Flota powietrzna Putina chudnie. Zużyte Tu-214 będą przewozić zwykłych Rosjan

Kreml pozbywa się dwóch ponad 20-letnich samolotów prezydenckich Tu-214. Dla wyższych urzędników są zbyt stare i zużyte, by latać. Dla zwykłych Rosjan są w sam raz. Trafią do rosyjskich linii.

Publikacja: 22.09.2023 11:13

Flota powietrzna Putina chudnie. Zużyte Tu-214 będą przewozić zwykłych Rosjan

Foto: Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Specjalny Oddział Lotniczy „Rosja” administracji Putina planuje sprzedaż rosyjskim liniom lotniczym wycofanych ze służby samolotów Tu-214 - dowiedział się „Kommersant". Chodzi o samoloty starsze niż 20 lat, które wymagają modernizacji i napraw.

Rozmówcy gazety oszacowali koszt tych robót na 3–4 miliardy rubli (140-180 mln zł) dla obu maszyn. Według gazety prezydenckie samoloty trafią do prywatnych linii Red Wings, które latają samolotami Tu-154 i Tu-204, a obecnie dysponuje flotą 19 Sukhoi SuperJet (SSJ 100).

Źródła w innych liniach lotniczych przyznają, że ewentualny zakup zużytych maszyn „zależy od ceny” i jest możliwy pod warunkiem przedłużenia żywotności samolotu, która obecnie jest ograniczona do 20 lat.

Czytaj więcej

Rosja ogranicza eksport paliw, bo nie starcza ich w kraju

Cena za sprzedawany samolot nie została jeszcze ustalona. A ma to kluczowe znaczenie. W styczniu w Kazaniu wystawiono na sprzedaż wadliwy Tu-214 wyprodukowany w 2002 roku za minimalną cenę 373 mln rubli. Naprawę samochodu oszacowano na 1,25 miliarda rubli. Nikt nie był zainteresowany. Samolot nie znalazł kupca.

Putin z reguły lata Ił-96. Już po rosyjskiej agresji na Ukrainę i sankcjach na rosyjskie loty w Europie - w kwietniu 2022 roku „Kommersant” pisał o możliwości sprzedaży używanych Tu-204 i Tu-214 wraz z ich dalszą ich przebudową na samoloty biznesowe.

Maszyny należały do ​​firmy leasingowej Iliuszyn Finans Co. (część korporacji zbrojeniowej Rostech). Wcześniej z z takich samolotów korzystały linie Red Wings, Władywostok-Awia i Transaero (dwa ostatnie są w stanie upadłości). Samoloty były dużo młodsze aniżeli prezydenckie Tu-214. Miały od 12 do 16 lat, wszystkie nie nadawały się do lotu.

Spółka Iliuszyn Finans Co. zauważyła, że ​​sprzedażą samolotów interesowali się rosyjscy właściciele zagranicznych samolotów pasażerskich, którzy ze względu na sankcje nie mogą latać poza Rosją.

Specjalny Oddział Lotniczy „Rosja” administracji Putina planuje sprzedaż rosyjskim liniom lotniczym wycofanych ze służby samolotów Tu-214 - dowiedział się „Kommersant". Chodzi o samoloty starsze niż 20 lat, które wymagają modernizacji i napraw.

Rozmówcy gazety oszacowali koszt tych robót na 3–4 miliardy rubli (140-180 mln zł) dla obu maszyn. Według gazety prezydenckie samoloty trafią do prywatnych linii Red Wings, które latają samolotami Tu-154 i Tu-204, a obecnie dysponuje flotą 19 Sukhoi SuperJet (SSJ 100).

Transport
CPK odcina się prezydentowi Andrzejowi Dudzie: „To nieprawda!”
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących
Transport
Odbudowa dróg i torów po powodziach pochłonie miliardy
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Transport
Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć