UE pożegna samochody spalinowe w 2035 roku

Perspektywa przestawienia europejskiej motoryzacji na prąd budzi obawy w polskich fabrykach. Najwięcej do stracenia mają producenci silników.

Publikacja: 08.06.2022 21:00

UE pożegna samochody spalinowe w 2035 roku

Foto: AFP

Europarlament przegłosował w środę termin definitywnego końca produkcji aut z silnikami spalinowymi – przyjął projekt Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) o ograniczeniu emisji o 100 proc. w 2035 r. Część europosłów chciała zostawić dla tradycyjnych napędów furtkę poprzez ograniczenie emisji w 2035 r. do 90 proc., ale ta propozycja nie przeszła.

28 czerwca stanowisko ma jeszcze przedstawić Rada UE, czyli ministrowie państw członkowskich. Jednak bez względu na wynik ich głosowania nie będzie już możliwe wyhamowanie zmian w globalnej motoryzacji, mocno ukierunkowanej na elektromobilność.

Koncerny motoryzacyjne wydały już dziesiątki miliardów euro na zmiany w produkcji. Firma ubezpieczeniowa Allianz Trade w raporcie opublikowanym w środę podała, że jeśli w poprzednich latach nakłady na samochody elektryczne i infrastrukturę ładowania stanowiły niewielki ułamek wydatków na transformację energetyczną, to w 2021 r. wzrosły o ponad 75 proc. A w niektórych krajach, jak Niemcy i Wielka Brytania, inwestycje w zelektryfikowany transport stanowiły ponad połowę inwestycji w transformację energetyczną.

W polskim przemyśle motoryzacyjnym nastawionym na produkcję komponentów dla samochodów spalinowych konieczność przestawienia się na prąd budzi spore obawy, zwłaszcza o miejsca pracy. Zagrożona może być jedna trzecia producentów, szczególnie wytwarzających podzespoły, których nie ma w samochodzie elektrycznym.

Możemy stracić także wysoko ocenianą przez zagranicznych inwestorów specjalizację, jaką jest produkcja silników spalinowych, których ubiegłoroczny eksport wart był 4,2 mld euro. Zyskamy natomiast na produkcji baterii do e-aut, których eksport (6,6 mld euro) wart jest już więcej niż eksport aut osobowych.

– Producenci samochodów i dostawcy związani z motoryzacją opartą na silnikach spalinowych mogą się spodziewać spadku zatrudnienia o 23 tys. osób. Ale popyt na produkty i usługi w sektorze elektromobilności będzie sprzyjać utworzeniu 21 tys. nowych etatów – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Czytaj więcej

Europarlament grzebie samochody spalinowe

Europarlament przegłosował w środę termin definitywnego końca produkcji aut z silnikami spalinowymi – przyjął projekt Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) o ograniczeniu emisji o 100 proc. w 2035 r. Część europosłów chciała zostawić dla tradycyjnych napędów furtkę poprzez ograniczenie emisji w 2035 r. do 90 proc., ale ta propozycja nie przeszła.

28 czerwca stanowisko ma jeszcze przedstawić Rada UE, czyli ministrowie państw członkowskich. Jednak bez względu na wynik ich głosowania nie będzie już możliwe wyhamowanie zmian w globalnej motoryzacji, mocno ukierunkowanej na elektromobilność.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii