Rosną nakłady na B+R

Najwięcej na badania i rozwój przeznaczają Asseco, Brenntag i Comarch. Są w Polsce firmy, które na ten cel wydają trzy czwarte przychodów.

Publikacja: 26.06.2020 09:00

Rosną nakłady na B+R

Foto: 123RF

W obecnych czasach przedsiębiorcy bez innowacji nie mają szans z konkurencją. Firmy, szukając źródeł swojej przewagi rynkowej, coraz więcej wydają na badania i rozwój. Powstają nie tylko specjalne działy, ale również całe centra rozwoju i badań. Są to między innymi producenci leków, systemów łączności, gier czy nawet odzieży. Prezentowane w tabeli firmy wydały łącznie w 2019 roku na badania i rozwój blisko 2,6 mld zł, o 1,9 proc. więcej niż w 2018 r.

Niestety, polskie innowacje wciąż są w powijakach i lądujemy w ogonie globalnych rankingów. Polska pod względem innowacyjności zajmuje dopiero 27. miejsce na 35 państw na świecie zbadanych przez Związek Przemysłu Niemieckiego.

Innowacyjni liderzy

Na rodzimym rynku są firmy, które wydają na ten cel nawet ponad 70 proc. swoich przychodów. Należy do nich między innymi gdańska firma Radmor produkująca nowoczesne systemy łączności. CD Projekt, producent gier, w 2019 roku na badania i rozwój wydał 32 proc. swoich przychodów. Kwota ta wynosiła 165 mln zł – było to o ponad 68 proc. więcej niż w 2018 r. Blisko 24 proc. przychodów ze sprzedaży na badania w ubiegłym roku przeznaczyła firma Fibrain z Głogowa Małopolskiego. Producent kabli światłowodowych, osprzętu do budowy sieci światłowodowych, okablowania strukturalnego przeznaczył na ten cel 66,2 mln zł – o blisko 50 proc. więcej niż w 2018 roku.

Najwięcej, 890 mln zł, na badania i rozwój w ubiegłym roku wydał informatyczny gigant Asseco Poland, który w segmencie B+R ma ponad 5 tys. pracowników. Druga w zestawieniu firma chemiczna, Brenntag Polska, wydała w 2019 roku na B+R blisko 254 mln zł. Comarch przeznaczył na ten cel ponad 230 mln zł – o 27 proc. więcej niż w 2018 roku.

W sumie w dziale badania i rozwój w analizowanych spółkach pracowało 9875 osób, o 6,8 proc. więcej niż w 2018 roku. Najwięcej zatrudniała firma Asseco – 5200 osób, o 7 proc. więcej niż w roku 2018. W Comarchu badaniem i rozwojem w 2019 roku zajmowały się 1923 osoby, o ponad 14,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Zatrudnienie zwiększyła także Polpharma, gdzie w 2019 roku pracowało 335 osób zajmujących się badaniami i rozwojem.

Jest coraz lepiej

Według GUS wartość nakładów wewnętrznych na B+R w 2018 roku wynosiła 25,6 mld zł. Jest to o 24,6 proc. więcej niż w 2017 roku. Najwięcej na badania i rozwój wydaje sektor przedsiębiorstw. Wskaźnik intensywności prac B+R, stanowiący udział nakładów krajowych brutto na tę działalność w PKB, wyniósł 1,21 proc. (w 2017 r. – 1,03 proc.). Średnia wartość nakładów wewnętrznych na działalność B+R przypadająca na jednego mieszkańca wyniosła 668 zł i wzrosła rok do roku o 24,6 proc. O 13,3 proc. wzrosła liczba podmiotów biorących udział w działalności badawczo-rozwojowej. W strukturze nakładów wewnętrznych na B+R według rodzajów kosztów, podobnie jak w latach poprzednich, dominowały nakłady bieżące, które w 2018 r. stanowiły 79,5 proc. wszystkich nakładów wewnętrznych na badania naukowe i prace rozwojowe.

Podobnie jak w latach poprzednich głównymi sektorami finansującymi działalność B+R w 2018 r. były sektor przedsiębiorstw oraz sektor rządowy, których środki stanowiły odpowiednio 53,3 proc. oraz 35,4 proc. (wobec 52,4 proc. oraz 38,3 proc. w 2017 r.) wszystkich nakładów poniesionych na prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych.

W 2018 r. w działalność B+R zaangażowanych było blisko 266,3 tys. osób, co oznacza wzrost w porównaniu z 2017 r. o 11,3 proc.

W obecnych czasach przedsiębiorcy bez innowacji nie mają szans z konkurencją. Firmy, szukając źródeł swojej przewagi rynkowej, coraz więcej wydają na badania i rozwój. Powstają nie tylko specjalne działy, ale również całe centra rozwoju i badań. Są to między innymi producenci leków, systemów łączności, gier czy nawet odzieży. Prezentowane w tabeli firmy wydały łącznie w 2019 roku na badania i rozwój blisko 2,6 mld zł, o 1,9 proc. więcej niż w 2018 r.

Pozostało 86% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat