Ryanair wygrywa w sądzie z Brukselą o pomoc dla Air France

Europejski trybunał TSUE anulował decyzję Komisji Europejskiej aprobującą pomoc publiczną dla Air France. Brukselę pozwał Ryanair, ale bezpośrednie skutki tego werdyktu będą ograniczone.

Publikacja: 24.12.2023 15:40

Ryanair wygrywa w sądzie z Brukselą o pomoc dla Air France

Foto: Bloomberg

W kwietniu 2020 Komisja Europejska zatwierdziła pożyczkę gwarantowaną przez skarb państwa dla Air France na poziomie 90 proc. sumy 4 mld euro i bezpośrednią pożyczkę 3 mld od akcjonariusza linii, którym też był skarb państwa pod warunkiem, że z tych pieniędzy skorzysta tylko Air France. W marcu 2021 Bruksela zatwierdziła podwyższenie kapitału AF i grupy AF-KLM sumą 4 mld euro poprzez zasilenie jej miliardem gotówki i zamianę pożyczki na obligacje hybrydowe. Warunkiem było jednak, by z tej pomocy skorzystała tylko linia francuska i spółka holdingowa, a nie inni członkowie grupy, w tym KLM.

Czytaj więcej

Air France-KLM spłaca pomoc po dobrym roku

Tę pomoc zakwestionował Ryanair. Jego dyrektor generalnym Edward Wilson oświadczył dziennikowi „La Tribune”: — Francuscy podatnicy pomagający Air France powinni wstydzić się wsiadając do samolotu. To wstyd dawać pieniądze firmie, która używa starych samolotów. Ryanair wyruszył z krucjatą przeciwko przewoźnikom, którzy dostali miliardy pomoc publicznej w czasie pandemii.

TSUE orzekł teraz na korzyść irlandzkiego przewoźnika i jego filii Malta Air w sprawie 8 mld euro pomocy publicznej dla AF. Trybunał anulował decyzje Brukseli aprobujące różną pomoc finansową dla AF i AF-KLM. Uznał, że obie pomoce były nienależne, bo skorzystały z nich nie tylko grupa AF-KLM, ale także jej filia KLM i nie tylko rynek wewnętrzny.

Jeden z rzeczników Ryanaira uznał, że werdykt TSUE jest triumfem uczciwej konkurencji i konsumentów w całej Unii. Linia ocenia, że europejscy przewoźnicy otrzymali ponad 40 mld euro subwencji publicznych, które dyskryminowały inne podmioty, od rządów Szwecji, Danii, Niemiec i Włoch.

Sukces irlandzkiej linii jest jednak symboliczny, bo cała pomoc dla AF i grupy musi zostać zwrócona wraz z odsetkami i jest spłacana. W podobnej sprawie z 2021 r. TSUE przyznał też rację Ryanairowi anulując decyzję Brukseli o pomocy dla KLM, ale ze względu na szkodliwe skutki dla gospodarki Holandii zawiesił skutki anulowania tej decyzji do czasu podjęcia nowej przez Komisję Europejską.

W kwietniu 2020 Komisja Europejska zatwierdziła pożyczkę gwarantowaną przez skarb państwa dla Air France na poziomie 90 proc. sumy 4 mld euro i bezpośrednią pożyczkę 3 mld od akcjonariusza linii, którym też był skarb państwa pod warunkiem, że z tych pieniędzy skorzysta tylko Air France. W marcu 2021 Bruksela zatwierdziła podwyższenie kapitału AF i grupy AF-KLM sumą 4 mld euro poprzez zasilenie jej miliardem gotówki i zamianę pożyczki na obligacje hybrydowe. Warunkiem było jednak, by z tej pomocy skorzystała tylko linia francuska i spółka holdingowa, a nie inni członkowie grupy, w tym KLM.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru