Kanał Sueski traci z powodu jemeńskich rebeliantów

Zarząd Kanału Sueskiego odnotował spadek o 40 proc. wpływów z opłat za korzystanie z tego szlaku przez statki z powodu ataków rebeliantów Huti na Morzu Czerwonym.

Publikacja: 13.01.2024 18:01

Kanał Sueski

Kanał Sueski

Foto: Bloomberg

W ciągu 10 dni tego roku, od 1 do 11 stycznia ruch statków przez Kanał Sueski zmalał o 30 proc. do 544 z 777 rok temu, a przychody dolarowe zarządu administrującego tym szlakiem zmniejszyły się o 40 proc. — poinformował szef zarządu, admirał w stanie spoczynku Osama Rabie w programie telewizyjnym.

Kanał jest ważnym źródłem dewiz dla Egiptu, władze podejmowały w ostatnich latach duże wysiłki, aby zwiększyć ich napływ, także poprzez rozbudowę tego szlaku. Prace w tym zakresie trwają w dalszym ciągu — pisze Reuter.

Ataki rebeliantów na statki towarowe korzystające z Morza Czerwonego i kanału skłoniło wielu armatorów do kierowania swych jednostek innymi trasami, głownie wokół Afryki, co wydłużyło rejsy nawet o 20 dni i opóźniło dostawy. Europejskie firmy zaczęły już odczuwać brak materiałów i podzespołów z Azji, ogłaszają przerwy w produkcji.

Czytaj więcej

Ceny frachtu drastycznie w górę. Czy czeka nas kolejna fala drożyzny?

O. Rabie dodał, że tylko statki, które musiały odpłynąć niezwłocznie, wybrały dłuższą drogę wokół Afryki, natomiast inne czekają na ustabilizowanie się sytuacji. Ich armatorzy nie zrezygnują z wymogów bezpieczeństwa, nie uda się ich przekonać zniżkami stawek ani innymi zachętami oferowanymi przez zarząd kanału. — Bardzo duża część towarów będzie znów przewożona tym szlakiem, kiedy to się skończy — dodał.

W roku finałowym 2022/23 przychody kanału zwiększyły się o 25,2 proc. do rekordowych 8,8 mld dolarów dzięki zwiększeniu o 17,6 proc. do ok. 26 tys. liczby statków, które skorzystały z tej magistrali — podał dziennik „Al Ahram” w wersji elektronicznej.

W ciągu 10 dni tego roku, od 1 do 11 stycznia ruch statków przez Kanał Sueski zmalał o 30 proc. do 544 z 777 rok temu, a przychody dolarowe zarządu administrującego tym szlakiem zmniejszyły się o 40 proc. — poinformował szef zarządu, admirał w stanie spoczynku Osama Rabie w programie telewizyjnym.

Kanał jest ważnym źródłem dewiz dla Egiptu, władze podejmowały w ostatnich latach duże wysiłki, aby zwiększyć ich napływ, także poprzez rozbudowę tego szlaku. Prace w tym zakresie trwają w dalszym ciągu — pisze Reuter.

Transport
CPK odcina się prezydentowi Andrzejowi Dudzie: „To nieprawda!”
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących
Transport
Odbudowa dróg i torów po powodziach pochłonie miliardy
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Transport
Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć