (ale z wyjątkiem paryżan). Wcześniej wyższe opłaty dla SUV-ów wprowadził także Lyon (o 15 euro miesięcznie więcej niż za przeciętny samochód).

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu