Francuzi wyspecjalizowani w środkach transportu szynowego wyprodukują i zapewnią serwisowanie pociągów, nowych albo przerobionych na korzystanie z wodoru, natomiast Włosi stworzą infrastrukturę konieczną do produkcji i transportu tego gazu do zbiorników kolejowych. Obie firmy założyły, że instalacje do produkcji składów pociągów i związana z nimi infrastruktura będą gotowe na początku 2021 r.
- Wodór wytwarzany z wykorzystania odnawialnych źródeł energii stanie się konkurencyjny dla paliw z surowców kopalnych zwłaszcza w przemyśle, ogrzewaniu i ciężkim transporcie — oświadczył Marco Alvera, prezes włoskiej firmy, największego w Europie operator gazociągów.
Pomysł wykorzystywania wodoru jako źródła energii dla pojazdów i elektrowni istnieje od lat 70., ale w dalszym ciągu jest to zbyt drogie rozwiązanie, aby stało się powszechne — pisze Reuter. Jednakże według jego zwolenników, rozwój różnych rodzajów infrastruktury, rosnący popyt na transport, na instalacje gazowe i w przemyśle powinny doprowadzić do obniżenia kosztów. Wodór jako jedno z alternatywnych źródeł energii może skorzystać z europejskiego planu odbudowy gospodarki.
Alstom znany z produkcji składów superszybkich pociągów TGV, wyprodukował już pierwszy na świecie pociąg na wodór, Coradia iLint kursujący w Niemczech. SNAM utworzyła w ubiegłym roku dział wykorzystania wodoru, bo zamierza zwiększać inwestowanie w nową, bardziej ekologiczną działalność.