Airbus potwierdził swój prymat na świecie

Największy na świecie producent samolotów z Tuluzy przekazał w 2022 r. 84 klientom 661 samolotów, o 8 proc. więcej od obniżonego rocznego planu. Potwierdził tym swój prymat na świecie czwarty rok z rzędu. Otrzymał zamówienia na 820 maszyn (1078 brutto).

Publikacja: 12.01.2023 16:08

Airbus potwierdził swój prymat na świecie

Foto: Bloomberg

661 jest liczbą netto, bo Airbus wyprodukował i nie mógł przekazać z powodu sankcji dwóch A350 Aerofłotowi. Boeing poinformował o wydaniu klientom 480 samolotów i o otrzymaniu zamówień netto na 774 (935 brutto).

Większość samolotów europejskich przekazanych klientom stanowiły maszyny z rodziny A320 - 516 sztuk. Klienci otrzymali też 53 najmniejsze A220, 32 A330 i 60 A350. - To oczywiście mniej niż zakładaliśmy, ale ze względu na złożoność warunków prowadzenia działalności chcę podziękować naszym ekipom i partnerom za ciężką pracę i za ostateczny rezultat - powiedział prezes Airbusa, Guillaume Faury. - Znaczna liczba zamówień dotyczących wszystkich rodzin samolotów, także towarowych, odzwierciedla siłę i konkurencyjność naszej linii produkcyjnej. Zwiększamy nadal rytm produkcji, aby wywiązać się z zamówień - dodał.

Czytaj więcej

Airbus zrezygnuje z rosyjskiego tytanu. Ma już nowych dostawców

W grudniu Airbus zrezygnował z zakładanej liczby ok. 700 dostarczonych maszyn, ale podał, że ostateczna liczba nie będzie bardzo odmienna. Wcześniej obniżył plan z ok. 720 sztuk z powodu problemów w łańcuchach dostaw - pisze Reuter.

Popyt na nowe samoloty rośnie, bo odradzają się podróże na krótkich dystansach, poprawia się też sytuacja w lotach transkontynentalnych. Po raz pierwszy Airbus i Boeing sprzedały razem ponad 2 tys. samolotów przez zmianą typów czy przed rezygnacją. - Jest na nie rynek, a odrodzenie jest realne - powiedział dziennikarzom szef pionu sprzedaży, Christian Scherer.

Airbus poinformował odrębnie, że jego spółka zależna Airbus Upnext testuje nowe technologie wspomagające pracę pilota na ziemi i w powietrzu. Technologie o nazwie Dragonfly (Ważka) obejmują układy zautomatyzowanej awaryjnej zmiany kierunku lotu, automatyczne lądowanie i wspomaganie przy kołowaniu.

661 jest liczbą netto, bo Airbus wyprodukował i nie mógł przekazać z powodu sankcji dwóch A350 Aerofłotowi. Boeing poinformował o wydaniu klientom 480 samolotów i o otrzymaniu zamówień netto na 774 (935 brutto).

Większość samolotów europejskich przekazanych klientom stanowiły maszyny z rodziny A320 - 516 sztuk. Klienci otrzymali też 53 najmniejsze A220, 32 A330 i 60 A350. - To oczywiście mniej niż zakładaliśmy, ale ze względu na złożoność warunków prowadzenia działalności chcę podziękować naszym ekipom i partnerom za ciężką pracę i za ostateczny rezultat - powiedział prezes Airbusa, Guillaume Faury. - Znaczna liczba zamówień dotyczących wszystkich rodzin samolotów, także towarowych, odzwierciedla siłę i konkurencyjność naszej linii produkcyjnej. Zwiększamy nadal rytm produkcji, aby wywiązać się z zamówień - dodał.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru