Paryskie spotkanie odbywa się po 4 latach przerwy wywołanej przez pandemię, spotkanie w 2021 r. odwołano z jej powodu. Największa na świecie tego rodzaju impreza, organizowana przemiennie co 2 lata z Farnborough, zapowiada się atrakcyjnie. Przewoźnicy i firmy leasingowe będą chciały zapewnić sobie dostawy nowych, bardziej ekologicznych samolotów, bo na świecie rośnie popyt na podróże.
- W latach COVID-u nie powstało ok. 3300 samolotów, to prawie 15 proc. światowej floty — stwierdził Andy Cronin, prezes irlandzkiej firmy leasingowej Avolon. Przy nowym popycie i w sytuacji dalszych napięć w łańcuchach dostaw wielu klientów będzie składać zamówienia — nie na obecną dekadę, ale na następną — aby nie zostać bez nowych maszyn. Airbus sprzedał praktycznie wszystkie samoloty wąskokadłubowe, jakie może wypuścić w tej dekadzie, Boeingowi zostało niewiele wolnych okienek dostaw w najbliższym czasie. — Zapanował rynek sprzedającego, co rzadko zdarzało się dotąd.
Czytaj więcej
LOT postawił na Boeinga jeszcze w latach 80. Jest pierwszą linią europejską, która zamówiła i odebrała dreamlinery. Teraz konsekwentnie rozwija flotę, dokupując MAX-y – mówi wiceprezes Boeinga Monty Oliver
Specjaliści przewidują, że zamówienia w Paryżu będą dotyczyć 2 tys. maszyn. Stuart Hatcher, główny ekonomista z firmy doradczej IBA wymienił nawet liczbę 2100 sztuk, zadatkowanych i zaplanowanych. Podczas salonu w 2019 r. w Paryżu zamówiono 866 maszyn, wtedy lepiej wypadł Airbus, bo MAX-y Boeinga były jeszcze uziemione,. W 2022 r. w Farnborough kupiono 511 samolotów, Boeing wygrał MAX-ami rywalizację z Airbusem, który zdobył tylko 29 zamówień. Była to jednak tylko jedna trzecia 1500 samolotów, kupionych na tym salonie w 2018 r.
Pęd do kupowania samolotów wywołał dwa pytania: czy producenci będą w stanie wywiązać się z zawartych umów, gdy przemysł lotniczy nie uporał się jeszcze z zatorami w łańcuchu dostaw. I po drugie, czy branża będzie w stanie pogodzić zwiększanie redukcji z celami ochrony klimatu, czy osiągnie do 2050 r. zerową netto emisję spalin korzystając głownie z nowego paliwa SAF. Najnowsza ankieta GE Aerospace nie daje na to jednoznacznej odpowiedzi.