Jest nowy pełnomocnik rządu ds. CPK. I nowe potencjalne daty powstania megalotniska

Maciej Lasek, pilot i ekspert z branży lotniczej, został nowym pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Na tym stanowisku zastąpił posła Prawa i Sprawiedliwości Marcina Horałę.

Publikacja: 20.12.2023 12:22

Maciej Lasek (L), Marcin Horała (P)

Maciej Lasek (L), Marcin Horała (P)

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski / tv.rp.pl

Nowy wiceminister funduszy i polityki regionalnej jest, delikatnie mówiąc, umiarkowanym zwolennikiem projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), zwłaszcza ogromnego lotniska, które miałoby być największe w Europie Środkowo-Wschodniej. Bardziej jest przekonany do budowy kolei dużych prędkości. Jak mówił w Radio TOK FM, chodzi tutaj zwłaszcza o „Y”, czyli linii kolejowej między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.

Nowy pełnomocnik: CPK dopiero w 2032 lub 2035

- Jeśli CPK powstanie, to dużo później - mówił Maciej Lasek w ostatni poniedziałek w Radio ZET. Jako potencjalny termin podał rok 2032, a nawet 2035. Wcześniej jednak — jego zdaniem - musi zostać przeprowadzony kompleksowy audyt projektu CPK.

Czytaj więcej

Mastalerek o zwolnieniu Kurskiego: mam nadzieję, że rynki finansowe się nie załamią

Uważa jednocześnie, że przy odpowiednich inwestycjach można zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina nawet do 28 mln pasażerów rocznie z obecnych 22 mln, a portu w Modlinie, którego rozwój był dotąd sztucznie hamowany, do 10 mln, a nawet więcej, z obecnych niewiele ponad 3 mln pasażerów rocznie. Jest również zwolennikiem rozwoju lotniska w Radomiu, zwłaszcza wsparciu tego portu w dochodzeniu do rentowności.

Szef Wizz Aira: budowa lotniska to kosztowne hobby

Podobna jest opinia o projekcie CPK przedstawicieli branży lotniczej. - Budowa lotniska, to bardzo kosztowne hobby. Nie mówiąc o tym, że budowa lotniska zawsze stwarza problemy polityczne, ekologiczne i budzi protesty mieszkańców i organizacji pozarządowych. I zawsze kosztuje znacznie więcej, niż wstępnie planowano. Jeśli więc miałbym cokolwiek poradzić, to przede wszystkim żeby dokładnie przyjrzeć się istniejącej infrastrukturze, zobaczyć, gdzie i ile trzeba zainwestować. I czy odpowiednio zorganizowane istniejące porty nie będą w stanie obsłużyć ruchu z Warszawy i Mazowsza - mówił w rozmowie z „rzeczpospolitą” Jozsef Varadi, prezes Wizz Aira. Węgierski przewoźnik ma ponad 20 proc. udziału w polskim rynku lotniczym.

Czytaj więcej

Minister kultury odwołał prezesów TVP, Polskiego Radia i PAP

Eksperci: CPK w tempie potrzebnym rynkowi lotniczemu

- Maciej Lasek jako pilot musi mieć precyzyjne podejście do wszystkich parametrów lotu, żeby bezpiecznie prowadzić maszynę. Jako pełnomocnik będzie więc w projekcie CPK kierował się precyzją danych prognostycznych czy inżynierskich, żeby kontynuować go w tempie i zakresie odpowiadającym potrzebom rynku lotniczego - komentuje ten wybór Adrian Furgalski, ekspert ryku lotniczego, prezes ZDG TOR.

 - Powołanie na stanowisko pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska jest tym, czego ten projekt potrzebował od samego początku: profesjonalisty, który wyciągnie zarządzanie strategicznym wyzwaniem jakim jest CPK z oparów barejowsko-politycznych absurdów i nada mu merytoryczny i wielowymiarowy charakter - komentuje nową nominację Marcin Celejewski, prezes firmy doradczej z rynków transportowych, były prezes LOT-u oraz były członek zarządu Qatar Airways i Kenya Airways. jego zdaniem już pierwsze wypowiedzi nowego pełnomocnika o natychmiastowej konieczności przeanalizowania wszystkich przeskalowanych założeń CPK, przeprowadzenia rzetelnych analiz dotyczących maksymalnego wykorzystania obecnej infrastruktury drogowo-kolejowo-lotniczej, potrzeb rozwojowych regionów uwzględniający interes strategiczny, czyli kraju, społeczny, czyli użytkowników, oraz ekonomiczny podmiotów systemu oraz monitorowanie światowych trendów transportowych jasno potwierdzają tą tezę.

Maciej Lasek ma 56 lat, jest posłem Koalicji Obywatelskiej z okręgu podwarszawskiego. W latach 2012-2016 był przewodniczącym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, która zajmowała się m.in. przyczynami katastrofy prezydenckiego tupolewa pod Smoleńskiem. Z tego stanowiska został odwołany po przejęciu władzy przez Prawo i Sprawiedliwość.

Nowy wiceminister funduszy i polityki regionalnej jest, delikatnie mówiąc, umiarkowanym zwolennikiem projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), zwłaszcza ogromnego lotniska, które miałoby być największe w Europie Środkowo-Wschodniej. Bardziej jest przekonany do budowy kolei dużych prędkości. Jak mówił w Radio TOK FM, chodzi tutaj zwłaszcza o „Y”, czyli linii kolejowej między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.

Nowy pełnomocnik: CPK dopiero w 2032 lub 2035

Pozostało 89% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru