Rekordowa sprzedaż ciągników

Traktorowa gorączka ogarnęła rolników. Kupują na potęgę: rezygnują nawet z ulubionych modeli, biorą dostępny sprzęt. Nie zniechęcają ich wielomiesięczne zapisy i kolejki

Publikacja: 18.04.2012 14:52

Rekordowa sprzedaż ciągników

Foto: Bloomberg

Już zeszłoroczne ciągnikowe żniwa zaskoczyły analityków: - W 2011 roku pękła bariera 17 tysięcy zarejestrowanych nowych traktorów a w pierwszych miesiącach tego roku tempo sprzedaży tylko rośnie. Bywa, że producenci nie nadążają z dostawami – mówi Mariusz Chrobot, wiceprezes ds. rynku i urządzeń rolniczych Martin & Jacob, firmy monitorującej rynek rolny.

Po pierwszym kwartale 2012 roku sprzedaż traktorów jest wyższa od ubiegłorocznej o 38 proc. Polscy rolnicy kupili 4700 nowych maszyn, o 1283 sztuki więcej niż przed rokiem.

Każdy z pierwszych trzech miesięcy tego roku był najlepszym pod względem sprzedaży, co najmniej, od 9 lat. W styczniu sprzedaż wyniosła ponad 1300 sztuk, co było wynikiem lepszym od ubiegłorocznego o blisko 70 proc. W lutym sprzedaż nieznacznie wyhamowała, ale nadal utrzymywała się na bardzo wysokim poziomie i była lepsza od tej z 2011 roku o 40 proc. W marcu rolnicy po raz pierwszy od wielu lat kupili ponad 2 tysiące ciągników. Był to wynik o ponad 21 proc. lepszy od ubiegłorocznego.

Liderem New Holland

- Rolnicy kupują wszystko, co jest na stanie, często zmieniając swoje preferencje odnośnie konkretnej marki w ostatnim momencie, gdy ta upragniona jest niedostępna  - obserwuje Mariusz Chrobot.

Tak dobre wyniki sprzedaży analitycy rynku tłumaczą realizacją jeszcze ubiegłorocznych zamówień dofinansowanych w ramach wspieranego przez UE programu „Modernizacja gospodarstw rolnych" a także stale utrzymującymi się przyzwoitymi cenami płodów rolnych. Wprawdzie ceny zbóż nieco spadły w porównaniu do ubiegłorocznych, jednak znacznie wyższe są ceny na bydło, trzodę chlewną, drób czy mleko.

Liderem rynku po trzech miesiącach bieżącego roku jest marka New Holland, ze sprzedażą na poziomie 903 sztuk. W marcu NH bił rekordy. -Odkąd prowadzimy analizy AgriTrac, czyli od 2004 roku, jeszcze żadnej marce nie udało się jednym miesiącu sprzedać ponad 460 ciągników. Był to najlepszy wynik dla New Holland odkąd firma pojawiła się na polskim rynku. Swoje największe sprzedaże miesięczne odnotowały również marki Deutz-Fahr – 185 sztuk oraz Claas – 109 sztuk – informuje Martin & Jacob.

Liczy się technologia

Drugą marką najczęściej wybieraną przez rolników jest Zetor, który znalazł 643 nabywców. Marka zdecydowanie odrodziła się po ubiegłorocznych problemach i odnotowuje ponad 75 proc. wzrost sprzedaży w stosunku do 2011 roku. Na trzecim miejscu pod względem sprzedaży jest marka John Deere ze sprzedażą 528 sztuk.

Mizernie przy tych wynikach wyglądają dokonania rodzimego Ursusa, który w ostatnim kwartale sprzedał jedynie 25 ciągników. Niezwykle popularna na polskim rynku, przez całe lata, tańsza marka Belarus w ostatnich analizach wyraźnie słabnie.- Wynik tegorocznej sprzedaży, prawie 250 maszyn  do końca marca, wciąż robi wrażenie, ale widać, że rolnicy coraz częściej zwracają się ku zdecydowanie nowocześniejszym konstrukcjom - mówi prezes Chrobot.

Cena cięgnika w opinii polskich farmerów ma wciąż kluczowe znaczenie : najszybciej sprzedają się u nas traktory o mocy 80 – 100 koni warte do 200 tys. zł, takie jak przebój New Holland TD  seria 50.  Ale stałe grono amatorów, zwłaszcza wśród właścicieli wielkich gospodarstw mają też  potężne, naszpikowane elektroniką, klimatyzowane i wyposażone w GPS oraz  sprzęt audio superciągniki takie jak prawdziwy mercedes wśród traktorów, niemiecki Fendt, wart ponad 100 tys. euro za sztukę.

Już zeszłoroczne ciągnikowe żniwa zaskoczyły analityków: - W 2011 roku pękła bariera 17 tysięcy zarejestrowanych nowych traktorów a w pierwszych miesiącach tego roku tempo sprzedaży tylko rośnie. Bywa, że producenci nie nadążają z dostawami – mówi Mariusz Chrobot, wiceprezes ds. rynku i urządzeń rolniczych Martin & Jacob, firmy monitorującej rynek rolny.

Po pierwszym kwartale 2012 roku sprzedaż traktorów jest wyższa od ubiegłorocznej o 38 proc. Polscy rolnicy kupili 4700 nowych maszyn, o 1283 sztuki więcej niż przed rokiem.

Pozostało 84% artykułu
Materiał Partnera
Naszym priorytetem jest audyt i działanie w interesie publicznym
Biznes
Potrzebny jest broker łączący naukę i biznes
Materiał Partnera
Dyrektywa CSRD zmieni warunki także dla mniejszych firm
Biznes
„Dobrze kombinujecie!” Jak Rafał Brzoska ograł Ryanaira i Wizzaira
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Biznes
Niemieckie firmy domagają się moratorium dla biurokracji
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje