– Naszym celem jest poprawa funkcjonowania transportu kolejowego. Zarówno w przypadku przewozów pasażerskich, jak i towarowych – podkreślał Tomasz Buczyński.
– W centrum zainteresowania polskich kolei jest klient. Zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Wskazywał na pozytywne zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach. – Naszym klientem opiekujemy się, zanim jeszcze wyruszy w podróż. Najpierw trafia on na komfortowy, zmodernizowany dworzec, których do 2023 r. będzie łącznie 200. Trzeba także wspomnieć, że z tej liczby 105 znajduje się pod opieką konserwatora zabytków. Mówimy o pięknych architektonicznie budowlach, które stanowią polskie dziedzictwo kulturowe – mówił prezes Mamiński.
Podkreślał, że w tym miejscu łączy się tradycja z nowoczesnością. Wymienił autorski projekt PKP S.A. – To Innowacyjne Dworce Systemowe. Realizowany jest obecnie na 40 obiektach i zmierza do wyposażenia ich w najnowocześniejsze rozwiązania związane z ekologią. Mowa m.in. o panelach fotowoltaicznych, oświetleniu LED-owym czy systemach odzyskiwania wody deszczowej – wymieniał Krzysztof Mamiński.
Z komfortowych i dostępnych dla wszystkich stacji i przystanków jeździmy już po nowych torach. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która jest zarządcą infrastruktury kolejowej, realizuje największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy o wartości prawie 76 mld zł.
– Do chwili obecnej zmodernizowaliśmy 3,7 tys. km torów z planowanych 9 tys. km. To oznacza, że już mamy ok. 40 proc. zmodernizowanych torów i to wszystko przez trzy lata. W 2017 r. nakłady wyniosły 4 mld. zł. W 2018 r. skoczyły do 8 mld. Danych za 2019 r. jeszcze nie ma, ale szacujemy wynik na poziomie 10 mld zł. Bieżący rok będzie przełomowy. Plany inwestycyjne wynoszą 15 mld zł – mówił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A, podkreślając, że wydatki przynoszą wymierne efekty dla pasażera.