Boeing 737 MAX pokazuje swoje możliwości

Należący do Ryanaira Boeing 737 MAX 200 wystartował w Seattle w stanie Waszyngton, przeleciał ponad 7,2 tysięcy kilometrów i wylądował w Dublinie. Cały lot zajął mu 9 godzin.

Publikacja: 26.10.2021 12:25

Boeing 737 MAX pokazuje swoje możliwości

Foto: Fot. Bloomberg

Irlandzka linia nie jest jedyną, której MAX przeleciał bez lądowania z Seattle do Europy. Wcześniej zrobiły to samoloty TUI. A przebyty dystans jest równy na przykład odległości dzielącej Warszawę od Kolombo na Sri Lance, doleciałby też z łatwością choćby do Delhi, dokąd jest o 2 tysiące kilometrów bliżej. Jak na razie jednak Ryanair lata nimi nie dalej, jak z londyńskiego Stansted do Pafos na Cyprze, które dzieli dystans 3,2 tys. km, a Smartwings wozi z Warszawy turystów na Wyspy Zielonego Przylądka. Wcześniej czeski przewoźnik na tej trasie zmuszony był do międzylądowania w Barcelonie, bo musiał uzupełnić paliwo.

To dobitnie pokazuje możliwości samolotów wąskokadłubowych, które na niektórych kierunkach i przy odpowiedniej konfiguracji miejsc oraz dokładnie wyliczonym obciążeniu mogą zastąpić Dreamlinery i Airbusy 350. Jest to ważne zwłaszcza teraz, przy odbudowywaniu ruchu po pandemii, kiedy wracają kolejne kierunki dalekiego zasięgu. Wypełnienie samolotów wprawdzie rośnie, ale jeszcze nie sięga poziomu sprzed pandemii.

Czytaj więcej

Pierwszy wyrok w sprawie B 737 MAX. Dyrektor z Boeinga oskarżony

To dlatego prezes Ryanaira Michael O’Leary po wielu kłótniach i targach z Boeingiem zdecydował się na zamówienie 75 takich maszyn i wynajęcie ich przez firmę leasingową. Pozwoli to irlandzkiemu przewoźnikowi na wykonywanie coraz dłuższych rejsów. Linia jednak nie zdecydowała się na włączenie do floty większych modeli MAX-ów i zakończyła negocjacje z producentem na początku września 2021.

Przebudowane po dwóch katastrofach MAX-y są rzeczywiście bardzo wygodnymi maszynami do podróżowania. W Polsce mają je w swojej flocie LOT, Enter Air, czeski Smartwings i zarejestrowany w Polsce należący do Ryanaira Buzz, który jako pierwszy w Grupie Ryanaira zaczął eksploatację tych maszyn.

Konstruktorzy B737 MAX wzięli sporo rozwiązań z Dreamlinerów. Pasażerowie są zadowoleni z większych schowków na bagaż podręczny i większych okien. Przewoźnicy między innymi z oszczędności na paliwie. Michael O’Leary zapowiada teraz, że dzięki MAX-om Ryanairowi będzie łatwiej uczestniczyć w odbudowie ruchu lotniczego po pandemii COVID-19.

Irlandzka linia nie jest jedyną, której MAX przeleciał bez lądowania z Seattle do Europy. Wcześniej zrobiły to samoloty TUI. A przebyty dystans jest równy na przykład odległości dzielącej Warszawę od Kolombo na Sri Lance, doleciałby też z łatwością choćby do Delhi, dokąd jest o 2 tysiące kilometrów bliżej. Jak na razie jednak Ryanair lata nimi nie dalej, jak z londyńskiego Stansted do Pafos na Cyprze, które dzieli dystans 3,2 tys. km, a Smartwings wozi z Warszawy turystów na Wyspy Zielonego Przylądka. Wcześniej czeski przewoźnik na tej trasie zmuszony był do międzylądowania w Barcelonie, bo musiał uzupełnić paliwo.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru