Zdrada może mieć różne oblicza. W Rzymie za taką uznawano sprzeniewierzenie się tradycji i panującemu porządkowi ustrojowemu. Przykładem takiej postawy może być przypadek patrycjusza i senatora rzymskiego Lucjusza Sergiusza Katyliny (108 r. p.n.e.– 62 r. p.n.e.), który był uczestnikiem dwóch spisków mających na celu obalenie republiki i senatu. Oba zamachy doprowadziły Rzym do krwawej wojny domowej.
Katylina był pretorem w 68 r. p.n.e. Dorobił się majątku, w haniebny sposób wykorzystując proskrypcje wprowadzone przez Sullę. Chcąc ratować się przed finansową ruiną, w 63 r. p.n.e. stanął na czele zamachu mającego obalić sprawującego władzę konsula Cycerona, który o Katylinie wyrażał się tylko w dwóch słowach: zdrajca i łotr. Istotnie, Katylina był typem awanturnika i rozrabiaki dążącego do celu, którym było zdobycie siłą władzy. Historycy sądzą, że Katylina chciał nawet wywołać rebelię niewolników, którą militarnie mieli wspomóc Allobrogowie z Galii Narbońskiej. Jak przystało na demagoga, obiecywał poprawę losu najuboższych rolników, głównie poprzez kasację ich długów. Kiedy Cyceron w słynnej mowie do senatorów zdemaskował zdradzieckie plany, Katylina – nie mając już nic do stracenia – wystąpił zbrojnie przeciwko republice i senatowi.
Historyk Salustiusz napisał, że Katylina zgromadził wokół siebie głównie rozczarowanych ojczyzną weteranów wojennych. Tę grupę nazwano „Sprzysiężeniem Katyliny". Rokosz Katyliny zakończył się klęską rebeliantów w 62 r. p.n.e., kiedy jego wojska zostały pokonane przez armię Marka Antoniusza w bitwie pod Pistorią w Etrurii. Sam Katylina zginął na polu walki.
Wielki błąd Cezara
W „Boskiej komedii" Dantego na samym dnie piekła znajduje się krąg zdrajców. Znajdują się tam poddawani wiecznym katuszom ci, którzy zdradzili i zabili Gajusza Juliusza Cezara: Marek Brutus i Kasjusz Longinus. Jest tam oczywiście także Judasz Iskariota, który zdradził Jezusa z Nazaretu.
Ale czy Brutus zasługuje na takie potępienie? Dziwnie pokręcone było życie urodzonego w 85 r. p.n.e. Rzymianina Marka Juniusza Brutusa. Obrosło ono licznymi mitami stworzonymi przez miłośników Cezara. Zaangażowanie Brutusa w zamach na Gajusza Juliusza Cezara przysporzyło mu wśród polityków, artystów i pisarzy wiele sprzecznych ze sobą osądów i opinii, wśród których dwa określenia: „zdrajca" i „bohater", zajmowały naprzemiennie naczelne miejsce.