MFK: Od kryzysów i protestów do miraży popkultury

28 maja w Krakowie wystartuje 19. Miesiąc Fotografii. Wystawy i spotkania obywać się będą w galeriach, muzeach, plenerze i internecie.

Aktualizacja: 24.05.2021 18:49 Publikacja: 24.05.2021 18:38

MFK: Od kryzysów i protestów do miraży popkultury

Foto: materiały prasowe

Formuła tegorocznej edycji festiwalu jest otwarta na nowe pomysły, tematy, sposoby komunikowania się z publicznością.

- Naszą ambicją jest, by festiwal w coraz większym stopniu stawał się platformą współpracy, miejscem eksperymentu, przestrzenią otwartą pod każdym względem. Będziemy więc odchodzić od monumentalnych, hermetycznych narracji na rzecz mikro historii i osobistych spotkań. Dobre spotkanie, prezentacja, projekcja lub akcja mogą mieć taką samą siłę oddziaływania, jak klasyczna wystawa, dlatego wystawy będą raczej pretekstem do dyskusji, a nie celem samym w sobie. – zapowiada Joanna Gorlach i Tomasz Gutkowski z Fundacji Sztuk Wizualnych, organizującej MFK.

Zapewne żywą reakcję wywoła wystawa „Powaga sytuacji” w Cricotece (kuratorka Agnieszka Rayss), pokazująca, jak artyści reagują na sytuacje kryzysowe. Okazuje się, że sięgają w nich najczęściej po ironię lub albo żart, nawet w trudnych sytuacjach. Na wystawę złoży się przegląd protestów – od organizowanych przez Pomarańczową Alternatywę w latach 80. przez osobiste sprzeciwy wobec absurdów systemu, po współczesne manifestacje przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej.
Z indywidualnych wystaw nie można pominąć pokazów fotografii: Tomasza Machcińskiego w Muzeum Manggha, Ady Zielińskiej w Galerii Szara i Marty Bogdańskiej w Galerii ASP.

Na wystawie „Tysiące twarzy, setki miraży” Tomasza Machcińskiego zobaczymy ponad 700 kreacyjnych autoportretów artysty, wcielającego się w bohaterów popkultury – postacie rzeczywiste i wymyślone.
Pokaz Ady Zielińskiej „Jaki mamy budżet? – „Where’s the Money?” opowiada o działaniach artystycznych w warunkach wiecznych niedoborów w polskich realiach i pokazuje sytuację finansową artystów na przykładzie projektów niezrealizowanych z powodu braku środków.

Z kolei Marta Bogdańska w projekcie „ZMIENNOKSZTAŁTNE” podejmuje próbę opowiedzenia o historii wojennej z punktu widzenia zwierząt - od gołębi szpiegowskich po niedźwiedzia Wojtka, towarzyszącego Armii Andersa. Wizualno-dźwiękową instalację autorka uzupełnia 700-stronicową publikacją z fotografiami archiwalnymi i współczesnymi.

Nowe szanse i autorzy

W dającej szansę młodym talentom popularnej Sekcji ShowOFF (500 zgłoszeń z 40 krajów!) w tym roku prace finalistów będą pokazywane na indywidualnych wystawach, przygotowanych we współpracy z zaproszonymi kuratorami (wcześniej łączono je we wspólnym zbiorowym pokazie). Program tej części festiwalu obejmują wystawy: Jagody Valkov w Galerii Podbrzezie Uniwersytetu Pedagogicznego (autorka opowiada o wychowywaniu w katolickim ruchu maryjnym); Mariny Istominy w Cricotece (obrazy katastrofalnych pożarów syberyjskiej tajgi i rozgrywki polityków); Tomasza Kaweckiego w Galerii Nośnej (intymna opowieść o duchach i zjawach); Jerzego Nowickiego w Fundacji Razem Pamoja (fotografie blizn i siniaków na ciałach uczestników protestów na Białorusi przeciwko reżimowi Łukaszenki); Bartosza Wajra w Muzeum Fotografii w Krakowie (w swych pracach analizuje fotografie z portali erotycznych)

Zmienia się też Sekcja Fringe, dotychczas zbierająca bez selekcji nadsyłane zgłoszenia. Od obecnej edycji będzie przestrzenią eksperymentu oraz wymiany wiedzy i doświadczeń. Do udziału w niej zaproszono studentów polskich uczelni artystycznych grupy fotograficzne i aktywistów. Wsparciem finansowym premiowane będą najlepsze projekty realizowane lokalnie - na podwórkach i osiedlach Krakowa.

Organizatorzy zapowiadają jeszcze serię wydarzeń poświęconych współczesnemu reportażowi. Na pokazach plenerowych zobaczymy fotograficzne cykle pokazujące współczesne kryzysy polityczne, klimatyczne i migracyjne oraz zdjęcia z projektu „2020. Rok na protestach”, wykonane przez fotografów z Agencji RATS oraz pochodzących ze zbiorów Archiwum Protestów Publicznych.

Foto: materiały prasowe

Formuła tegorocznej edycji festiwalu jest otwarta na nowe pomysły, tematy, sposoby komunikowania się z publicznością.

- Naszą ambicją jest, by festiwal w coraz większym stopniu stawał się platformą współpracy, miejscem eksperymentu, przestrzenią otwartą pod każdym względem. Będziemy więc odchodzić od monumentalnych, hermetycznych narracji na rzecz mikro historii i osobistych spotkań. Dobre spotkanie, prezentacja, projekcja lub akcja mogą mieć taką samą siłę oddziaływania, jak klasyczna wystawa, dlatego wystawy będą raczej pretekstem do dyskusji, a nie celem samym w sobie. – zapowiada Joanna Gorlach i Tomasz Gutkowski z Fundacji Sztuk Wizualnych, organizującej MFK.

Pozostało 82% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl