RPPG to związek pracodawców powołany 1 czerwca 2023 r. przez grupę polskich przedsiębiorców, którzy mają doświadczenie w ekspansji zagranicznej i odnieśli tam sukcesy. Jak na razie organizacja zrzesza 19 firm. Są wśród nich Fakro, Adamed, Maspex, Synthos i Wielton. Pod listem podpisali się Grzegorz Piątkowski i Michał Broniewicz, kolejno prezes i wiceprezes zarządu RPPG oraz Ryszard Florek, właściciel firmy Fakro, drugiego największego producenta okien dachowych na świecie oraz przewodniczący Rady Głównej RPPG.
Jest to drugi silny głos za CPK, który nie płynie od strony polityków. Wcześniej wypowiedzieli się na ten temat eksperci branży transportowej, a przede wszystkim lotniczej. List otwarty podpisali: prof. dr hab. Elżbieta Marciszewska, prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski , prof. Paweł Wojciechowski oraz dr Sławomir Dudek.
Czytaj więcej
Nasi poprzednicy próbowali zrobić wszystko, co tylko możliwe, żeby już nie można się było z tego projektu wycofać. Dopychali go kolanem – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Przedsiębiorcy podkreślają, że projekt CPK to szansa rozwojowa dla Polski. Eksperci ostrzegają jednak, że cały pomysł musi wcześniej zostać przeliczony i poddany analizom. Z kolei strona rządowa w zasadzie zgadza się i z jednymi z drugimi. Pełnomocnik rządu ds CPK, Maciej Lasek ostatnio przy każdej okazji podkreśla, że pomysł CPK nie został zarzucony, tylko „musi zostać sprowadzony z nieba na ziemię”.
Argumenty za powstaniem CPK
Przedsiębiorcy ze swoje strony mają mocne argumenty. Ich zdaniem Centralny Port Komunikacyjny jako wielki punkt przesiadkowy i przeładunkowy jest projektem podnoszącym globalną konkurencyjność polskiej gospodarki i przynoszącym szereg innych korzyści gospodarczych” — piszą. Zapewniają, że dla nich w żadnym wypadku nie jest to projekt polityczny, bo raporty dotyczące projektu budowy CPK, które powstawały na potrzeby władz państwowych na przestrzeni całej historii III RP, jednoznacznie wskazują na konieczność rozpoczęcia tej inwestycji, jako fundamentalnej dla rozwoju polskiego rynku lotniczego, atrakcyjności Polski dla inwestorów i zwiększenia transportu cargo, powiązanego bezpośrednio z dużym ruchem pasażerskim. W liście do premiera powołują się na analityczne opracowania kompetentnych instytucji i organizacji (m.in. IATA, EY, AT Kerney), z których wynika, że CPK byłby bodźcem dla polskiej gospodarki, a w konsekwencji nowego strumienia dochodów budżetowych.