Kanał Sueski traci z powodu jemeńskich rebeliantów

Zarząd Kanału Sueskiego odnotował spadek o 40 proc. wpływów z opłat za korzystanie z tego szlaku przez statki z powodu ataków rebeliantów Huti na Morzu Czerwonym.

Publikacja: 13.01.2024 18:01

Kanał Sueski

Kanał Sueski

Foto: Bloomberg

W ciągu 10 dni tego roku, od 1 do 11 stycznia ruch statków przez Kanał Sueski zmalał o 30 proc. do 544 z 777 rok temu, a przychody dolarowe zarządu administrującego tym szlakiem zmniejszyły się o 40 proc. — poinformował szef zarządu, admirał w stanie spoczynku Osama Rabie w programie telewizyjnym.

Kanał jest ważnym źródłem dewiz dla Egiptu, władze podejmowały w ostatnich latach duże wysiłki, aby zwiększyć ich napływ, także poprzez rozbudowę tego szlaku. Prace w tym zakresie trwają w dalszym ciągu — pisze Reuter.

Ataki rebeliantów na statki towarowe korzystające z Morza Czerwonego i kanału skłoniło wielu armatorów do kierowania swych jednostek innymi trasami, głownie wokół Afryki, co wydłużyło rejsy nawet o 20 dni i opóźniło dostawy. Europejskie firmy zaczęły już odczuwać brak materiałów i podzespołów z Azji, ogłaszają przerwy w produkcji.

Czytaj więcej

Ceny frachtu drastycznie w górę. Czy czeka nas kolejna fala drożyzny?

O. Rabie dodał, że tylko statki, które musiały odpłynąć niezwłocznie, wybrały dłuższą drogę wokół Afryki, natomiast inne czekają na ustabilizowanie się sytuacji. Ich armatorzy nie zrezygnują z wymogów bezpieczeństwa, nie uda się ich przekonać zniżkami stawek ani innymi zachętami oferowanymi przez zarząd kanału. — Bardzo duża część towarów będzie znów przewożona tym szlakiem, kiedy to się skończy — dodał.

W roku finałowym 2022/23 przychody kanału zwiększyły się o 25,2 proc. do rekordowych 8,8 mld dolarów dzięki zwiększeniu o 17,6 proc. do ok. 26 tys. liczby statków, które skorzystały z tej magistrali — podał dziennik „Al Ahram” w wersji elektronicznej.

W ciągu 10 dni tego roku, od 1 do 11 stycznia ruch statków przez Kanał Sueski zmalał o 30 proc. do 544 z 777 rok temu, a przychody dolarowe zarządu administrującego tym szlakiem zmniejszyły się o 40 proc. — poinformował szef zarządu, admirał w stanie spoczynku Osama Rabie w programie telewizyjnym.

Kanał jest ważnym źródłem dewiz dla Egiptu, władze podejmowały w ostatnich latach duże wysiłki, aby zwiększyć ich napływ, także poprzez rozbudowę tego szlaku. Prace w tym zakresie trwają w dalszym ciągu — pisze Reuter.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru