W walce z epidemią Covid-19

W dobie globalnego kryzysu spowodowanego pandemią wiele firm ruszyło z pomocą najbardziej potrzebującym.

Publikacja: 28.06.2020 21:25

W walce z epidemią Covid-19

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorstwa przekazują pieniądze, remontują szpitale, kupują niezbędny sprzęt, produkują maseczki czy drukują przyłbice. Do akcji włączają się zarówno duże koncerny, jak i mali lokalni przedsiębiorcy. Na konto Ministerstwa Zdrowia czy poszczególnych szpitali wpływają miliony złotych.

To inny aspekt firm ważnych dla Polski – przedsiębiorstwa, które pomagają często mimo własnych problemów i niepewnej przyszłości.

Wyróżnieni

Pandemia wywołała zmiany w podejściu do wartości, uruchamiając tym samym przedsiębiorczość społeczną. Wszystkim przedsiębiorcom, którzy włączyli się do walki z Covid-19, należą się wielkie podziękowania. Kapituła rankingu miała problem z wyborem wyróżnionych firm i postanowiła przyznać nagrody przedsiębiorcom nie za samą pomoc w walce z epidemią, ale za jej indywidualność.

Firma Drutex otrzymała wyróżnienie za ogólnopolską akcję „Jesteśmy razem. Pomagamy".

Pomagać to jedno, ale namówić do tego innych to zupełnie inne oblicze wsparcia. Drutex nie tylko przekazał ponad 2 mln zł na remonty, doposażenie w sprzęt medyczny oraz środki ochrony indywidualnej kilkudziesięciu szpitalom w Polsce, ale przede wszystkim zainicjował ogólnopolską akcję „Jesteśmy razem. Pomagamy". Dołączyło do niej kilkudziesięciu partnerów, a łączna wartość pomocy to ponad 50 mln zł.

W pomaganiu nie liczy się ilość, tylko jakość i szybkość działania. Kapituła rankingu „Najważniejsze firmy dla Polski" postanowiła wyróżnić firmę OTCF, właściciela marki 4F, za szybką reakcję na potrzeby szpitali w walce z pandemią. Firma jako jedna z pierwszych przekazała 300 par gogli na rzecz szpital MSWiA w Warszawie. Dodatkowo 20 proc. przychodu ze sprzedaży online także trafiło na konto szpitala.

Bank PKO BP otrzymał wyróżnienie za pomoc w walce z pandemią udzieloną na wielu płaszczyznach. Grupa PKO BP przekazał 5 mln zł dla dziewięciu szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i służb sanitarnych, 3 mln zł na zakup 7,5 tys. testów, które laboratorium Warsaw Genomics wykona na zlecenie Ministerstwa Zdrowia. Ponadto przeznaczyła 2,2 mln zł na zakup 80 tys. maseczek przekazanych do Agencji Rezerw Materiałowych. Przekazała też 100 samochodów osobowych na potrzeby Głównego Inspektoratu Sanitarnego i 20 aut dla szpitali jednoimiennych.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Działające w Polsce przedsiębiorstwa na szóstkę zdały egzamin z solidarności i społecznej odpowiedzialności. Od pierwszego dnia pandemii w Polsce pomoc finansowa, która ma wesprzeć instytucje stające na pierwszej linii walki z chorobą, płynie praktycznie zewsząd. W sumie może chodzić o setki milionów złotych przekazywanych głównie służbie zdrowia.

Na pomoc w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa PKN Orlen przeznaczył ponad 100 mln zł. Wsparcie rzeczowe i finansowe przekazywane jest w szczególności służbom medycznym oraz mundurowym, zaangażowanym w ratowanie życia i zdrowia zakażonych osób. Środki zostały przeznaczone na zakup m.in. ochronnych masek, rękawiczek, kombinezonów oraz gogli medycznych.

Darowiznę przekazały także inne spółki Skarbu Państwa.

Grupa Lotos przekazała w sumie 7 mln zł dla szpitali, współorganizowała transport środków medycznych z Chin, umożliwiła żołnierzom darmowe tankowanie, a służbom mundurowym rozdaje kawę na stacjach.

KGHM Polska Miedź przekazał ok. 5,5 mln dol. na zakup sprzętu do walki z koronawirusem. Zarząd Polskiej Grupy Energetycznej podjął decyzję o przekazaniu 7 mln zł na zahamowanie rozprzestrzeniania się koronawirusa. Wsparcia finansowego udzieli także Enea. Przeznaczy 1,5 mln zł na rzecz szpitali. Grupa Azoty przekazała 3 mln zł, a cztery najważniejsze spółki należące do grupy przekażą po 750 tys. zł instytucjom walczącym z epidemią.

Z kolei Totalizator Sportowy, właściciel marki LOTTO, przekazał na walkę z koronawirusem ok. 10 mln zł. Z końcem marca zarząd spółki podjął decyzję o bezterminowym przekazywaniu 10 proc. ze wszystkich zakładów i losów zawieranych za pośrednictwem strony internetowej lotto.pl na walkę z pandemią. Zebrano ok. 3 mln zł, a każdy zakład zawierany internetowo powiększa tę kwotę.

W pomoc włączyły się także instytucje finansowe.

Zarząd Warty podjął decyzję o przekazaniu 10 mln zł na wsparcie walki z epidemią Covid-19. Firma wykorzysta na ten cel m.in. środki, które miały być przeznaczone na kampanię jubileuszową z okazji 100-lecia działalności. Bank Pekao przekazał darowiznę w wysokości 5 mln zł. Santander Bank Polska przekazał 2 mln zł dla ośmiu polskich szpitali na zakup testów, respiratorów oraz najpotrzebniejszego sprzętu dla lekarzy i całego personelu medycznego.

ING Bank Śląski zdecydował o przekazaniu darowizny w wysokości 4 mln zł. Bank przystąpił również do Koalicji Firm, które wspierają walkę z SARS CoV 2 w Polsce. W ramach tej inicjatywy Warsaw Genomics realizuje testy pozwalające na potwierdzenie lub wykluczenie zakażenia wirusem. W inicjatywę Warsaw Genomics zaangażowały się też firmy Nationale-Nederlanden czy Bank BNP Paribas.

Grupa Polpharma przekazała darowiznę rzeczową o wartości 7 mln zł w postaci 100 respiratorów. Dodatkowo grupa wspiera kadrę medyczną bezpłatnymi posiłkami. Natomiast sieć sklepów spożywczych Żabka przekazała do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia 4,5 mln zł, podobnie jak IKEA i Amazon.

Przedsiębiorstwa przekazują pieniądze, remontują szpitale, kupują niezbędny sprzęt, produkują maseczki czy drukują przyłbice. Do akcji włączają się zarówno duże koncerny, jak i mali lokalni przedsiębiorcy. Na konto Ministerstwa Zdrowia czy poszczególnych szpitali wpływają miliony złotych.

To inny aspekt firm ważnych dla Polski – przedsiębiorstwa, które pomagają często mimo własnych problemów i niepewnej przyszłości.

Pozostało 92% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat