Kolej chce ograniczyć emisję CO2 o milion ton

Do roku 2030 postawiliśmy sobie cel, by zaoszczędzić 1,5 terawatogodziny energii. To odpowiada ograniczeniu emisji CO2 o milion ton – mówi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i przewodniczący prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

Publikacja: 03.03.2020 23:01

O wynikach przewozowych i finansowych spółki, a także o planowanym rozwoju realizowanych przez przewoźnika połączeń mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą" podczas II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nie zabrakło także tematów związanych z ekologią i efektywnością energetyczną. Janusz Malinowski jest bowiem także przewodniczącym prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK).

– Efektywność energetyczna to dzisiaj wyzwanie dla przemysłu, dla transportu. Głównym naszym celem jest oszczędzanie energii, a tym samym przyczynianie się do zmniejszenia emisji CO2 – powiedział Janusz Malinowski.

– Sektor kolejowy zużywa tylko 1,5 proc. całkowitej ilości energii, czyli 2,6 terawatogodziny, jest odpowiedzialny za 2 mln ton CO2. I w perspektywie do roku 2030 założyliśmy sobie taki cel, żebyśmy byli w stanie zaoszczędzić 1,5 terawatogodziny, co odpowiada milionowi ton CO2 – zapowiedział przewodniczący prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

– A ograniczenie emisji o milion ton CO2 to na przykład tak, jakbyśmy posadzili osiem Puszcz Białowieskich lub jakby wszystkie pociągi pendolino jeździły po wszystkich swoich trasach bez prądu przez 12 lat. Więc jest o co zawalczyć, w kontekście oczywiście drożejącej energii, poprawiając swoją konkurencyjność. Jest to bardzo ważne zadanie i realne do zrealizowania – wskazywał Janusz Malinowski.

Na ile Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce wziąć udział w tym projekcie?

– Już możemy powiedzieć i pochwalić się, że nie tylko chcemy wziąć udział, a już wzięliśmy czynny udział w tej inicjatywie. Bo między innymi od 1 stycznia tego roku rekuperujemy energię: mianowicie pociąg rozpędzając się pobiera energię elektryczną, ale hamując wytwarza energię elektryczną i oddaje ją z powrotem do sieci. I nasze pociągi są do tego przystosowane – podkreślił prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

– Podpisaliśmy stosowne porozumienia ze spółką PKP Energetyka. Ta energia jest oddawana i jest ona oczywiście też rozliczana. I to jest także efekt finansowy dla naszej spółki: są to niższe koszty energii i oczywiście mniejsze de facto zużycie energii, gdyż część tej energii oddajemy – opowiadał Janusz Malinowski.

Przypomniał, że energia z rekuperacji w przewozach aglomeracyjnych może przynieść nawet do 25 proc. oszczędności. I to właśnie na taki poziom oszczędności liczy Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W jakich jeszcze obszarach, poza rekuperacją, spółka widzi możliwości zwiększania efektywności energetycznej?

– Kolejna kwestia, w którą zamierzamy się zaangażować – i te prace już trwają, bo jesteśmy na etapie wybierania konsultanta, wybierania wsparcia technicznego – to zastosowanie w naszych pociągach ekodrivingu. A chodzi o jak najbardziej ekonomiczne prowadzenie pociągu. Bo tu w przypadku naszych pociągów też jest możliwość oszczędności energii do ok. 7 proc. To kolejna oszczędność. I kolejna szansa na obniżkę cen energii w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – wskazał Janusz Malinowski.

– Oczywiście, wymaga to wielu analiz i prac. Jak również zachęcenia maszynistów, żeby chcieli się jak najbardziej stosować do właściwych instrukcji – dodał prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak ujawnił, przewoźnik opracowuje już także specjalny program premiowy, który ma zachęcić maszynistów do ekologicznej jazdy.

O wynikach przewozowych i finansowych spółki, a także o planowanym rozwoju realizowanych przez przewoźnika połączeń mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą" podczas II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nie zabrakło także tematów związanych z ekologią i efektywnością energetyczną. Janusz Malinowski jest bowiem także przewodniczącym prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK).

Pozostało 87% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru