Michał Mastalerz, partner PwC, członek zarządu ds. klientów i rynku
Badanie „Rzeczpospolitej" potwierdza wnioski płynące z naszego badania CEO Survey, przeprowadzonego w styczniu i lutym wśród prezesów firm na świecie. Polskie firmy wyraziły w nim dużą pewność co do wzrostu przychodów w kolejnych latach, co sugeruje, że mimo wielu wyzwań są przygotowane na wychodzenie z sytuacji pandemicznej i dostrzegają perspektywy rozwoju. Oprócz działań mających na celu wzmacnianie efektywności operacyjnej i kosztowej 73 proc. liderów biznesu w Polsce deklaruje zwiększenie wydatków na transformację cyfrową, a ponad połowa na B+R i innowacyjne produkty. Bez wątpienia ostatni rok należał do e-commerce i przyszłość też będzie stała pod tym znakiem. Według naszych szacunków wartość rynku sprzedaży internetowej w Polsce do 2026 r. będzie rosła w tempie ok. 12 proc. rocznie, potencjał jest więc w tym segmencie ogromny. Warto zwrócić też uwagę na pozytywną sytuację na rynku pracy. W CEO Survey aż 78 proc. menedżerów stwierdziło, że w ciągu najbliższych trzech lat zwiększy zatrudnienie. Wśród ryzyk biznesowych w Polsce dominuje niepewność związana z regulacjami podatkowymi, a na świecie główne zagrożenie to cyberataki.
Radosław Tyszko, Sales Department Director w Ceneo
Z perspektywy Ceneo rok 2020 był rekordowy. Liczba nowych sklepów rejestrujących się na Ceneo wzrosła o 9 proc. w stosunku do roku poprzedniego – dynamika przyrostów z miesiąca na miesiąc była rosnąca. O ile wzrost w I kwartale nie był oszałamiający, o tyle już w sierpniu wynosił rok do roku 33 proc., a w listopadzie i grudniu odpowiednio 65 i 67 proc. W 2021 r. Ceneo nie zwalnia tempa. Dynamika wzrostu rejestrujących się w serwisie nowych sklepów nie była niższa niż 50 proc. w żadnym miesiącu, mimo że wartość bazowa, czyli 2020 r., była naprawdę imponująca. Ciekawostką jest fakt, że mówimy tylko o nowych, nigdy wcześniej niewspółpracujących z Ceneo sklepach. W tym samym czasie reaktywowało się wiele sklepów, które przed pandemią zawiesiły współpracę z Ceneo, czy też działalność w ogóle. Ta grupa sklepów to sprzedawcy, którzy poczuli, że nastał okres ogromnych możliwości rozwoju. Cieszy nas to i z przyjemnością wspieramy wszystkie te sklepy wiedzą oraz produktami. Bo to właśnie produkty wspierające sprzedaż na Ceneo oraz ich wykorzystanie rośnie nie mniej imponująco niż przyrosty w liczbie sklepów. Dlaczego to ważne? Dlatego, że właściciele sklepów internetowych zaczynają rozumieć, że aby odnieść sukces, nie wystarczy już sprzedawać w sieci – należy się nieustannie edukować w wykorzystywaniu narzędzi e-commerce. To one pozwalają na osiąganie przewagi konkurencyjnej powiązanej z większą widocznością na Ceneo i poza tą platformą. Przykład: usługa „Kup teraz" i jej wykorzystanie rosła średnio o 8 proc. w 2020 w stosunku do 2019 r. Ale w 2021 w stosunku do 2020 r. osiągnęliśmy wzrosty odpowiednio od 9 proc. w styczniu do 17 proc. w kwietniu. To cieszy i daje nam i naszym partnerom dużą satysfakcję. 2020 był także rokiem spektakularnego wzrostu obecności starszych użytkowników na Ceneo. Mam na myśli przede wszystkim grupę 55–64 lata, w której odnotowaliśmy rok do roku wzrost 36 proc., oraz grupę 65+, w której odnotowaliśmy wzrost – uwaga! – 109 proc. Aby zrozumieć, jak duże są to zwyżki, powiem, że przyrost wszystkich użytkowników Ceneo rok do roku wyniósł 18 proc. Co możemy wyczytać z tych danych? Pandemia – oprócz negatywnych konsekwencji, zwłaszcza dla osób starszych – przyczyniła się do ich wyedukowania w formie przyspieszonego kursu korzystania z e-commerce. Kolejnym niezwykle ciekawym aspektem, jaki obserwowaliśmy przez cały miniony rok, były mocne skoki popularności określonych kategorii produktowych w poszczególnych miesiącach. I tak w pierwszych miesiącach pandemii – marzec–kwiecień 2020 – największą popularnością cieszyła się kategoria Biuro i firma. Już niemal legendą stały się deficyty drukarek, które to urządzenia w tamtym okresie były nieodzownym elementem jednoosobowych home office. W tym samym okresie zanotowaliśmy ogromne zwyżki w kategoriach masek przeciwpyłowych i ochronnych. Te wzrosty sięgnęły 650 proc. w kwietniu 2020 r.! W lipcu boomu zakupowego zaczęła doświadczać kategoria dom i wnętrze i nie traci popularności aż do dziś. Interpretujemy to jako reakcję na potrzebę wprowadzania zmian w domach i mieszkaniach, w których musieliśmy nagle zacząć spędzać dużo więcej czasu niż wcześniej. W kwietniu i maju wzrosty kategorii dom i wnętrze osiągnęły odpowiednio 35 i 45 proc. Skala wzrostu utrzymuje się nieprzerwanie aż do dzisiaj. Ale nie wszystkie kategorie odnotowały poprawę. Według naszych danych największe spadki zanotowali sprzedawcy operujący w kategoriach biżuteria i zegarki. Zainteresowanie produktami w tej kategorii (bardzo popularnej na Ceneo) spadło w marcu i maju odpowiednio o 8 i 13 proc. Jeszcze większe spadki zaliczyła kategoria telefony – od marca średnio o 16 proc. w kolejnych 12 miesiącach. Co ciekawe, Ceneo okazało się barometrem rynkowym w czasie rzeczywistym, ponieważ opisane trendy dotyczyły całego polskiego rynku, a w przypadku wspomnianych przeze mnie telefonów był to nawet trend globalny.