Formuła tegorocznej edycji festiwalu jest otwarta na nowe pomysły, tematy, sposoby komunikowania się z publicznością.
- Naszą ambicją jest, by festiwal w coraz większym stopniu stawał się platformą współpracy, miejscem eksperymentu, przestrzenią otwartą pod każdym względem. Będziemy więc odchodzić od monumentalnych, hermetycznych narracji na rzecz mikro historii i osobistych spotkań. Dobre spotkanie, prezentacja, projekcja lub akcja mogą mieć taką samą siłę oddziaływania, jak klasyczna wystawa, dlatego wystawy będą raczej pretekstem do dyskusji, a nie celem samym w sobie. – zapowiada Joanna Gorlach i Tomasz Gutkowski z Fundacji Sztuk Wizualnych, organizującej MFK.
Zapewne żywą reakcję wywoła wystawa „Powaga sytuacji” w Cricotece (kuratorka Agnieszka Rayss), pokazująca, jak artyści reagują na sytuacje kryzysowe. Okazuje się, że sięgają w nich najczęściej po ironię lub albo żart, nawet w trudnych sytuacjach. Na wystawę złoży się przegląd protestów – od organizowanych przez Pomarańczową Alternatywę w latach 80. przez osobiste sprzeciwy wobec absurdów systemu, po współczesne manifestacje przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej.
Z indywidualnych wystaw nie można pominąć pokazów fotografii: Tomasza Machcińskiego w Muzeum Manggha, Ady Zielińskiej w Galerii Szara i Marty Bogdańskiej w Galerii ASP.
Na wystawie „Tysiące twarzy, setki miraży” Tomasza Machcińskiego zobaczymy ponad 700 kreacyjnych autoportretów artysty, wcielającego się w bohaterów popkultury – postacie rzeczywiste i wymyślone.
Pokaz Ady Zielińskiej „Jaki mamy budżet? – „Where’s the Money?” opowiada o działaniach artystycznych w warunkach wiecznych niedoborów w polskich realiach i pokazuje sytuację finansową artystów na przykładzie projektów niezrealizowanych z powodu braku środków.
Z kolei Marta Bogdańska w projekcie „ZMIENNOKSZTAŁTNE” podejmuje próbę opowiedzenia o historii wojennej z punktu widzenia zwierząt - od gołębi szpiegowskich po niedźwiedzia Wojtka, towarzyszącego Armii Andersa. Wizualno-dźwiękową instalację autorka uzupełnia 700-stronicową publikacją z fotografiami archiwalnymi i współczesnymi.