Rynek hulajnóg dodał gazu. Grozi mu hamowanie?

Branża współdzielonej mikromobilności w Polsce kwitnie. Flota e-hulajnóg przebiła już pułap 100 tys. pojazdów. Boom trwa, a jak ustaliła „Rzeczpospolita” – do gry chce wejść Traficar.

Aktualizacja: 29.09.2023 06:18 Publikacja: 29.09.2023 03:00

Flota e-hulajnóg przebiła już pułap 100 tys. pojazdów

Flota e-hulajnóg przebiła już pułap 100 tys. pojazdów

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Główny gracz branży car-sharingu nad Wisłą, firma Traficar, szykuje się do wejścia w kolejny segment rynku współdzielonej mobilności. Jak się dowiedzieliśmy, operator wypożyczający samochody przez aplikację na celownik wziął biznes najmu elektrycznych hulajnóg na minuty. Z nowymi usługami mógłby ruszyć w przyszłym roku. Z naszych informacji wynika, że w pierwszej kolejności wystartuje w Krakowie.

Krakowskie porządki

Traficar zapewnił już sobie nawet miejsce w stolicy Małopolski. Ratusz zdecydował tam bowiem, że aby uporządkować przestrzeń miejską – wprowadzi nowe zasady jej udostępniania operatorom hulajnóg. Rozpisał swoisty konkurs i w efekcie podpisał z zainteresowanymi firmami umowy, na podstawie których zobowiązały się one do płacenia za wynajęcie terenu pod parkingi dla jednośladów. Dodatkowo mają one zasilać specjalny fundusz, z którego opłacana będzie tzw. relokacja porzucanych na ulicach hulajnóg. – Wyznaczono 163 punkty mobilności, jedyne miejsca w centrum, gdzie można legalnie pozostawić wypożyczoną e-hulajnogę. Każde z nich ma określoną pojemność – liczbę hulajnóg, która może zostać tam zaparkowana – wskazują w krakowskim Zarządzie Transportu Publicznego.

Czytaj więcej

Rower i hulajnoga zamiast auta. Kolejny skutek wojny

Program pilotażowy, którym objęto teren wewnątrz tzw. drugiej obwodnicy Krakowa, ma potrwać do listopada. W przyszłym roku nowe reguły mają być już stałą polityką miasta w kontekście porządkowania mikromobilności, przy czym teren obowiązywania tych zasad zostanie rozszerzony. Pozwolenie na oferowanie usług najmu hulajnóg na minuty dostało czterech operatorów, choć na razie świadczą je – w nowej formule – tylko trzy: Lime, Bolt i Tier.

Czwarta firma chce dołączyć do nich w 2024 r. To właśnie Traficar. Jej prezes Piotr Groński tłumaczy nam, że decyzje odnośnie do uruchomienia kolejnej nogi biznesowej, poza car-sharingiem, ostatecznie jeszcze nie zapadły i będą podejmowane na początku przyszłego roku, ale spółka już teraz chciała się znaleźć w planach tworzących się stref dla hulajnóg. – Gdybyśmy teraz się nie zgłosili do miasta, to zamknęlibyśmy sobie taką możliwość w przyszłości. A tak mamy już zapewnione miejsce na nasze hulajnogi – wyjaśnia prezes Groński.

Plan wejścia Traficara na rynek tzw. sharingu jednośladów wcale nie dziwi. Jak wynika z najnowszych analiz stowarzyszenia Mobilne Miasto, branża ta w ciągu ostatnich trzech lat notowała średni wzrost o ponad 100 proc. rocznie. Po I półroczu br. po raz pierwszy w historii liczba współdzielonych e-hulajnóg nad Wisłą przekroczyła 100 tys. Jak wylicza serwis Smartride, dziś pojazdy te dostępne są już w prawie 200 miejscowościach w naszym kraju, a to o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej (w tym czasie flota jednośladów tego typu wzrosła o 44 proc.).

