Wielu tradycyjnych narodowych przewoźników europejskich nie potrafi nawiązać konkurencji z tanimi liniami, brakuje im środków finansowych na łączenie się z rywalami i poprawienie własnej pozycji.
- Następnym krokiem w konsolidowaniu europejskiego transportu lotniczego byłoby przejęcie portugalskiego TAP - uważa Alex Irving z banku inwestycyjnego Bernstein. Rząd Portugalii rozważa całościową albo częściową sprzedaż przewoźnika. Kandydatami do kupna są Lufthansa, Air France-KLM i IAG, właściciel British Airways i Iberii. - Skupiliśmy się na ITA, ale jednocześnie uważnie obserwujemy konsolidację na europejskim rynku lotniczym - stwierdził pracownik biura prasowego Lufthansy. AF-KLM i IAG odmówiły komentarza - pisze Reuter.
Potencjalnym kandydatem do przejęcia jest również SAS, który od ostatniego lata korzystał w USA z ochrony przed wierzycielami na mocy art. 11 ustawy o upadłościach - uważają Ruxandra Haradau-Döser z Kepler Cheuvreux i wspomniany już Alex Irving. Przedstawicielka tego przewoźnika oświadczyła, że „za wcześnie na komentowanie potencjalnych przyszłych inwestorów”.
Czytaj więcej
Największy na świecie producent samolotów z Tuluzy przekazał w 2022 r. 84 klientom 661 samolotów, o 8 proc. więcej od obniżonego rocznego planu. Potwierdził tym swój prymat na świecie czwarty rok z rzędu. Otrzymał zamówienia na 820 maszyn (1078 brutto).
Zdaniem Ruxandry Haradau-Döser, brytyjska tania linia easyJet byłaby kolejnym możliwym celem przejęcia - Dla Lufthansy przejęcie jej byłoby absolutnie logiczne. Wzmocniłoby pozycję rynkową Niemców w Wielkiej Brytanii, w Paryżu-Orly i w Genewie - dodała.