Ryanair wygrywa w sądzie z Brukselą o pomoc dla Air France

Europejski trybunał TSUE anulował decyzję Komisji Europejskiej aprobującą pomoc publiczną dla Air France. Brukselę pozwał Ryanair, ale bezpośrednie skutki tego werdyktu będą ograniczone.

Publikacja: 24.12.2023 15:40

Ryanair wygrywa w sądzie z Brukselą o pomoc dla Air France

Foto: Bloomberg

W kwietniu 2020 Komisja Europejska zatwierdziła pożyczkę gwarantowaną przez skarb państwa dla Air France na poziomie 90 proc. sumy 4 mld euro i bezpośrednią pożyczkę 3 mld od akcjonariusza linii, którym też był skarb państwa pod warunkiem, że z tych pieniędzy skorzysta tylko Air France. W marcu 2021 Bruksela zatwierdziła podwyższenie kapitału AF i grupy AF-KLM sumą 4 mld euro poprzez zasilenie jej miliardem gotówki i zamianę pożyczki na obligacje hybrydowe. Warunkiem było jednak, by z tej pomocy skorzystała tylko linia francuska i spółka holdingowa, a nie inni członkowie grupy, w tym KLM.

Czytaj więcej

Air France-KLM spłaca pomoc po dobrym roku

Tę pomoc zakwestionował Ryanair. Jego dyrektor generalnym Edward Wilson oświadczył dziennikowi „La Tribune”: — Francuscy podatnicy pomagający Air France powinni wstydzić się wsiadając do samolotu. To wstyd dawać pieniądze firmie, która używa starych samolotów. Ryanair wyruszył z krucjatą przeciwko przewoźnikom, którzy dostali miliardy pomoc publicznej w czasie pandemii.

TSUE orzekł teraz na korzyść irlandzkiego przewoźnika i jego filii Malta Air w sprawie 8 mld euro pomocy publicznej dla AF. Trybunał anulował decyzje Brukseli aprobujące różną pomoc finansową dla AF i AF-KLM. Uznał, że obie pomoce były nienależne, bo skorzystały z nich nie tylko grupa AF-KLM, ale także jej filia KLM i nie tylko rynek wewnętrzny.

Jeden z rzeczników Ryanaira uznał, że werdykt TSUE jest triumfem uczciwej konkurencji i konsumentów w całej Unii. Linia ocenia, że europejscy przewoźnicy otrzymali ponad 40 mld euro subwencji publicznych, które dyskryminowały inne podmioty, od rządów Szwecji, Danii, Niemiec i Włoch.

Sukces irlandzkiej linii jest jednak symboliczny, bo cała pomoc dla AF i grupy musi zostać zwrócona wraz z odsetkami i jest spłacana. W podobnej sprawie z 2021 r. TSUE przyznał też rację Ryanairowi anulując decyzję Brukseli o pomocy dla KLM, ale ze względu na szkodliwe skutki dla gospodarki Holandii zawiesił skutki anulowania tej decyzji do czasu podjęcia nowej przez Komisję Europejską.

W kwietniu 2020 Komisja Europejska zatwierdziła pożyczkę gwarantowaną przez skarb państwa dla Air France na poziomie 90 proc. sumy 4 mld euro i bezpośrednią pożyczkę 3 mld od akcjonariusza linii, którym też był skarb państwa pod warunkiem, że z tych pieniędzy skorzysta tylko Air France. W marcu 2021 Bruksela zatwierdziła podwyższenie kapitału AF i grupy AF-KLM sumą 4 mld euro poprzez zasilenie jej miliardem gotówki i zamianę pożyczki na obligacje hybrydowe. Warunkiem było jednak, by z tej pomocy skorzystała tylko linia francuska i spółka holdingowa, a nie inni członkowie grupy, w tym KLM.

Transport
Duża awaria systemu e-Toll. Kierowcy w całym kraju zgłaszają problemy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Transport
Polskie tiry ostro hamują. Przewoźnikom zaciska się pętla zadłużenia
Transport
Wygrana Trumpa wyhamuje rynek samochodów elektrycznych
Transport
Rusza plan rozbudowy autostrady A2. „Skomplikowana czasowa organizacja ruchu”
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Transport
Huti atakują nawet samoloty. Linie lotnicze omijają Morze Czerwone
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni