Airbus przedstawił pierwszy na świecie samolot na wodór

Airbus przedstawił w Tuluzie pierwszy na świecie samolot pasażerski napędzany wodorem, nie emitujący spalin, w trzech wersjach. Mógłby wejść do eksploatacji w 2035 roku.

Aktualizacja: 22.09.2020 06:18 Publikacja: 21.09.2020 17:05

Airbus przedstawił pierwszy na świecie samolot na wodór

Foto: AFP

Każda z przedstawionych koncepcji stanowi inne podejście do kwestii lotu bez emisji spalin, wykorzystuje inną ścieżkę technologiczną i przewiduje odmienną konfigurację aerodynamiczną. Wszystkie koncepcje przewidują wykorzystanie wodoru jako głównego źródła energii. Airbus uważa wodór za bardzo atrakcyjne czyste paliwo lotnicze, który zostanie wykorzystany nie tylko w lotnictwie, ale także w wielu innych gałęziach przemysłu, bo pozwoli osiągnąć cele neutralności klimatycznej.

Czytaj także: Airbus: mniejsze dostawy, ale większe niż Boeinga

- To historyczny moment dla całego sektora lotnictwa cywilnego. Koncepcje, które dziś ujawniamy, pozwalają światu poznać naszą ambicję realizacji śmiałej wizji przyszłości lotów bez emisji spalin — powiedział prezes Airbusa, Guillaume Faury. — Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru — zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii w samolotach pasażerskich — może znacznie zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat — dodał.

Trzy wersje o kryptonimie „ZEROe" (zero emisji) obejmują:

Konstrukcję turboodrzutową (turbofan) dla 120-200 pasażerów o zasięgu ponad 2000 mil morskich, zdolną do lotów międzykontynentalnych, napędzaną przez zmodyfikowane silniki z turbiną gazową, zasilane wodorem zamiast klasycznej nafty lotniczej. Ciekły wodór będzie magazynowany w zbiornikach za tylną grodzią ciśnieniową i stamtąd rozprowadzany do silników.

Konstrukcję turbośmigłową (do 100 pasażerów) z silnikami na wodór spalany w zmodyfikowanych turbinach. Ten samolot byłby w stanie pokonać ponad 1000 mil morskich, byłby idealnym środkiem transportu regionalnego.

Konstrukcję ze skrzydłem rozmytym „blended-wing body" (do 200 pasażerów), w której skrzydła płynnie przechodzą w kadłub, o zasięgu zbliżonym do konstrukcji turboodrzutowej. Wyjątkowo szeroki kadłub takiej maszyny stwarza wiele możliwości przechowywania i dystrybucji wodoru oraz organizacji kabiny pasażerskiej.

- Wymienione koncepcje pomogą nam zbadać oraz dopracować projekt i układ pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu samolotu pasażerskiego z zerową emisją spalin, który zamierzamy wprowadzić do użytku do 2035 r. — powiedział prezes Faury. — Przejście na wodór będzie wymagało zdecydowanych działań ze strony całego środowiska lotniczego. Dzięki wsparciu ze strony rządu i partnerów przemysłowych możemy sprostać wyzwaniu, jakim jest zwiększenie skali energii odnawialnej i wodoru w zrównoważonej przyszłości przemysłu lotniczego — dodał.

W wywiadzie dla dziennika „Le Parisien" G. Faury powiedział, że te trzy koncepcje zapowiadają to, co może wyglądać jak pierwszy airbus z zerową emisją spalin. Potrzebujemy jeszcze pięciu lat na przygotowanie kilku technologii, dopracowanie ich i wybranie najlepszej. Następnie będziemy potrzebowali 2 lat na znalezienie dostawców, ośrodków przemysłowych itp. Zatem uruchomienie programu jest przewidziane koło 2028 r. Naszą ambicją jest bycie pierwszym producentem, który przekaże taki samolot do eksploatacji w 2035 r.

Aby sprostać wyzwaniom, porty lotnicze będą musiały dostosować infrastruktury do transportu wodoru i tankowania samolotów. Kluczowe znaczenie będzie miało wsparcie rządowe w postaci zwiększonego finansowania badań i rozwoju technologii, cyfryzacji oraz mechanizmów zachęcających do stosowania zrównoważonych paliw i odnawiania flot samolotów. To umożliwi liniom lotniczym wcześniejsze wycofanie starszych maszyn, mniej przyjaznych dla środowiska — uważa Airbus.

Każda z przedstawionych koncepcji stanowi inne podejście do kwestii lotu bez emisji spalin, wykorzystuje inną ścieżkę technologiczną i przewiduje odmienną konfigurację aerodynamiczną. Wszystkie koncepcje przewidują wykorzystanie wodoru jako głównego źródła energii. Airbus uważa wodór za bardzo atrakcyjne czyste paliwo lotnicze, który zostanie wykorzystany nie tylko w lotnictwie, ale także w wielu innych gałęziach przemysłu, bo pozwoli osiągnąć cele neutralności klimatycznej.

Czytaj także: Airbus: mniejsze dostawy, ale większe niż Boeinga

Pozostało 84% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru