Zarząd PKP Cargo liczy, że w tym roku grupa wypracuje wynik finansowy netto na poziomie zbliżonym do zera lub nieco wyższy. Jeśli się uda zrealizować ten cel, będzie to najlepszy rezultat od trzech lat. Po I półroczu był on jeszcze ujemny, gdyż firma poniosła 42,4 mln zł straty. Sam II kwartał może już jednak napawać umiarkowanym optymizmem ze względu na wypracowanie 5,2 mln zł zysku netto.
Więcej węgla
Do dalszej poprawy rentowności mają przyczynić się zarówno rosnące przychody, jak i trzymane w ryzach koszty. W pierwszym z tych obszarów zarząd stawia m.in. na wzrost przewozów w Polsce. Kluczowe znaczenie będzie tu miał oczywiście węgiel. W I półroczu firma przewiozła go 22,8 mln ton, co oznaczało wzrost w ujęciu rok do roku o 3 proc. Największy wpływ na ich poziom miał wprowadzony zakaz importu i tranzytu węgla z Rosji i Białorusi, rozbudowa nowych kierunków dostaw i odwrócenie tendencji w krajowym miksie energetycznym.
W kolejnych miesiącach przewozy węgla powinny rosnąć nie tylko ze względu na sezonowy wzrost popytu, ale i sytuację zewnętrzną związaną z wojną w Ukrainie, która powoduje, że węgiel jest dziś towarem intensywnie poszukiwanym. Chodzi zwłaszcza o wykonanie dodatkowych przewozów surowca (z polskich portów w głąb kraju) zakupionego na rynkach zagranicznych przez Węglokoks i PGE Paliwa. Dla PKP Cargo oznacza to transport do czerwca 2023 r. dodatkowych 5 mln ton.
Kolejnym istotnym biznesem są przewozy kruszyw i materiałów budowlanych. Te w tym roku mocno rosną, zarówno za sprawą inwestycji dotyczących budowy nowych dróg, jak i modernizacji linii kolejowych. Lepsze wyniki zanotowano też w przewozach metali i rud. Spadł za to transport produktów chemicznych i kontenerów. W tym drugim przypadku niepokojący jest spadek o połowę przewozów realizowanych na Nowym Jedwabnym Szlaku, czyli w relacjach Chiny–UE, co było następstwem wojny w Ukrainie i obostrzeń wprowadzonych w Państwie Środka, a związanych z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. W tej sytuacji transport kontenerów coraz częściej przekierowywany jest jednak ze Wschodu na alternatywne kierunki.