Skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej Idea Banku w III kwartale wyniósł 5,3 mln zł wobec 11,6 mln zł przed rokiem. Jednostkowy wynik tym razem też był na plusie – wyniósł 1,3 mln zł w porównaniu do 4,5 mln zł zarobku w III kwartale 2019 r.
Wynik odsetkowy (skonsolidowany) wyniósł w III kwartale 113 mln zł, czyli spadł o 25 proc. rdr, wynik z opłat i prowizji wyniósł 3,2 mln zł, czyli spadł o 68 proc. Pozostałe przychody i koszty operacyjne netto wyniosły -14,4 mln zł wobec -32,2 mln zł rok temu. Koszty działania zmalały o 4 proc., do 53 mln zł. Odpisy kredytowe wyniosły 40 mln zł, czyli zmniejszyły się rok do roku o prawie 5 proc., okazały się także dużo niższe niż w poprzednim kwartale, gdy wyniosły 72 mln zł.
W komunikacie prasowym bank podał, że z punktu widzenia działalności biznesowej III kwartał to przede wszystkim czas wypracowywania i testowania rozwiązań w reakcji na szybko zmieniające się otoczenie. ”Kluczowe znaczenie w tak trudnym okresie ma właściwa polityka ryzyka oraz tempo udzielania wsparcia klientom, którzy musieli zderzyć się z rygorami stanu pandemii. W obu tych sferach Idea Bank zadziałał precyzyjnie i szybko, co przełożyło się na obniżenie odpisów aktualizujących o 32 mln zł” – podał bank.
- W ocenie ryzyka nie poddajemy się emocjom, ale opieramy na modelach, które biorą pod uwagę m.in. dojrzałość kredytów – mówi Piotr Miałkowski, wiceprezes ds. finansowych. – Na naszą ocenę sytuacji wpływa też skala wsparcia jakiego udzieliliśmy klientom samodzielnie, w postaci wakacji kredytowych, oraz dzięki uczestniczeniu w Tarczy Finansowej PFR opartej o środki publiczne. Tak ważny w czasach niespokojnych wskaźnik pokrycia NPL mamy dziś na poziomie istotnie wyższym niż średnia rynkowa – podsumowuje Miałkowski.
- Celem strategicznym Idea Bank pozostaje trwała odbudowa wskaźników kapitałowych – podkreśla p.o. prezesa Jerzy Pruski. – Plan Naprawy, jaki w połowie października przedstawiliśmy KNF, to z jednej strony dogłębna analiza obecnej sytuacji banku w kontekście rynkowym, a z drugiej opis konkretnych działań, które – o ile zostaną wdrożone – trwale wyprowadzą Idea Bank na prostą. W sumie ponad 180 stron, pod którymi i ja, i pozostali członkowie zarządu, i kadra menadżerska podpisujemy się obiema rękami – mówi Pruski.