Flota powietrzna Putina chudnie. Zużyte Tu-214 będą przewozić zwykłych Rosjan

Kreml pozbywa się dwóch ponad 20-letnich samolotów prezydenckich Tu-214. Dla wyższych urzędników są zbyt stare i zużyte, by latać. Dla zwykłych Rosjan są w sam raz. Trafią do rosyjskich linii.

Publikacja: 22.09.2023 11:13

Flota powietrzna Putina chudnie. Zużyte Tu-214 będą przewozić zwykłych Rosjan

Foto: Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Specjalny Oddział Lotniczy „Rosja” administracji Putina planuje sprzedaż rosyjskim liniom lotniczym wycofanych ze służby samolotów Tu-214 - dowiedział się „Kommersant". Chodzi o samoloty starsze niż 20 lat, które wymagają modernizacji i napraw.

Rozmówcy gazety oszacowali koszt tych robót na 3–4 miliardy rubli (140-180 mln zł) dla obu maszyn. Według gazety prezydenckie samoloty trafią do prywatnych linii Red Wings, które latają samolotami Tu-154 i Tu-204, a obecnie dysponuje flotą 19 Sukhoi SuperJet (SSJ 100).

Źródła w innych liniach lotniczych przyznają, że ewentualny zakup zużytych maszyn „zależy od ceny” i jest możliwy pod warunkiem przedłużenia żywotności samolotu, która obecnie jest ograniczona do 20 lat.

Czytaj więcej

Rosja ogranicza eksport paliw, bo nie starcza ich w kraju

Cena za sprzedawany samolot nie została jeszcze ustalona. A ma to kluczowe znaczenie. W styczniu w Kazaniu wystawiono na sprzedaż wadliwy Tu-214 wyprodukowany w 2002 roku za minimalną cenę 373 mln rubli. Naprawę samochodu oszacowano na 1,25 miliarda rubli. Nikt nie był zainteresowany. Samolot nie znalazł kupca.

Putin z reguły lata Ił-96. Już po rosyjskiej agresji na Ukrainę i sankcjach na rosyjskie loty w Europie - w kwietniu 2022 roku „Kommersant” pisał o możliwości sprzedaży używanych Tu-204 i Tu-214 wraz z ich dalszą ich przebudową na samoloty biznesowe.

Maszyny należały do ​​firmy leasingowej Iliuszyn Finans Co. (część korporacji zbrojeniowej Rostech). Wcześniej z z takich samolotów korzystały linie Red Wings, Władywostok-Awia i Transaero (dwa ostatnie są w stanie upadłości). Samoloty były dużo młodsze aniżeli prezydenckie Tu-214. Miały od 12 do 16 lat, wszystkie nie nadawały się do lotu.

Spółka Iliuszyn Finans Co. zauważyła, że ​​sprzedażą samolotów interesowali się rosyjscy właściciele zagranicznych samolotów pasażerskich, którzy ze względu na sankcje nie mogą latać poza Rosją.

Specjalny Oddział Lotniczy „Rosja” administracji Putina planuje sprzedaż rosyjskim liniom lotniczym wycofanych ze służby samolotów Tu-214 - dowiedział się „Kommersant". Chodzi o samoloty starsze niż 20 lat, które wymagają modernizacji i napraw.

Rozmówcy gazety oszacowali koszt tych robót na 3–4 miliardy rubli (140-180 mln zł) dla obu maszyn. Według gazety prezydenckie samoloty trafią do prywatnych linii Red Wings, które latają samolotami Tu-154 i Tu-204, a obecnie dysponuje flotą 19 Sukhoi SuperJet (SSJ 100).

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru