Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej

Jest coraz więcej dowodów, że bez chińskiej pomocy rosyjska agresja na Ukrainę nie byłaby możliwa. Chiny nie tylko dostarczają części rosyjskiej zbrojeniówce, ale też remontują rosyjskie statki, transportujące broń kupioną od reżimu Kima.

Publikacja: 25.04.2024 14:56

Chiny remontują rosyjskie statki, transportujące broń kupioną od reżimu Kima

Chiny remontują rosyjskie statki, transportujące broń kupioną od reżimu Kima

Foto: Bloomberg

Brytyjski ośrodek analityczny Royal United Services Institute (RUSI) podał, że rosyjski statek „Angara”, który od sierpnia 2023 r. przetransportował do rosyjskich portów z Korei Północnej tysiące kontenerów, prawdopodobnie zawierających północnokoreańską amunicję, jest od lutego zakotwiczony w chińskiej stoczni na wschodzie — informuje agencja Reuters.

Czytaj więcej

Chiny zasysają rosyjską ropę, której nie chcą już Indie

Transponder włączony jeden raz

Zdjęcia satelitarne pokazały „Angarę” zacumowaną w stoczni Zhoushan Xinya, która na swojej stronie internetowej odnotowuje, że jest największą prywatną firmą zajmującą się naprawą statków w Chinach.

Statek został zidentyfikowany za pomocą transpondera systemu automatycznej identyfikacji (AIS), który został na krótko włączony, prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa, podczas przepływania jednostki przez ruchliwy odcinek Cieśniny Koreańskiej w drodze do Chin.

RUSI poinformowało, że przed przybyciem 9 lutego do Chin, prawdopodobnie w celu naprawy lub konserwacji, w styczniu „Angara” została zadokowana w portach Korei Północnej i Rosji z wyłączonym transponderem. Wkrótce po przybyciu do Chin jednostka ponownie przestała nadawać sygnały.

Czytaj więcej

W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje

Co wiadomo o statku?

„Angara” została w maju 2022 r. objęta sankcjami USA. Pomimo to od sierpnia 2023 r. jednostka wykonała co najmniej 11 rejsów między północnokoreańskim portem Rajin a portami rosyjskimi. Ambasada Chin w Waszyngtonie oświadczyła agencji, że ​​nie zna szczegółów dotyczących „Angary”. Ministerstwo Spraw Zagranicznych Chin również oświadczyło, że nie ma żadnych informacji w tej sprawie.

Rzecznik Departamentu Stanu USA powiedział, że zna „wiarygodne raporty open source”, że „Angara” jest obecnie zacumowana w chińskim porcie, i poruszył tę kwestię z władzami chińskimi. Analityk RUSI Joseph Byrne twierdzi, że chiński rząd musi wiedzieć, iż statek objęty sankcjami USA został zacumowany w jego stoczni.

„Jeśli (chińskie władze) pozwolą „Angarze” opuścić port bez inspekcji i po wykonanym remoncie, oznacza to, że Chiny prawdopodobnie nie podejmą żadnych działań przeciwko takim (transportującym broń - red.) rosyjskim statkom” – powiedział Byrne.

Czytaj więcej

Sankcje jednak działają. Rosyjska flota tankowców nie może załadować ropy

Wizyta Blinkena w Chinach

Wczoraj 24 kwietnia do Chin przyleciał Antony Blinken sekretarz stanu USA Antony Blinken. Ma to związek z rosnącymi w Waszyngtonie obawami (graniczącymi z pewnością), że rosyjska wojna z Ukrainą stała się możliwa dzięki chińskiej pomocy wojskowej dla Moskwy.

Wcześniej agencja Unian napisała, że Stany Zjednoczone przygotowują projekt sankcji, które odetną część chińskich banków od światowego systemu finansowego. Waszyngton ma nadzieję, że ruch ten skutecznie powstrzyma komercyjne wsparcie Pekinu dla rosyjskiej produkcji wojskowej.

Brytyjski ośrodek analityczny Royal United Services Institute (RUSI) podał, że rosyjski statek „Angara”, który od sierpnia 2023 r. przetransportował do rosyjskich portów z Korei Północnej tysiące kontenerów, prawdopodobnie zawierających północnokoreańską amunicję, jest od lutego zakotwiczony w chińskiej stoczni na wschodzie — informuje agencja Reuters.

Transponder włączony jeden raz

Pozostało 90% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru