Kto przejmie kogo na europejskim niebie

Złożona przez Lufthansę oferta kupna mniejszościowego udziału we włoskiej ITA Airways wywołała zainteresowanie, jak będzie wyglądać dalsza konsolidacja sektora w Europie. Czyli kto przejmie kogo.

Publikacja: 19.01.2023 17:08

Kto przejmie kogo na europejskim niebie

Foto: Bloomberg

Wielu tradycyjnych narodowych przewoźników europejskich nie potrafi nawiązać konkurencji z tanimi liniami, brakuje im środków finansowych na łączenie się z rywalami i poprawienie własnej pozycji.

- Następnym krokiem w konsolidowaniu europejskiego transportu lotniczego byłoby przejęcie portugalskiego TAP - uważa Alex Irving z banku inwestycyjnego Bernstein. Rząd Portugalii rozważa całościową albo częściową sprzedaż przewoźnika. Kandydatami do kupna są Lufthansa, Air France-KLM i IAG, właściciel British Airways i Iberii. - Skupiliśmy się na ITA, ale jednocześnie uważnie obserwujemy konsolidację na europejskim rynku lotniczym - stwierdził pracownik biura prasowego Lufthansy. AF-KLM i IAG odmówiły komentarza - pisze Reuter.

Potencjalnym kandydatem do przejęcia jest również SAS, który od ostatniego lata korzystał w USA z ochrony przed wierzycielami na mocy art. 11 ustawy o upadłościach - uważają Ruxandra Haradau-Döser z Kepler Cheuvreux i wspomniany już Alex Irving. Przedstawicielka tego przewoźnika oświadczyła, że „za wcześnie na komentowanie potencjalnych przyszłych inwestorów”.

Czytaj więcej

Airbus potwierdził swój prymat na świecie

Zdaniem Ruxandry Haradau-Döser, brytyjska tania linia easyJet byłaby kolejnym możliwym celem przejęcia - Dla Lufthansy przejęcie jej byłoby absolutnie logiczne. Wzmocniłoby pozycję rynkową Niemców w Wielkiej Brytanii, w Paryżu-Orly i w Genewie - dodała.

Michael O'Leary z Ryanaira wdał się również w przewidywania. - TAP skończy w IAG, następnie moim zdaniem easyJet zostanie w końcu kupiony przez British Airways albo Air France albo wspólnie przez obie te linie, a Lufthansa kupi potem Wizz Aira - powiedział.

Osoby na kierowniczych stanowiskach w sektorze lotniczym uważają jednak, że przewoźnicy będą ostrożni z podejmowaniem ryzyka w nadal trudnych warunkach funkcjonowania. easyJet zlekceważył mówienie o konsolidowaniu rynku. - To bardzo trudne, by to dobrze zadziałało w Europie. Taki rodzaj umów jest bardzo skomplikowany i rozpraszający uwagę - powiedział Shane Lord, dyrektor ds. strategii w tej linii na lotniczej konferencji finansowej w Dublinie.

Jedni analitycy przystąpili do spekulowania o potencjalnych fuzjach, inni zastanawiali się, jak przewoźnicy mogliby poprawić własną sytuację finansową. Europejskie linie jeśli chcą mieć lepsze marże i większą rentowność, muszą osiągnąć dyscyplinę w zakresie mocy przewozowych. Tego im brakowało w przeszłości - uważa Alex Irving. A duże podmioty zdolne do kupowania innych, Lufthansa i Air France-KLM, nie zdradzają wyraźnej ochoty na to. „Teraz najważniejsze dla nas jest wyjście w pełni z kryzysu sanitarnego i dokończenie naszego przekształcania się” - wyjaśniła w emajlu osoba z biura prasowego poproszona o komentarz.

Dziennik „Handelsblatt” podał, że szef Lufthansy, Carsten Spohr wymienił TAPa na wewnętrznej naradzie jako możliwą opcję ze względu na rozwiniętą siatkę połączeń z Ameryką Południową. Wiele miesięcy upłynie do czasu sfinalizowania umowy z ITA Airways, więc jest mało możliwe, by niemiecka linia zawarła jakiekolwiek inne umowy w najbliższym czasie - powiedziała osoba z tej linii.

Wielu tradycyjnych narodowych przewoźników europejskich nie potrafi nawiązać konkurencji z tanimi liniami, brakuje im środków finansowych na łączenie się z rywalami i poprawienie własnej pozycji.

- Następnym krokiem w konsolidowaniu europejskiego transportu lotniczego byłoby przejęcie portugalskiego TAP - uważa Alex Irving z banku inwestycyjnego Bernstein. Rząd Portugalii rozważa całościową albo częściową sprzedaż przewoźnika. Kandydatami do kupna są Lufthansa, Air France-KLM i IAG, właściciel British Airways i Iberii. - Skupiliśmy się na ITA, ale jednocześnie uważnie obserwujemy konsolidację na europejskim rynku lotniczym - stwierdził pracownik biura prasowego Lufthansy. AF-KLM i IAG odmówiły komentarza - pisze Reuter.

Pozostało 80% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru