Rosja chce zezwolić na naprawę samolotów nieoryginalnymi częściami

Już nie mówi się o kanibalizacji nielegalnie przejętych samolotów czy „równoległym” imporcie części. Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej przygotowało projekt dekretu rządowego umożliwiający konserwację boeingów i airbusów z wykorzystaniem nieoryginalnych podzespołów wyprodukowanych „zgodnie z procedurami krajów wiodących w światowym środowisku lotniczym” — informuje rosyjska agencja Interfax.

Publikacja: 25.10.2022 13:09

Rosja chce zezwolić na naprawę samolotów nieoryginalnymi częściami

Foto: Bloomberg

Projekt dokumentu został opublikowany na portalu Regulation.gov.ru. Polega ona na zmianie obowiązującej uchwały z dnia 12 marca 2022 r. nr 353.

Zachodnie sankcje spowodowały, że rosyjscy przewoźnicy nie mają możliwości serwisowania samolotów należących do zagranicznych firm leasingowych, a przejętych nielegalnie przez rosyjskie państwo. „Są trudności z dostawami oryginalnych komponentów produkowanych przez firmy zatwierdzone przez władze lotnicze krajów projektujących samoloty” — czytamy w uzasadnieniu projektu. Uruchomienie własnej produkcji niektórych zagranicznych części zamiennych w Federacji Rosyjskiej i ich certyfikacja „potrwa długo i spowoduje uziemienie naszych maszyn na jakiś czas”. Ta luka czasowa wpłynie na bezpieczeństwo i ruch lotniczy w Federacji Rosyjskiej, przyznają autorzy dokumentu.

Rosjanie wzorują się tutaj przede wszystkim na doświadczeniach irańskich. Ten kraj także został obłożony sankcjami, które dotknęły również transport lotniczy, i ruszył z produkcją „równoległą”. I na to wskazuje rosyjski dokument rządowy: „W tym samym czasie przemysł lotniczy niektórych krajów rozwinął produkcję do wytwarzania nieoryginalnych komponentów zgodnie z różnymi procedurami zatwierdzania przez producenta części (PMA), europejskiego zatwierdzania części (EPA), autoryzacji zamówień standardowych (TSOA) i dopuszczony do montażu na statkach powietrznych na podstawie projektu uchwały proponuje dopuszczenie montażu powyższej kategorii komponentów wyprodukowanych według procedur krajów wiodących w światowym środowisku lotniczym w tego typu działalności” – czytamy w wyjaśnieniu.

Czytaj więcej

Daleko tej zimy raczej nie polecimy. Sytuacja w lotnictwie jest gorsza, niż sądzono

Zdaniem Rosjan w ten sposób krajowe firmy będą mogły „znacznie rozszerzyć gamę używanych komponentów, aby wraz z oryginalnymi móc zapewnić utrzymanie zdatności do lotu floty samolotów w Federacji Rosyjskiej”.

I im bardziej zagłębiamy się w ten dokument, tym informacje są bardziej niepokojące. Projekt proponuje również umożliwienie wprowadzania modyfikacji części i zmianę zasad napraw statków powietrznych „na podstawie dokumentacji opracowanej przez zatwierdzone organizacje z krajów, które również wiodą w światowym środowisku lotniczym w tego typu działalności, w tym z krajów niebędących krajami, które są twórcami samolotów eksploatowanych w Federacji Rosyjskiej”. I nie ma znaczenia, że rosyjskie firmy mają bardzo ograniczony dostęp do dokumentacji projektowej i oprogramowania producentów komponentów oraz brakuje im doświadczenia w wytwarzaniu części do zachodnich maszyn.

Najbardziej niepokoi jednak, że w sytuacji, kiedy brak jest możliwości regularnego serwisowania samolotów, Rosjanie postanowili przedłużyć do roku 2023 okres ważności świadectw zdatności do lotu airbusów i boeingów, które zostały wydane przez Federalną Agencję Transportu Lotniczego, jeżeli wygasają one przed 31 grudnia 2022 r.

Projekt dokumentu został opublikowany na portalu Regulation.gov.ru. Polega ona na zmianie obowiązującej uchwały z dnia 12 marca 2022 r. nr 353.

Zachodnie sankcje spowodowały, że rosyjscy przewoźnicy nie mają możliwości serwisowania samolotów należących do zagranicznych firm leasingowych, a przejętych nielegalnie przez rosyjskie państwo. „Są trudności z dostawami oryginalnych komponentów produkowanych przez firmy zatwierdzone przez władze lotnicze krajów projektujących samoloty” — czytamy w uzasadnieniu projektu. Uruchomienie własnej produkcji niektórych zagranicznych części zamiennych w Federacji Rosyjskiej i ich certyfikacja „potrwa długo i spowoduje uziemienie naszych maszyn na jakiś czas”. Ta luka czasowa wpłynie na bezpieczeństwo i ruch lotniczy w Federacji Rosyjskiej, przyznają autorzy dokumentu.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru