Kandinsky: kolory i dźwięki

W niezwykły świat sztuki Kandinsky’ego, twórcy abstrakcji, którego fascynowały relacje między malarstwem i muzyką, wprowadza nowa kolekcja „Sounds like Kandinsky” na platformie Google Arts & Culture, powstała we współpracy z Centrum Pompidou.

Aktualizacja: 16.02.2021 10:13 Publikacja: 16.02.2021 10:09

Kandinsky: kolory i dźwięki

Foto: materiały prasowe

Można na niej zajrzeć do prywatnych archiwów artysty, a także spróbować zagrać Kandinsky’ego, patrząc na jego abstrakcyjne, dynamiczne kompozycje. Ten oryginalny interaktywny eksperyment umożliwia część projektu, zatytułowana „Play a Kandinsky”.

Wassily Kandinsky (1866-1944) sztuką zajął się późno. Mając trzydzieści lat, porzucił prawo i pojechał z Moskwy na studia malarskie do Monachium. W Niemczech wystawiał razem z grupą Die Brücke i był współzałożycielem grupy Der Blaue Reiter, a potem wykładowcą Bauhausu. Jako pionier abstrakcji jest jednym z najwybitniejszych twórców XX wieku. Kompozycje barwnych abstrakcyjnych kształtów, plam i linii, które zwał improwizacjami, zaczął tworzyć od 1910 roku. Malarstwo łączył z pracami teoretyka. Jest autorem książek „O duchowości w sztuce” i „Punkt i linia a płaszczyzna”.

Interesowała go synestezja, czyli słyszenie kolorów albo kojarzenie kolorów z dźwiękami, bo jak mówił „kolor jest klawiaturą”. Kiedy Kandinsky malował, jego zmysły – słuch i wzrok – współpracowały z sobą. Kolory i kształty przekładały się na dźwięki, harmonie i wibracje tworzyły linie i wzory.

Aby odkryć „brzmienie” Kandinsky’ego, twórcy projektu na Google Arts & Culture, połączyli siły z artystami muzyki eksperymentalnej Antoine’em Bertinem i NSDOS. Dzięki temu powstał interaktywny eksperyment „Play a Kandinsky”.

Po raz pierwszy pozwala on każdemu doświadczyć tego, co Kandinsky mógł słyszeć malując. Opiera się na analizie zapisków Kandinsky’ego, opisujących jego doświadczenia synestetyczne, a także wykorzystuje uczenie maszynowe. Tak powstała symulacja tego, co Kandinsky mógł słyszeć, gdy w 1925 roku malował swoje arcydzieło „Żółty – czerwony – niebieski”.

Internauci , przybliżając i klikając różne obszary obrazu, mogą bawić się malowaniem, odkrywając emocje i dźwięki odnoszące się do kolorów i kształtów. Można także stworzyć własną kompozycję, inspirowaną Kandinskym.

Dodatkowo Pocket Gallery pozwala przejść się po specjalnie zaprojektowanej wystawie w rzeczywistości rozszerzonej i obejrzeć z bliska niektóre z najbardziej znanych dzieł Kandinsky’ego.

Można na niej zajrzeć do prywatnych archiwów artysty, a także spróbować zagrać Kandinsky’ego, patrząc na jego abstrakcyjne, dynamiczne kompozycje. Ten oryginalny interaktywny eksperyment umożliwia część projektu, zatytułowana „Play a Kandinsky”.

Wassily Kandinsky (1866-1944) sztuką zajął się późno. Mając trzydzieści lat, porzucił prawo i pojechał z Moskwy na studia malarskie do Monachium. W Niemczech wystawiał razem z grupą Die Brücke i był współzałożycielem grupy Der Blaue Reiter, a potem wykładowcą Bauhausu. Jako pionier abstrakcji jest jednym z najwybitniejszych twórców XX wieku. Kompozycje barwnych abstrakcyjnych kształtów, plam i linii, które zwał improwizacjami, zaczął tworzyć od 1910 roku. Malarstwo łączył z pracami teoretyka. Jest autorem książek „O duchowości w sztuce” i „Punkt i linia a płaszczyzna”.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl