Zakaz z czasów parowozów zniesiony. Kolej pozwoli prowadzić pociąg w okularach

Maszyniści będą mogli jeździć w okularach. Ministerstwo Infrastruktury wydało rozporządzenie, które liberalizuje w tym względzie wymagania zdrowotne, a jednocześnie ma przyczyniać się do większego naboru kandydatów do zawodu.

Publikacja: 20.12.2022 21:57

Zakaz z czasów parowozów zniesiony. Kolej pozwoli prowadzić pociąg w okularach

Foto: Adobe Stock

Obecnie dramatycznie ich brakuje z powodu luki pokoleniowej – w ostatnich latach przeciętnie około 56 proc. maszynistów stanowiły osoby w wieku 50 lat i powyżej, podczas gdy maszyniści w wieku do 30 lat stanowili zaledwie 7 proc. liczebności tej grupy zawodowej.

– To paradoks, bo prowadzenie pociągu w okularach dopuszczało prawo europejskie, a krajowe nie. Był zakaz korekcji wzroku, który nie dotyczy kierowców i pilotów samolotów, więc w okularach można było latać Boeingiem, a nie dało się prowadzić lokomotywy – mówi „Rzeczpospolitej” Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, która przez kilka lat lobbowała za zamianą przepisów.

Czytaj więcej

Problemy PKP. Pociągi jeżdżą coraz wolniej, bo przedłużają się remonty na torach

Na przeszkodzie stała kolejowa medycyna pracy, choć nie bardzo wiadomo czemu. Zdaniem Majewskiego, był to element blokowania dostępu do zawodu, mogący wywodzić się jeszcze z czasów parowozów. Nie udało się natomiast usunąć pozostałych barier: otworzyć profesji maszynisty dla osób z korektą słuchu – posiadaczy aparatów słuchowych, a także skrócić wyjątkowo długiego okresu szkolenia, znacznie dłuższego niż w innych krajach Europy. Według Fundacji ProKolej, obecna formuła kształcenia maszynistów jest archaiczna, nie przystaje do współczesnej rzeczywistości, a wymuszając spędzanie bezproduktywnych godzin na szkoleniach, obniża atrakcyjność zawodu w oczach potencjalnych kandydatów.

Do pilnego załatwienia pozostaje jeszcze kwestia umożliwienia prowadzenia pociągów z prędkościami 140 i 160 km/h jednemu maszyniście, zamiast obecnie wymaganych dwóch. Choć za jednym maszynistą w szybkim składzie są zarówno przewoźnicy z PKP Intercity na czele, jak i Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało projekt zmian w przepisach, to zablokował je Urząd Transportu Kolejowego, argumentując decyzję brakiem badań potwierdzających bezpieczeństwo takiego kroku.

Skomplikowało to obsadzenie pociągów w nowym rozkładzie obowiązującym od 11 grudnia: właśnie wtedy miało nastąpić poluzowanie rygorów, a maszynistom zaplanowano już solowe jazdy. Sytuację ma dopiero wyjaśnić Instytut Kolejnictwa, któremu zostanie zlecone przeprowadzenie odpowiednich analiz.

Obecnie dramatycznie ich brakuje z powodu luki pokoleniowej – w ostatnich latach przeciętnie około 56 proc. maszynistów stanowiły osoby w wieku 50 lat i powyżej, podczas gdy maszyniści w wieku do 30 lat stanowili zaledwie 7 proc. liczebności tej grupy zawodowej.

– To paradoks, bo prowadzenie pociągu w okularach dopuszczało prawo europejskie, a krajowe nie. Był zakaz korekcji wzroku, który nie dotyczy kierowców i pilotów samolotów, więc w okularach można było latać Boeingiem, a nie dało się prowadzić lokomotywy – mówi „Rzeczpospolitej” Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, która przez kilka lat lobbowała za zamianą przepisów.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru