Reklamy sponsora Manchester City zakazane w Wielkiej Brytanii

Etihad Airways, linie lotnicze z Zjednoczonych Emiratów Arabskich, muszą przemyśleć na nowo kampanię reklamową w Wielkiej Brytanii. „Zrównoważone” lotnictwo nie spodobało się nadzorowi rynku reklam.

Publikacja: 12.04.2023 14:15

Reklamy sponsora Manchester City zakazane w Wielkiej Brytanii

Foto: Etihad-Airways

Kampania reklamowa Etihad Airways, prowadzona w Wielkiej Brytanii pod hasłem „zrównoważonego lotnictwa”, nie spodobała się organizacji Advertising Standards Authority (ASA). ASA uznała, że reklamy, w których Etihad promując wybór latania jako „świadomego wyboru dla planety”, mogła wprowadzać konsumentów w błąd co do wpływu latania na środowisko.

W zamieszczonych na Facebooku reklamach Etihad promował swoje działania jako „odważniejsze podejście linii lotniczej do zrównoważonego lotnictwa” oraz zachęcał do wybierania swoich usług jako „świadomego wyboru dla planety”. Pokazywał też, że ogranicza używanie plastikowych sztućców na pokładach samolotów. Podkreślano też, że Etihad został „Zieloną linią lotniczą 2022”.

Czytaj więcej

Arabia Saudyjska będzie miała drugą linię lotniczą. Idzie w ślady Dubaju

ASA rozpoczęła dochodzenie w sprawie tej kampanii w związku z obawami, że twierdzenia przewoźnika wprowadzają konsumentów w błąd. Głównie pod kątem „wyolbrzymiania korzyści z latania” z Etihadem. Arabski przewoźnik bronił się, że jego twierdzeń z reklamy nie można postrzegać, jako „całościowego rozwiązania” wpływu latania na środowisko, ale należy rozumieć jako „długoterminowy i wieloaspektowy proces”. W ramach tego procesu Etihad restrukturyzuje flotę na rzecz wykorzystania bardziej oszczędnych maszyn, a także ma wpływać na rozwój „zrównoważonej produkcji paliwa lotniczego” w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Dla ASA przedstawione przez firmę Etihad na obronę kampanii reklamowej dowody okazały się zbyt ogólne. Nadzór reklamowy Wielkiej Brytanii stoi na stanowisku, że tak mocne twierdzenia powinny być poparte mocniejszymi dowodami. Co nie oznacza, że ASA nie widzi starań przewoźnika.

- Widzimy, że Etihad podejmuje kroki w celu zmniejszenia wpływu swoich usług na środowisko. Jednakże rozumiemy też, że obecnie w branży lotniczej nie istnieją żadne inicjatywy ani opłacalne technologie, których stosowanie uzasadniałoby tak kategoryczne ekologiczne twierdzenie jak „zrównoważone lotnictwo” – poinformowała ASA w komunikacie cytowanym przez „The Guardian”.

W związku z tym ASA zakazała przewoźnikowi reklam, jako naruszających kodeks dobrych praktyk.

Etihad nie jest jedynym podmiotem, którego reklamy nawiązujące do ekologii zostały zakazane przez ASA. W marcu nadzór rynku reklamy uznał, że z podobnych powodów co arabski przewoźnik musi przerwać swoją kampanię niemiecka Lufhansa. W zeszłym roku z kolei zakazano wprowadzających w błąd (w odniesieniu do ekologii) reklam marek Lipton czy Persil.

ASA jest, co warto podkreślić, organizacją utworzoną przez podmioty rynku reklamowego w Wielkiej Brytanii i teoretycznie jej decyzje nie mają mocy prawnej. Jednak działające na brytyjskim rynku podmioty stosują się do decyzji ASA bez zastrzeżeń.

Czytaj więcej

Liga Mistrzów. Guardiola ograł Tuchela, Bayern na kolanach

Etihad Airways jest bardzo mocno obecnym na brytyjskim rynku przewoźnikiem, także w zakresie reklamowym i w sponsoringu. Jest głównym sponsorem klubu Manchester City, klubu będącego obecnie na dobrej drodze do półfinału Ligi Mistrzów UEFA.

Przewoźnik prowadzi swoją „środowiskową” kampanię reklamową nie tylko w Wielkiej Brytanii. Na jego oficjalnym profilu w serwisie Youtube można bez problemu znaleźć reklamy podkreślające „ekologiczne zalety” latania z narodowym przewoźnikiem ZEA oraz porady, jak można zmniejszyć swój ślad węglowy poprzez e-odprawę czy zabieranie mniejszej ilości bagażu albo podróżowanie do mniejszych miast.  W opinii wielu jest to bardziej „greenwashing” niż rzeczywiste działania, ale pokazuje to, że nawet u przewoźników lotniczych mocno zakorzeniła się świadomość konieczności zmian.

Kampania reklamowa Etihad Airways, prowadzona w Wielkiej Brytanii pod hasłem „zrównoważonego lotnictwa”, nie spodobała się organizacji Advertising Standards Authority (ASA). ASA uznała, że reklamy, w których Etihad promując wybór latania jako „świadomego wyboru dla planety”, mogła wprowadzać konsumentów w błąd co do wpływu latania na środowisko.

W zamieszczonych na Facebooku reklamach Etihad promował swoje działania jako „odważniejsze podejście linii lotniczej do zrównoważonego lotnictwa” oraz zachęcał do wybierania swoich usług jako „świadomego wyboru dla planety”. Pokazywał też, że ogranicza używanie plastikowych sztućców na pokładach samolotów. Podkreślano też, że Etihad został „Zieloną linią lotniczą 2022”.

Pozostało 82% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru