Przewoźnik z Dallas jest największym klientem na samoloty z rodziny MAXów, zamówił ich dotąd 518. Najmniejsza z nich siódemka wykonała pierwszy lot w 2018 r. i miała pojawić się w eksploatacji rok później, ale uziemienie wszystkich MAXów na świecie po dwóch katastrofach, pandemia i kolejne problemy techniczne zmusiły Boeinga do odroczenia debiutu handlowego do 2024 r. Southwest miał zamówionych 138 B737 MAX 7, ale w związku z opóźnieniem zamienił część -7 na większe -8.
Czytaj więcej
Dubaj chce mieć wszystko, co jest największe? To będzie miał. Rozpoczynający się w poniedziałek, 13 listopada Dubai Air Show zapowiada się rekordowo.
- W ramach naszych potrzeb planowania zakładamy, że MAX 7 uzyska certyfikację w kwietniu i zacznie dla nas latać w październiku-listopadzie — powiedział w wywiadzie dla Reutera Andrew Watterson. Zastrzegł, że termin kwietnia jest hipotetyczny, bo certyfikacja może zastać ogłoszona jeszcze w tym roku albo na początku następnego, ponieważ Boeing osiąga postępy w rozmowach z FAA w rozwiązywaniu kwestii związanych z zaakceptowaniem samolotu.
Boeing mówił, że spodziewa się tego do końca roku. W październiku jego szefowie podtrzymali, że harmonogram nie zmieni się, a prezes David Calhoun zapewnił, że FAA otrzyma od koncernu „wszelką potrzebną elastyczność” do wydania decyzji. Urząd lotnictwa konsekwentnie uchylał się od podania czasu certyfikacji MAXa 7, bo to „bezpieczeństwo dyktuje harmonogram projektów certyfikacji”.
Dwa modele MAXów, najmniejszy 7 i największy 10 czekają na decyzję FAA, pierwsza dostawa dziesiątki była planowana w 2024 r. Obie wersje mają ogromne znaczenie dla producenta, który konkuruje z Airbusem o zamówienia na najmniejsze i największe samoloty wąskokadłubowe. MAXy 7 są istotne dla Southwest, bo dadzą tej linii elastyczność w dostosowywaniu mocy przewozowych zależnie od popytu na przewozy, który zmienia się w ciągu kilku godzin jednego dnia i w skali dnia w całym tygodniu. MAX 7 zabiera 150 pasażerów i zasięg ok. 3800 mil morskich (ponad 7 tys. km), największy z rodziny MAXów.