Czytaj więcej

Huby mobilności pomysłem na korki? Mogą powstać w polskich miastach

Na drugim biegunie znajdują się współdzielone rowery i skutery – tu popyt wyhamował i branża notuje spadki. W pierwszym przypadku liczba miast oferujących dwa kółka na minuty stopniała – wedle najnowszych statystyk – o 7 proc. rok do rok, zaś sieć systemów najmu takich jednośladów skurczyła się o 11 proc. W sumie z ulic zniknął co piąty rower dostępny do wypożyczenia przez aplikację. Jak wylicza Smartride, w samej Warszawie ubyło około 1,5 tys. pojazdów.

Jeszcze gorsza sytuacja panuje na rynku e-skuterów. Ich flota zmniejszyła się w ciągu roku o 38 proc. i jest niemal sześciokrotnie uboższa niż przed paru laty, gdy segment ten przeżywał rozkwit.

Porządkowanie branży

Czy podobny los może czekać e-hulajnogi na minuty? W Europie kolejne miasta wycofują się z takich usług lub je ograniczają. Pierwszym, który wydał całkowity zakaz, jest Paryż (to efekt referendum, w którym 89 proc. mieszkańców opowiedziało się przeciwko elektrycznym hulajnogom). Wiedeń z kolei z początkiem br. wprowadził przepisy dotyczące maksymalnej liczby takich jednośladów na ulicach miasta. W centrum można ich zaoferować ledwie 500 (to pięć razy mniej, niż było dostępnych dotychczas). Włodarze metropolii wydali też nakaz parkowania wyłącznie w wyznaczonych miejscach (niedozwolone jest pozostawianie pojazdów na chodnikach). Za porządkowanie biorą się też miasta w naszym kraju. Poza wspomnianym Krakowem to m.in. Poznań, gdzie wyznaczono specjalne miejsca (tzw. hop&go) do parkowania rowerów i hulajnóg – pojawi się ich 270.

Czytaj więcej

Praga stawia ograniczenia elektrycznym hulajnogom. Zakaz utrudni korzystanie

– Potrzebujemy wyraźnie przewartościować obecny podział przestrzeni publicznej, w której „uwłaszczył” się transport samochodowy w wydaniu prywatnym. Pierwszym krokiem w tym kierunku może być organizacja w miastach publiczno-prywatnych tzw. hubów mobilności, które w kluczowych lokalizacjach, np. przy węzłach transportowych, osiedlach czy miejscach pracy, zapewniłyby mieszkańcom w jednym miejscu przewidywalny i wygodny dostęp zarówno do transportu zbiorowego, jak i współdzielonego – komentuje Adam Jędrzejewski, prezes Mobilnego Miasta.

Stowarzyszenie, wraz z ekspertami Szkoły Głównej Handlowej, zbadało 213 polskich miast po kątem regulacji, infrastruktury, dywersyfikacji transportu oraz wykorzystania danych i nowych technologii – na tej podstawie stworzyło ranking tych najbardziej przyjaznych współdzielonej mobilności. Wygrały: Warszawa, Gdynia, Pruszków i Nowy Dwór Mazowiecki.

Główny gracz branży car-sharingu nad Wisłą, firma Traficar, szykuje się do wejścia w kolejny segment rynku współdzielonej mobilności. Jak się dowiedzieliśmy, operator wypożyczający samochody przez aplikację na celownik wziął biznes najmu elektrycznych hulajnóg na minuty. Z nowymi usługami mógłby ruszyć w przyszłym roku. Z naszych informacji wynika, że w pierwszej kolejności wystartuje w Krakowie.

Krakowskie porządki

Pozostało 93% artykułu
Transport
Duża awaria systemu e-Toll. Kierowcy w całym kraju zgłaszają problemy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Transport
Polskie tiry ostro hamują. Przewoźnikom zaciska się pętla zadłużenia
Transport
Wygrana Trumpa wyhamuje rynek samochodów elektrycznych
Transport
Rusza plan rozbudowy autostrady A2. „Skomplikowana czasowa organizacja ruchu”
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Transport
Huti atakują nawet samoloty. Linie lotnicze omijają Morze Czerwone
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni