Według źródeł Kommersanta aktywa Michelina kupi dystrybutor tej i innych marek opon, firma Power International Tyres LLC. Początkowo Michelin zamierzał sprzedać swoje rosyjskie zakłady lokalnemu zarządowi, ale w swoim sprawozdaniu za 2022 r. dopuścił udział strony trzeciej, zapowiadając trwające negocjacje. Potencjalny nabywca od zeszłego roku importuje do Rosji opony chińskiej marki Hifly. Analitycy uważają, że ta współpraca może pomóc w ponownym uruchomieniu fabryki. Transakcja jest bliska finalizacji.
Fabryka Michelin w Dawidowo (obwód moskiewski) rozpoczęła działalność w 2004 roku i stała się pierwszym przykładem światowych producentów opon inwestujących w Rosji. Wydajność zakładów wynosi od 2 mln opon rocznie, głównie do samochodów osobowych. Produkowano zarówno opony letnie, jak i zimowe, część wyrobów eksportowano (obecnie unijne sankcje zabraniają importu opon z Federacji Rosyjskiej).
Produkcja rosyjska stanowiła zaledwie 1 proc. całkowitej produkcji Michelin i 2 proc. sprzedaży. Stąd brak pośpiechu francuskiego koncernu w poszukiwaniu kupca. Michalin zatrzymał produkcję od marca - w kilka dni po rosyjskiej napaści zbrojnej na Ukrainę.
Czytaj więcej
Nawet dwie trzecie planowanych na 2030 r. zdolności produkcyjnych może być mocno ograniczonych lub opóźnionych.
W sprawozdaniu finansowym za 2022 r. Michelin opisał sytuację swojego biznesu w Rosji jak trwający proces poszukiwania kupca. Spółka oszacowała stratę swojej rosyjskiej filii na 139 mln euro plus 13 mln euro na koszty restrukturyzacji działalności firmy Fenner w Wielkiej Brytanii, która obsługiwała głównie rynek rosyjski.