Zrównoważony rozwój to nie tylko koszty

Informacje o działaniach na rzecz ochrony klimatu, w tym redukcji śladu węglowego, mogą być atutem wyróżniającym firmę na tle konkurencji.

Publikacja: 07.10.2020 02:00

Eksperci wskazali, że ograniczanie śladu węglowego obejmuje cały łańcuch dostaw, a więc wymaga współ

Eksperci wskazali, że ograniczanie śladu węglowego obejmuje cały łańcuch dostaw, a więc wymaga współpracy firm także w tym obszarze

Foto: materiały prasowe

Partnerem materiału jest LPP

Jak reaguje biznes w obliczu wyzwań związanych z klimatem i środowiskiem? Jak ocenia ryzyka i szanse związane z ochroną klimatu, redukcją emisji gazów cieplarnianych i dążeniem do neutralności klimatycznej? Jak patrzy na problem śladu węglowego (ang. carbon footprint)? Jakie realizuje działania na rzecz zrozumienia i pokazania swojego wpływu na klimat? O tym dyskutowali uczestnicy debaty „Kryzys klimatyczny – jak »przeprogramować« biznes?", zorganizowanej w ramach 8. Targów CSR online.

Co jest dziś ważne

Prowadzący debatę Michał Stalmach, starszy konsultant ds. zrównoważonego rozwoju w Bureau Veritas Polska, mówiąc o częstej postawie polskich firm, przytoczył przykład rozmowy z dyrektor działu zrównoważonego rozwoju jednej ze spółek giełdowych, która wskazała, że od lat porusza tematy dotyczące m.in. zmian klimatu na spotkaniach z członkami zarządu, ale słyszy, że żaden inwestor nigdy nie zapytał ich o wielkość emisji gazów cieplarnianych czy o zużycie energii i wody. Kluczowymi dla nich informacjami są nadal zysk, EBITDA i dywidenda.

Jednak zdaniem Anny Miazgi, ekspertki ds. zrównoważonego rozwoju w LPP, minęły już czasy, w których celem przedsiębiorstwa było tylko generowanie zysków. Wskazała ona, że według wielu badań w biznesie coraz częściej liczą się wartości. – Klient, szczególnie w retailu, dokonując zakupu, opowiada się za tymi wartościami, z którymi się utożsamia, które są dla niego ważne – powiedziała. Dodała, że widać to szczególnie w modzie, gdzie celem ubierania się w konkretne rzeczy jest też wyrażanie siebie.

Według Bartłomieja Wojdyły, zastępcy dyrektora ds. zrównoważonego rozwoju w Can-Packu, motywacja firm do działania w obszarze ograniczania wpływu na środowisko i redukcji emisji gazów cieplarnianych jest bardzo podobna. Chodzi o dążenie do redukcji kosztów (a można to osiągnąć, m.in. zużywając mniej energii), o presję ze strony otoczenia oraz o to, że firmy są bardziej świadome i chcą ograniczać swój wpływ na środowisko. W różnych organizacjach nacisk na te elementy różnie się jednak rozkłada. – Te trzy cele są bardzo dużym motywatorem i pchają nas do zmiany na lepsze – powiedział Wojdyło.

Wskazał na bardzo ścisłe zależności wynikające z łańcucha dostaw. W przedsiębiorstwach, których dostawcą opakowań jest Can-Pack, ok. 30–40 proc. śladu węglowego wiąże się właśnie z opakowaniami. Zatem osiągnięcie celów związanych z redukcją wpływu na środowisko zależy od działań firmy. A z kolei w przypadku Can-Packu, jak powiedział, aż ok. 90 proc. emisji wiąże się z dostawcami. Jedna organizacja ma więc mocno ograniczone możliwości przeprowadzenia zmiany samodzielnie.

Bartłomiej Wojdyło podkreślił, że firma kilka lat temu dodała do swoich wyników wskaźnik określający jej ślad węglowy, ponieważ pozwala to wprowadzać w tym zakresie realne zmiany, a ponadto jest to sposób na wyróżnienie się wobec konkurencji.

Komentując ten wątek, Robert Sroka, dyrektor ds. ESG w Abris Capital Partners, powiedział, że w przypadku jego firmy na działania związane z redukcją emisji miały wpływ zmiany klimatyczne. Deklarował, że celem jego firmy jest budowanie wartości. – Uważamy że bez wzięcia pod uwagę kwestii związanych ze śladem węglowym i zmianami klimatu nie da się budować wartości biznesu nie tylko w długim, ale także krótkim horyzoncie – stwierdził.

Warto mieć plan

Anna Miazga wskazała, że LPP jest po roku doświadczeń we wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju. – Największy nacisk położyliśmy w niej na działania wpływające na zmniejszenie emisji – zaznaczyła. Jednym z zapisanych w strategii długofalowych celów jest m.in. redukcja emisji CO2 do 2025 r. o 15 proc. – Mamy zatem konkretny plan. Zakłada on też współpracę z naszymi dostawcami – podkreśliła.

Ekspertka przypomniała, że LPP w zeszłym roku policzyło łączne emisje we wszystkich obszarach swojego biznesu, obejmujące całą drogę życia produktów – od pozyskania surowców, przez produkcję i transport do centrów dystrybucyjnych, a potem do sklepów, aż po pranie czy suszenie ubrań już po zakupie. Wiązało się to także z wzięciem pod uwagę wpływu na środowisko ok. 1200 dostawców firmy, którzy produkują dla niej ubrania i akcesoria i odpowiadają za 90 proc. wszystkich emisji spółki.

– Mamy swoje cele, ale i ogromną misję przeszkolenia naszych dostawców i motywowania ich, by się zmieniali. To jest niezwykle ważne w naszej branży przy takim modelu biznesowym. I to musi być motywacja biznesowa: jeżeli nasz dostawca będzie miał technologie, które są mniej emisyjne, to my chętniej kupimy jego produkt – podkreśliła Anna Miazga.

Działania spółki w obszarze zrównoważonego rozwoju zostały ostatnio dostrzeżone przy okazji drugiej edycji Badania Świadomości Klimatycznej Spółek, przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Fundację Standardów Raportowania i Bureau Veritas Polska. Analizie poddano informacje z raportów rocznych 151 firm. LPP znalazło się w gronie sześciu firm, które otrzymały tytuł spółki świadomej klimatycznie.

—Jeremi Jędrzejkowski

Partnerem materiału jest LPP

Jak reaguje biznes w obliczu wyzwań związanych z klimatem i środowiskiem? Jak ocenia ryzyka i szanse związane z ochroną klimatu, redukcją emisji gazów cieplarnianych i dążeniem do neutralności klimatycznej? Jak patrzy na problem śladu węglowego (ang. carbon footprint)? Jakie realizuje działania na rzecz zrozumienia i pokazania swojego wpływu na klimat? O tym dyskutowali uczestnicy debaty „Kryzys klimatyczny – jak »przeprogramować« biznes?", zorganizowanej w ramach 8. Targów CSR online.

Pozostało 91% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat