Telewizja odda koszulkę lidera

Kino, reklama internetowa i gry wideo – te segmenty sektora media i rozrywka będą rosnąć do 2027 r. najszybciej. Ale to dostęp do internetu ma dawać największe przychody.

Publikacja: 26.10.2023 03:00

Telewizja odda koszulkę lidera

Foto: Adobe Stock

48,1 mld zł wydadzą w Polsce w 2023 r. konsumenci i firmy na rozrywkę, media i dostęp do internetu, szacują autorzy najnowszej edycji raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2023–2027”, opracowanej przez PwC Polska.

Uzyskaliśmy jako pierwsi dostęp do opracowania zawierającego prognozy dla dziesięciu segmentów, które zespół PwC bierze pod uwagę. Mówią one, że w perspektywie pięciu lat sektor mediów i rozrywki będzie zwalniał tempo wzrostu, choć w Polsce tendencja ta będzie mniej widoczna niż globalnie. Prognoza dla światowego rynku mówi, że w latach 2023–2027 urośnie on średnio (CAGR) tylko o 3,6 proc., podczas gdy w Polsce 4,6 proc.

Po raz pierwszy w opracowaniu więcej uwagi poświęcono trendom w segmencie telekomunikacyjnym, w tym inwestycjom operatorów i wpływowi nowej technologii 5G na ich biznes. Do tej pory w raporcie prognozowano jedynie przychody z usługi dostępu do internetu, która goni segment medialno-rozrywkowy o najwyższych przychodach, czyli telewizję.

Tegoroczne przychody telewizyjnych stacji mają wynieść w sumie 12 mld zł, o 1,7 proc. więcej niż w 2022 r.

Czytaj więcej

Cyfrowy Polsat ma mniej klientów, ale więcej płacą. Zmiany w ofercie

Dostęp do internetu (mobilny i szerokopasmowy, pod którym kryją się technologie dostępu stacjonarnego, także radiowe) ma przynieść operatorom telekomunikacyjnym w br. 11,2 mld zł. Eksperci PwC uważają przy tym, że na internet mobilny przypadnie 8,7 mld zł, a na szerokopasmowy zaledwie 2,4 mld zł.

Usługa dostępu do internetu – wynika z szacunków PwC – m.in. za sprawą mobilnej wersji wspieranej przez nową technologię 5G w perspektywie dwóch lat będzie przynosić wyższe przychody niż telewizja. W 2025 r. wpływy z opłat za dostęp do sieci mają wynieść 12,5 mld zł, a przychody stacji telewizyjnych 12,4 mld zł.

„Podczas gdy rewolucja streamingowa przyspieszyła, problemy stojące przed branżą telewizyjną nasilają się” – uważają autorzy opracowania.

Nic dziwnego, że telekomy już powoli stają w szranki i zapowiadają, że jeszcze w tym roku chcą zacząć korzystać z pasma 5G wygranego niedawno w aukcji. Taki plan potwierdziły nam Polkomtel, operator sieci Plus i Orange Polska. T-Mobile i Play mówią, że chcą ruszyć „jak najszybciej”.

Eksperci PwC szacują, że najdynamiczniej rozwijać będą się trzy sektory, najszybciej – kina odrabiające pandemiczne straty. Wskaźnik CAGR w okresie 2023–2027 dla operatorów dużego ekranu to 10,8 proc. Już w tym roku, według PwC, kina w Polsce uzyskają przychód ponad 1 mld zł, o ile do kin – jak mówią prognozy PwC – pójdzie 49 mln widzów. W opracowaniu założono, że dopiero w 2027 r. widownia osiągnie poziom sprzed pandemii (61 mln sprzedanych biletów).

Na drugim miejscu jest reklama internetowa (8,6 proc.). Trzecia lokata należy zaś do dwóch segmentów: gier wideo oraz płatnego wideo na życzenie, czyli głównie serwisów streamingowych. W obu przypadkach PwC spodziewa się średniego rocznego wzrostu przychodów rzędu 6,8 proc. Analitycy uważają przy tym, że już w tym roku w Polsce wydamy na streamingowe serwisy 4,7 mld zł, a w przyszłym 5 mld zł. To więcej niż na gry wideo, które przyciągnąć mają w bieżącym roku 4 mld zł, a w przyszłym 4,4 mld zł.

Czytaj więcej

Wojna o czas widza wchodzi w nową fazę. Telewizja ma coraz większy kłopot

“Na rynku widać zmieniające się preferencje użytkowników oraz wpływ inflacji na wydatki w sektorze mediów i rozrywki. W 2023 r. przychody na świecie wzrosną w stosunku do roku ubiegłego o 4,5 proc. i osiągną wartość 2,4 bln dolarów. Przyczyn spowolnienia wzrostu jest wiele, a wśród kluczowych - obciążenie konsumentów skutkami inflacji, wciąż odczuwalne skutki pandemii czy też niepewność związana z wojną w Ukrainie połączona z niestabilną sytuacją geopolityczną. Zmusza to firmy do poszukiwania sposobów na ponowne pobudzenie wzrostu i znalezienia nowych przewag konkurencyjnych, jak powszechne stosowanie narzędzia sztucznej inteligencji czy rozwiązania chmurowe” - mówi Marcin Sidelnik, partner PwC Polska, lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.

“W Polsce największymi sektorami w branży rozrywki i mediów pod względem przychodów są reklama internetowa, telewizja i dostęp do internetu. Kolejno każdy z nich ma 21 proc., 20 proc. i 14 proc. udziału w prognozowanych przychodach na rynku w 2023 r. Trzy największe sektory pod względem przychodów w Polsce, są również sektorami, które w porównaniu z globalnymi prognozami średniej rocznej stopy wzrostu przychodów rozwijają się dynamiczniej niż światowe. Na Polskim rynku rozrywki i mediów telewizja od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce pod względem przychodów w branży. Silna pozycja telewizji utrzyma się do 2025 r., a pozycję lidera rynku pod względem przychodów obejmie sektor dostępu do internetu” - mówi Paweł Wesołowski, partner PwC Polska, zespół usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.

48,1 mld zł wydadzą w Polsce w 2023 r. konsumenci i firmy na rozrywkę, media i dostęp do internetu, szacują autorzy najnowszej edycji raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2023–2027”, opracowanej przez PwC Polska.

Uzyskaliśmy jako pierwsi dostęp do opracowania zawierającego prognozy dla dziesięciu segmentów, które zespół PwC bierze pod uwagę. Mówią one, że w perspektywie pięciu lat sektor mediów i rozrywki będzie zwalniał tempo wzrostu, choć w Polsce tendencja ta będzie mniej widoczna niż globalnie. Prognoza dla światowego rynku mówi, że w latach 2023–2027 urośnie on średnio (CAGR) tylko o 3,6 proc., podczas gdy w Polsce 4,6 proc.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii